Uutiset ja tiedotteet

7.3.2022 9.00

Kevätmessut esittelee ideoita pihoihin ja puutarhoihin

Huhtikuun alussa avautuva keväinen messukokonaisuus esittelee ihania ideapihoja niin lapsiperheiden, viherpeukaloiden kuin mökkeilijöidenkin tarpeisiin. Omakotiliiton tapahtumapisteessä voi kysyä neuvoa laki- ja rakennusneuvontaan liittyen, kuulla mökin vaalimisesta ja rakentaa linnulle koti.

Kevätmessuilla 7.-10.4. esitellään kolme inspiroivaa ideapihakokonaisuutta: Ideapuutarha, Mökkipiha ja Kotipiha

Neljästä täysin samankokoisesta alueesta koostuvassa Ideapuutarhassa voi tutustua moderniin pihaan, kukkivaan pihaan, sadepuutarhaan ja hyötypuutarhaan. Graafisuuteen ja rakennettuihin elementteihin perustuvalle modernille pihalle luo vastapainoa ylitsepursuava ja hempeän herttainen kukkiva puutarha. Sadepuutarha tuo puolestaan vehreää viidakkomaista tunnelmaa, jossa puutarha on luonnollinen paikka rentoutumiseen muun muassa joogaamalla. Hyötypuutarha innostaa nimensä mukaisesti trendikkäiden hyötykasvien saloihin.

Mökkipihan kantavana ideana on se, että mökkeilyyn ja mökkeihin panostetaan nykyisin paljon. Etätyön lisääntymisen myötä mökeillä vietetään koko ajan enemmän aikaa. Kevätmessujen Mökkipiha koostuu muun muassa terassipinnoista, vesielementistä, mökkisaunasta, elävästä tulesta ja hiekkarannasta. Mökkipihassa mukautuminen erilaisiin tilanteisiin on tärkeää: Mökkipiha voi toimia puutarhaharrastuksen lisäksi vaikkapa elokuvateatterina ja Kevätmessuilla nähdäänkin, miten ulkoelokuvateatteri voidaan toteuttaa pihaympäristöön.

Kotipihassa touhuaminen ja puuhastelu ovat tärkeitä. Erityisesti lapsille suunnatussa ideapihassa nähdään muun muassa leikkipaikka, leikkimökki ja hiekkalaatikko. Hullutteluun sopiva kotipiha perustuu ajatukselle, että kotipihan tulisi voida elää perheen rakenteen ja tilanteen mukaan. Kotipihan ei tarvitse myöskään olla kliininen, vaan sinne voi sopia esimerkiksi graffitiseinä, joka nähdään myös Kevätmessujenkin Kotipihassa.

– Kevätmessujen ideapihat esittelevät nyt pinnalla olevia trendejä. Näitä ovat muun muassa lisääntynyt oleilu ja ajanvietto mökeillä ja puutarhoissa sekä tilojen monikäyttöisyyden ja -muotoisuuden esille tuominen, sanoo ideapihojen suunnittelusta vastaava maisemasuunnittelija Minna Harju Viherkuutiosta.

– Vastuullisuuden lisäksi ideapihojen teemoiksi nousevat myös tekemisen riemu, puutarhassa puuhaaminen sekä elämästä ja ulkoilmasta nauttiminen, Harju lisää.

Omakotiliiton messualueella voi rakentaa tuttuun tapaan linnuille koteja, kuunnella Mökkilavan ohjelman tietoiskuja siitä, mitä mökinostajan tulee muistaa ja miten vaalia mökin kuntoa, tai kysyä neuvoa rakennus- ja lakineuvontaan liittyen. Jäsenkortilla messuille tulevat pääsevät sisään kaksi yhden hinnalla

Vastuullisuus näkyy puutarhoissa

Yhtenä ideapihojen kantavana teemana on tänä vuonna vastuullisuus, joka näkyy muun muassa kotimaisten valmistajien ja kierrätysmateriaalien hyödyntämisenä. Pihojen puumateriaaleissa käytetään kotimaista puuta ja vältetään kyllästeitä. Myös kotitalouksien kierrätysasiat nousevat esiin messuilla. Sadepuutarhassa keskitytään etenkin hulevesien imeyttämiseen ja hyödyntämiseen.

Koronapandemia ja etätöiden lisääntyminen ovat kasvattaneet puutarhaharrastuksen, mökkeilyn ja pihanhoidon suosiota viimeisen kahden vuoden aikana.

Ideapihat toteuttaa Rainset yhdessä Omnian kanssa.

Kevätmessut järjestetään 7.–10.4.2022 Helsingin Messukeskuksessa. Kokonaisuudessa ovat Kevätpuutarha, Asu & Remontoi, OmaMökki, Sisusta, Lähiruoka & luomu ja Lautasella-tapahtumat.

Lisätiedot:
Maisemasuunnittelija Minna Harju, Viherkuutio, maisemasuunnittelija@minnaharju.fi, www.minnaharju.fi
Liiketoimintapäällikkö Tanja Pasila, Messukeskus, p. 050 387 0024, tanja.pasila@messukeskus.com
Tiedottaja Antti Karjunen, Messukeskus, p. 050 574 3444, antti.karjunen@messukeskus.com
www.kevatmessut.fi #kevatmessut2022 #kevaanmerkit, FB: kevatmessut, IG: kevatmessut_official
Kuvia edellisten vuosien tapahtumista http://messukeskus.mediabank.fi

Huomasitko myös?

Kevät tulee Messukeskukseen huhtikuussa – Kevätmessuilta ideoita ja inspiraatiota tulevaan kauteen