Uutiset ja tiedotteet

9.12.2022 10.10

Kaikki sähköyhtiöt eivät alentaneet siirtomaksuja

Valvontamallin rakenne tulee korjata kustannusvastaavaksi, jotta yhtiöiden kohtuuttomat voitot saadaan kuriin, Omakotiliitto vaatii.

Omakotiliiton työ sähkön siirtohintojen kohtuullistamiseksi jatkuu. Omakotiliitto on ollut kuluneen vuoden mukana Energiaviraston sidosryhmäneuvottelukunnassa, joka on antanut kommentteja seuraavan jakson valvontamalliin. Valvontamallilla valvotaan jakeluverkkoyhtiöitä eli sähkön siirtoyhtiöitä. Joulukuussa on viimeinen tapaaminen, jonka jälkeen Energiavirasto jatkaa valvontamallin rakentamista.

”EU:n sähkömarkkina-asetuksen mukaan loppuasiakkaille, kuten kotitalouksille, tulee tarjota turvallista, varmaa, kestävää, kilpailukykyistä ja kohtuuhintaista energiaa. Koska kyseessä on monopolitoiminta, kuluttajilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa hintoihin. Tästä syystä valvonta on aivan keskeisessä roolissa”, muistuttaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

”Olemme huolissamme siitä, että tähän mennessä käytyjen keskustelujen mukaan tulevat muutokset näyttävät olevan pintapuolisia, ja varsinainen rakenteellinen ongelma jatkuisi. Mikäli valvontamallia ei korjata kustannusvastaavaksi, yhtiöiden mahdollisuus kohtuuttomiin voittoihin voi jatkua”, toteaa Silander.

Energiavirasto on hiljattain julkaissut sähkön siirtomaksujen valvontatietoja, jossa on käynyt ilmi, että osa yhtiöistä on alentanut siirtomaksuja, kuten valvontamallin myötä olisi tullut tapahtua. Valitettavasti useat yhtiöt ovat lähteneet myös nostamaan hintojaan vedoten kustannusten nousuun. Osalla yhtiöitä tilanne on se, että hintoja tulisi laskea, mutta yhtiöt eivät ole vielä ryhtyneet toimiin.

Omakotiliitto aloitti myös oman siirtohintojen seurannan tänä vuonna kunta- ja aluekohtaisesti päätettävät maksut -tutkimuksen yhteydessä. Ensi vuoden alkupuolella saamme myös itse tietoa muutoksista.