Uutiset ja tiedotteet

4.2.2020 11.00

Ilmoittaudu Polta puuta puhtaammin -webinaariin

Puunpoltto heikentää ilmanlaatua pientaloalueilla. Kuivaa asiaa -hankkeen webinaarissa kuulet, miten puukiukaita ja tulisijoja käytetään terveellisesti ja vähäpäästöisesti.

Tulisijojen käyttö tuottaa merkittävästi ilmanlaatua ja ilmastoa heikentäviä päästöjä. Myös saunan kiukaat ovat merkittävä päästölähde, mutta vähäpäästöisempiä kiukaita kehitetään jatkuvasti. Vanhan tulisijankin päästöjä voi kuitenkin vähentää käyttämällä tulisijaa taitavasti ja polttamalla vain puhdasta kuivaa puuta.

Puunpoltto heikentää yleisesti ilmanlaatua tiiviisti rakennetuilla pientaloalueilla, mikä näkyy myös ilmanlaadun mittauksissa. Puunpoltosta aiheutuu terveydelle haitallisia pienhiukkasia ja PAH-yhdisteitä, joiden pitoisuudet kohoavat etenkin lämmityskaudella. Altistuminen pienhiukkasille lisää muun muassa astma- ja sydänoireita ja pitkällä aikavälillä myös kuolleisuutta. Huonossa puun palamisessa syntyy myös mustaa hiiltä eli nokea, joka kulkeutuu arktisille alueille ja aikaistaa jään sulamista, mikä kiihdyttää ilmastonmuutosta.

TTS Työtehoseura, HSY ja Turun kaupunki ovat kehittäneet EAKR-rahoituksella Kuivaa asiaa-hankkeessa asukkaille uusia polttopuupalveluita ja viestineet oikeaoppisesta puun säilytyksestä ja polttamisesta. Tavoitteena on vähentää huonosta poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua. Hanketta on toteutettu pääkaupunkiseudulla ja Turun seudulla, ja se päättyy maaliskuussa 2021.

Hankkeen päätöstilaisuus järjestetään webinaarina Teams-yhteydellä torstaina 11.2.2021 klo 15–17. Tilaisuudessa kerrotaan puukiukaiden päästöistä ja niiden vähentämisestä sekä annetaan vinkkejä, miten tulisijaa voi käyttää vähäpäästöisesti. Tilaisuudessa kerrotaan myös hankkeessa kehitetyistä palveluista.

Ilmoittaudu tilaisuuteen 8.2.2021 mennessä osoitteessa https://response.questback.com/hsy/tswrvmaafm.

Ilmoittautuneille lähetetään Teams-kalenterikutsu.

Polta puuta puhtaammin- webinaarin ohjelma:

Avaus ja Kuivaa asiaa-hankkeen lyhyt esittely
tutkimuspäällikkö Minna Kuusela, TTS

Puukiukaiden päästöt ja niiden vähentäminen
yliopistotutkija Jarkko Tissari, Itä-Suomen yliopisto

Vinkkejä takan vähäpäästöiseen käyttöön
nuohoojamestari Tapio Lehtimäki, Nuohousalan keskusliitto ry:n puheenjohtaja

Uusilla palveluilla puhtaampaan puunpolttoon
yksikön johtaja Henna Hurttala, TTS

Lisätietoja: HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä, etunimi.sukunimi@hsy.fi, p. 045 635 7698

Tietoa Kuivaa asiaa -hankkeesta ja vinkkejä puunpolttoon päästöjen vähentämiseen: www.poltapuhtaasti.fi