21.12.2020 17.00

Kansalaisaloite etenee seuraavaan vaiheeseen

Kansalaisaloite sähkön siirtohintojen hillitsemiseksi on toimitettu tarkastettavaksi Digi- ja väestötietovirastoon. Tämän jälkeen seuraava askel on aloitteen toimittaminen eduskuntaan, kunhan virasto on tarkistanut kannatusilmoitukset.

Puheenjohtaja Ari Rehnfors Digi- ja väestötietovirastossa

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Janne Tähtikunnas ja puheenjohtaja Ari Rehnfors veivät kansalaisaloitteen saamat kannatusilmoitukset tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi Digi- ja väestötietovirastoon perjantaina 18.12.

Eduskunnalla on velvoite ottaa kansalaisaloite käsiteltäväksi, mutta aikataulua ei ole määritelty. Eduskunta aloittaa kevätistuntokauden 3.2.2021.

Eduskunta tulee käsittelemään esitystä sähkömarkkinalaiksi kevätkaudella. Suomen Omakotiliiton kansalaisaloitteella on hyvä ajoitus, sillä se päässee suoraan eduskunnan käsiteltäväksi, kun asiaa käsitellään muutenkin, toivoo Tähtikunnas.

”Kansalaisaloite on suora lakiesitys, jonka eduskunta voi hyväksyä sellaisenaan”, hän muistuttaa. ”Siinä velvoitetaan yhtiöt kohtuullistamaan tuottojaan sekä tekemään kustannustehokkaita investointeja. Aloite ei puutu Energiaviraston itsenäiseen toimivaltaan vaan pyrkii muuttamaan lainsäädäntöä, joka ohjaa viraston toimintaa."

Kannatusilmoituksia kertyi yhteensä 52 219. Keräysaika alkoi 7.10.2020. Kansalaisaloitteen etenemiseksi vaadittavat 50 000 kannatusilmoitusta tuli täyteen jo marraskuun lopussa. Alku oli suorastaan räjähtävä, sillä jo kolmen ensimmäisen keräysviikon aikana aloitetta kannatti lähes 40 000 ihmistä. Se kiersi ahkerasti sosiaalisessa mediassa ja herätti median huomiota.

Omakotiliitto haluaa vielä kiittää kannatusilmoitusta jakaneita ja ennen kaikkea allekirjoittaneita.