Uutiset ja tiedotteet

13.10.2022 13.08

Kaavoituksella toiveiden mukaista asumista

Kaavoituksella voidaan vastata ihmisten asumistoiveisiin. Pientalot kaupungissa -projektin loppuraportti etsii pientalomaiseen mittakaavaan perustuvia kaupunkirakentamisen malleja.

Monipuolinen kaavoitus mahdollistaa ihmisläheisemmän asumisen, käy ilmi eilen julkistetusta raportista.
- Asumisen rakentamisen pitäisi siirtyä vahvasti laadun puolelle ja huomioida paremmin ihmisten asumistoiveet, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

PTT:n koordinoiman, professori Mari Vaattovaaran ideasta käynnistynyt Pientalot kaupungissa -projektin tavoitteena on tuoda pientalomainen näkökulma ja uusi vaihtoehto 2020-luvun kaupungistumiskeskusteluun. Keväällä 2022 käynnistynyttä projektia ovat rahoittaneet Rakennustuotteiden Laatu Säätiö, ympäristöministeriö, Hirsitaloteollisuus sekä Pientaloteollisuus PTT.

Projektin loppuraportin julkistamistilaisuudessa 12.10. pohdittiin, miten vastata asumisen toiveisiin kaavoituksen keinoin. Aiempien selvitysten mukaan lähes kolme neljästä haluaa haluaisi asua omakotitaloissa, ja silti omakotitaloja rakennetaan vain noin 30 prosenttia uusista asunnoista. Raportissa esiteltiin muun muassa sitä, miten rakentaminen on toteutunut paljolti suuren mittakaavan ja tiiviin rakentamisen ehdoilla.

- On hyvä, että tutkimus nostaa esille mahdollisuuksia vastata asumistoiveisiin, painottaa Omakotiliiton Marju Silander.

Lue lisää PTT:n sivuilta.