21.3.2024 16.40

Hedelmäiset sävyt tulevat koteihin ja puutarha tuo henkistä hyvinvointia

Vaikka kevät antaa odottaa itseään, kukkien väriloistoa pääsee ihailemaan jo Kevätmessuilla. Kierrätysteema korostuu sekä puutarhoissa että kodeissa. Ylellisyys saa väistyä kotoisuuden tieltä.

Kevätmessut tarjoaa kevätkauden alkua tunnelmoiville kävijöille ajankohtaisen ja innostavan ohjelman. Pitkän viikonlopun aikana tutustutaan luonnonmukaisen puutarhanhoidon, tomaattien viljelemisen, kompostoinnin ja kompostoreiden saloihin, opitaan uudesta rakennuslaista, ympäristöystävällisestä rakentamisesta ja remontoinnista sekä puutarhanhoidon ja saunan terveyshyödyistä ja paljon muuta.

Kevätmessujen uutuuksiin lukeutuu Ideapihat-alue, jossa nähdään kuusi inspiroivaa, omaan pihaan ideoita tarjoavaa teemapihaa metsäisestä pöllipihasta kierrätys- ja luonnonkivirakenteiseen pihaan. Luonnonmukaisuus ja olemassa olevan hyödyntäminen ovat kasvavia trendejä pihasuunnittelussa.

"Haluan nostaa esiin sitä, miten kierrätysteemaa voisi käyttää nykyistä suuremmassa mittakaavassa: puunrungoista ja oksista voi esimerkiksi tehdä rakenteita, mikä on myös edullisempaa”, maisemasuunnittelija ja hortonomi Minna Harju sanoo.

Kevätmessut tarjoaa lisäksi laajan asumisen ja rakentamisen kokonaisuuden, jossa voi tutustua talopaketteihin, tontteihin ja piharakennuksiin, tutkia vaihtoehtoja ja tavata asiantuntijoita. Messuilta saa laajasti tietoa myös kodin energiaratkaisujen erilaisista vaihtoehdoista.

Näytillä on piharakennuksia vierasmajoista saunoihin, huvimajoista kesäkeittiöihin. Osa kulkee pyörillä mukana.

Puutarhasta haetaan epävarmassa ajassa henkistä ja fyysistä hyvinvointia

”Kevään puutarhakausi käynnistyy Kevätmessuilla. Silloin haetaan parhaita ideoita oman puutarhan hoitoon ja kunnostamiseen. Puutarhaharrastus lisää meidän kaikkien henkistä ja fyysistä hyvinvointia samalla hoitaen luonnon monimuotoisuutta. Minkään
muun harrastuksen avulla ei ole mahdollista samanaikaisesti sekä torjua että sopeutua esimerkiksi ilmastonmuutokseen. Käynnistetään kevät suunnittelemalla uusia istutuksia pihoihin ja puutarhoihin”, kannustaa Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori.

Puutarhanhoito on yksi suomalaisten suosituimpia vapaa-ajan harrastuksia. Kantar TNS Agrin toteuttaman Kotipuutarha-tutkimuksen mukaan noin puolet suomalaisia pitää sitä itselleen tärkeänä ja 75 prosentille puutarhanhoito on viikoittaista puuhaa kotipihoilla, mökeillä, terasseilla ja parvekkeilla.

Tutkimuksen mukaan puutarhakaupassa saavutettiin vuonna 2023 kaikkien aikojen euromääräinen ennätys. Erityisen hyvin kaupaksi kävivät esimerkiksi kasvien taimet, kompostorit ja puutarhatyökalut.

Omakotiliiton jäsenilleen toteuttaman tuoreen tutkimuksen (n=960) mukaan 66 prosenttia vastaajista aikoo remontoida vuoden 2024 aikana. Vastaajista 37 prosenttia oli lykännyt remontointia viime vuonna.

”Oikea-aikainen korjaaminen pitää oman kodin kunnossa. Jokaisen kodin omistajan kannattaa suunnitella kodin remontit pitkällä tähtäimellä. Näin remontin toteutusta ja rahoitusta pystyy suunnittelemaan hyvissä ajoin etukäteen”, Omakotiliiton talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen toteaa.

Koteihin tulee aprikoosia, vaniljaa, kuoseja ja vintagea

Kevätmessuilla viime keväänä debytoinut Trendikoti näyttää, miten tuoreet sisustustrendit muotoutuvat ennakkoluulottomiksi ideoiksi ja inspiraatioksi omaan kotiin. Sisustussuunnittelija ja trendiasiantuntija Malla Tapion suunnittelema koti esittelee sisustustrendejä väripaletteineen ja tuotteineen.

Välimeren lämpimät ja herkulliset hedelmäsävyt hehkuivat jo Trendikodin ensiesittelyssä 2023. Tämä aprikoosin ja persikan sävyjen esiinmarssi sisustuksessa vain vahvistuu vuonna 2024, siksipä trendi on nimetty hauskasti Sekaisin aprikoosista.

Pelkistetty Vaalea vanilja tarjoilee puhdaslinjaisimmat skandinaaviset sisustusratkaisut, joissa usein myös laadukkuus ja ajattomuus korostuvat. Kuosikimarassa erilaiset kuosit sekoittuvat iloisen rohkeasti. Kierrättäjien Vintage Mix -suosikkitrendissä parhaat tuunaukset heijastavat asujansa omaa persoonaa.

”Trendit ovat tällä hetkellä sallivia ja armollisia. Vaikka Trendikoti esittelee neljä eri trendiä, tähän aikaan kuuluu myös se, että trendejä sekoitellaan keskenään. Vaaleaan vaniljaan yhdistellään aprikoosia, ja vahvasti pinnalla olevaan kierrätykseen kuuluu trendien yhdistäminen. Ylitsepursuava kuosien esiinmarssi ja rohkea sekoittelu kuuluvat Kuosikimara-trendiin”, Malla Tapio kertoo.

Yksi selkeä kaiken yllä näkyvä trendi on hänen mukaansa ylellisyyden trendin väistyminen kodeista. Tilalle on tullut kotoisuuden trendin vahvistuminen.

”Jos korona-aikana ja sen jälkeen haluttiin tiettyä ylellisyyttä ja kodeista haluttiin tehdä hyvin hotellimaisia, nyt tavoitellaan sellaista mikä on itselle ja kukkarolle sopivaa. Kotoisuutta arvostetaan ihan uudella tavalla.”

Muista myös Omakotiliiton ohjelma!

Omakotiliitolla on Kevätmessuille oma osasto. Tule tervehtimään omakotiväkeämme ja hakemaan ilmaista laki- tai rakennusneuvontaa. Pääset myös rakentamaan itse linnunpöntön, ja valmistumisen jälkeen saat sen mukaasi kotipihaan laitettavaksi.

Kevätlavalla on hyödyllistä Omakotiliiton ohjelmaa esimerkiksi edunvalvonnasta ja rakentamisesta. Tule tutustumaan mökkeilijän hiilijalanjälkilaskuriin tai kuuntelemaan EU-vaalipaneelia. Katso tarkempi ohjelma täältä!

Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenet messuille kaksi yhden hinnalla

Lue ohjeet sisäänpääsyyn

Kevätmessut tarjoaa runsaan kokonaisuuden uuden puutarha- ja mökkikauden suunnitteluun Helsingin Messukeskuksessa 21.–24.3.2024. Tapahtumakokonaisuus – Kevätpuutarha, Asu & Remontoi, Oma Mökki, Sisusta, Retkelle & luontoon sekä Lähiruoka & luomu – pitää sisällään omat alueensa puutarhan hoidon, rakentamisen ja remontoinnin, mökkeilyn ja sisustamisen ystäville. Uusi Retkelle & luontoon -teema-alue esittelee erilaisia luonnossa liikkumisen ja retkeilyn aktiviteetteja.

Kuvat: Henna-Kaisa Sivonen