Uutiset ja tiedotteet

29.1.2021 15.00

Hallitus kuunteli Omakotiliittoa sähkön siirtomaksujen hillitsemisessä

Hallituksen esitys sähkön siirtomaksujen hillitsemiseksi noudattaa pitkälti Omakotiliiton kansalaisaloitteen pääkohtia. ”Erävoitto, mutta ei missään nimessä vielä otteluvoitto”, määrittelee toiminnanjohtaja Janne Tähtikunnas.

Omakotiliitto on tyytyväinen, että liitto, kansalaisaloitteen allekirjoittajat ja hallitus ovat löytäneet asiassa yhteisen sävelen. Kansalaisaloitteella on ollut selvästi suuri vaikutus torstaina annettuun hallituksen esitykseen, sillä se on muuttunut niin selkeästi vuoden takaisesta. Aiempaa esitystä korjattiin merkittävästi Omakotiliiton esittämien toimenpiteiden suuntaan.

Hallituksen eduskunnalle esittelemän esityksen mukaan sähkönkäyttäjille on luvassa tulevina vuosina 350 miljoonan edestä helpotuksia sähkön siirtohinnan maksuihin. Omakotiliiton esityksessä huojennuksia oli 480 miljoonaa.

”Kolmasosa tavoitteestamme jäänee uupumaan, joten täysin tyytyväisiä emme voi olla”, kommentoi Tähtikunnas.

Hallitus esittää, että siirtohintojen kertakorotusten katto lasketaan nykyisestä 15 prosentista 8 prosenttiin. Lakimuutos leikkaisi myös jakeluverkkoyhtiöiden suurinta sallittua tuottoa. Kohtuullinen tuottoaste sitoutuneelle pääomalle laskisi esityksessä ensi vuonna 4 prosenttiin viime vuoden 5,73 prosentista.

Kansalaisaloitteen ajama toinen tärkeä asia, siirtoyhtiöiden laskentamallin muutos ei ollut vielä mukana hallituksen esityksessä, vaan se annetaan työstettäväksi riippumattomalle akateemiselle työryhmälle.

”Tärkeää on nyt varmistaa, että Suomen Omakotiliiton ajamat muutokset todella toteutuvat, eikä niistä tingitä jatkovalmistelussa”, Janne Tähtikunnas sanoo.