19.3.2018 13.15

Historian ensimmäinen Lasten Omakotihiihto -kilpailu keräsi 59 pientä hiihtäjää Laajavuoren hiihtokeskukseen

Omakotiliiton ja Jyvässeudun Omakotiyhdistyksen lauantaina 17.3.2018 järjestämä Lasten Omakotihiihto -kilpailu oli menestys. Kilpailun kummina toimi hiihtolegenda ja omakotiaktiivi Immo Kuutsa, joka palkitsi henkilökohtaisesti jokaisen osallistujan.

Jyväskylän Laajavuoren hiihtokeskuksen ladut täyttyivät lauantaina 17.3. innokkaista pikku hiihtäjistä ja heidän huoltojoukoistaan, kun paikalla käynnistyi historian ensimmäinen Lasten Omakotihiihto. Osalla kilpailijoista oli sukset ensimmäistä kertaa jaloissaan, kun taas toiset painoivat menemään puoliammattilaisen ottein.

‒ Oli hämmästyttävää nähdä, kuinka paljon kilpailuun saatiin osallistujia. Se todisti, miten suuri tarve on järjestää jatkossakin näitä lapsille suunnattuja kilpailuja, Immo Kuutsa kommentoi.

Kaikki saivat hiihtää omaan tahtiinsa kannustushuutojen säestämänä, ja lopuksi jokainen kilpailija sai valmentajalegenda Kuutsalta mitalin kaulaansa. Kilpailun paras tyttö ja poika saivat lisäksi ”Immon pokaalin” kaiverruksella.

‒ Näytin jokaiselle osallistujalle mitalissa olevaa hiihtäjän kuvaa ja sanoin, että ”siinä sinä hiihdät”. On välttämätöntä motivoida, kannustaa ja palkita nuoria niin, että jokainen saa jonkinlaisen muiston kilpailusta.

paras-poika
Lauri Lakanen voitti parhaan pojan pokaalin. Kuva: Miina Poikolainen/ Omakotiliitto

Nyt ensimmäistä kertaa järjestetyssä kilpailussa oli yhteensä 59 iältään 3-13-vuotiasta hiihtäjää. Kilpailijat jaettiin ikäluokittain kahdeksaan eri kilpasarjaan, joille oli kolme eri pituista lenkkiä. Omakotiliiton ja Kuutsan toiveena on, että kilpailuista tulisi vuosittainen perinne, ja että paikalliset omakotiyhdistykset voisivat järjestää vastaavia tapahtumia ympäri Suomen.

Kuutsa toivoo Lasten Omakotihiihdosta vetoapua juniorihiihtoon, joka on menettänyt viime vuosina suosiotaan.

‒ Jos jokainen Omakotiliiton paikallisyhdistys alkaisi pitää paikkakunnan nuorille oman kilpailun, niin sieltä lahjakkaimmat voisivat siirtyä urheiluseuroihin ja siitä edelleen urheilijan poluille. Omakotiliitto on tässä avaamassa ovia jollekin uudelle.

Omakotiasukkaat ovat usein innokkaita ulkoilijoita, ja omassa pihassa ja lähiympäristössä voikin harrastaa hiihdon lisäksi monenlaisia lajeja.

‒ Idea hiihtokisoihin lähti siitä, kun halusimme järjestää lapsiperheille sopivaa toimintaa, Jyvässeudun Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Risto Korhonen kertoi.

‒ Tapahtumasta jäi hyvä fiilis. Tunnelma oli leppoisa ja moni sanoi lähtiessään, että ensi vuonna sitten uudelleen.

paras-tyttö
Aini Soanvaara oli koko kilpailun paras tyttö. Kuva: Miina Poikolainen/ Omakotiliitto

Tapahtuma keräsi kiitosta myös osallistujilta ja heidän huoltojoukoiltaan.

‒ Oli mukavaa, kun matkat eivät olleet liian pitkiä ja kokemattomammatkin hiihtäjät jaksoivat koko matkan. Mitali oli todella tärkeää lapsille. Tarjoilut olivat erinomaiset ja aikataulu sopivan ripeä lapsellekin. Tulemme ehdottomasti toistekin, jos vain järjestetään! kommentoi erään osallistujan äiti.

Lisätiedot:

Toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, puh. 040 514 8784, kaija.savolainen@omakotiliitto.fi

Viestintäasiantuntija Miina Poikolainen, puh. 040 708 3759, miina.poikolainen@omakotiliitto.fi

Jyvässeudun Omakotiyhdistys, puheenjohtaja Risto Korhonen, puh. 0500 549 188, risto.korhonen@elisanet.fi

Lataa tiedote PDF-muodossa tiedote-omakotihiihto (pdf) (151.3 KB)

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.