Uutiset ja tiedotteet

15.12.2022 11.34

Kansalaisille kohtuuhintaista sähköä

Omakotiliitto vaatii pikaisia toimia sähkön hinnan alentamiseksi kuluttajille

Omakotiliitto oli kuultavana ja antoi asiantuntijalausunnon 14.12.2022 eduskunnan talousvaliokunnassa ajankohtaisista energiapolitiikan asioista EU:ssa ja Suomessa. Kuuleminen koski sähkömarkkinoiden ja sähkön hinnan ajankohtaista tilannetta.

Omakotiliitto on erittäin huolissaan kotitalouksien tilanteesta. Koko syksyn ajan lukuisat kodit ovat tehneet eri sähkön säästötoimia ja kulutusta on saatu vähennettyä erittäin hyvin, lähes 10 prosenttia. Moni omakotiasukas on todennut, että sähköyhtiöiden hinnankorotukset tuntuvat kiihtyvän samaa tahtia, kuin sähköä on säästetty. Kansalaisten ymmärrys sähkön järkyttävää hintatasoa kohtaan on loppunut.

Sähkön korkean hinnan haittojen vähentämiseksi päätetyt tuki- ja vähennysoikeudet ovat täysin riittämättömät. Omakotiliitto vaatii, että on välittömästi selvitettävä tukitoimien väliinputoajat. Jo tässä vaiheessa talvea toisilla asukkailla sähkölaskut nousevat voimakkaasti käytettävissä oleviin tuloihin nähden, mutta summat eivät ylitä omavastuurajoja. Yhä useammalla keskituloisella sähkölasku ylittää myös jo ylärajan. Kuluttajat ovat jo tähän mennessä talvea, loka-marraskuussa 2022, saaneet useita satoja euroja kuukaudessa nousseita sähkölaskuja, joten 1.1.2023 käyttöön tulevat tuet eivät auta tämän vuoden jättiläismäisiin laskuihin lainkaan. Omakotiliitto arvioi, että kotitalouksien käytettävissä olevat rahat ovat loppu.

– Nyt on lisätukia kohdistettava pikaisesti väliinputoajille eli heille, joilla on matalat tulot ja iso sähkönkulutus, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Sähkömarkkinoiden toimintamalli ja hinnoittelu sähköpörssissä on osoittautunut suureksi ongelmaksi. Omakotiliitto katsoo, että hinnan perusteena ei saa olla kalleimman tuotannon kustannus. On muistettava, että sähkön tuotantohinnat eivät ole nousseet. Omakotiliitto pitää hyvänä, että tulee uusia avauksia tilanteen ja hinnanmääräytymisen korjaamiseksi, kuten Teknologiateollisuuden ja Suomen Sähkönkäyttäjien teettämä selvitys. Nopeana toimena nyt on myös keskeistä, että määrätään kaikki tuotantokapasiteetti käyttöön Suomessa.

– Ostosähkön hinta on ollut 2000-luvulla Suomessa alle 10 c/kWh. Sähkön hinta on noussut kohtuuttomaksi. Tilanne on nyt korjattava ja kotitalouksien on saatava kohtuuhintaista sähköä ja sen hinta saa olla maksimissaan 14 c /kWh tuotantotavasta riippumatta, esittää Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

Lisätietoja:
Marju Silander, toiminnanjohtaja, puh. 045 7200 626, marju.silander@omakotiliitto.fi

Lue myös:

Omakotiliiton lausunto 14.12.2022: Sähkömarkkinat ja sähkön hinta; ajankohtainen energiapolitiikan tilanne EU:ssa ja Suomessa

Teknologiateollisuus ry:n ja Suomen sähkönkäyttäjät ry:n selvitys: Sähkön hintaa voidaan alentaa päivittämällä sähkömarkkinamallia

Lukuisat kodit ovat tehneet eri sähkön säästötoimia. Tästä huolimatta sähkölaskun loppusumma on vain kasvanut. Kuva: Juha Tuomi / Rodeo