Uutiset ja tiedotteet

13.3.2024 17.00

EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivi hyväksyttiin parlamentissa – pitkäjänteinen vaikuttamistyö tuotti tuloksia

Rakennusten energiatehokkuutta koskeva direktiivi lieventyi alkuperäisestä esityksestä. Yksittäisille pientaloille ei tule remonttivelvoitteita, vaan rakennuskannan energiatehokkuutta parannetaan kokonaisuudessaan.

Euroopan parlamentti vahvisti eilen yli kaksi vuotta valmistelussa olleen EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD). Äänestyksessä annettiin ääniä 370 puolesta, 199 vastaan ja 46 tyhjää. Tulos kuvastaa sitä, että direktiivin tuomien muutosten käsittely tulee vaatimaan vahvaa yhteistyötä kansallisella tasolla. Osan mielestä direktiivistä tuli liian tiukka, osan mielestä liian heikko.

Omakotiliitto on tyytyväinen, että vaikuttaminen tuotti tulosta. Erityisesti keskiössä oli yhteistyö Euroopan kiinteistönomistajien liiton UIPI:n kanssa, jonka jäsen Suomen Omakotiliitto on. Samoin yhteistyö muiden suomalaisten asumisen ja rakentamisen alalla toimivien järjestöjen kanssa edisti direktiivin muutosta kohtuullisemmaksi.

– Yhdessä olemme vahvempia ja voimme paremmin puolustaa asukkaita. Vaikuttamistyössä tarvitaan ehdottomasti yhteistyötä päättäjien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Saimme myös jäsentemme tukea tuloksen aikaansaamiseksi, kiittelee Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Pientaloasukkaiden kannalta keskeisimpiä muutoksia alkuperäiseen komission tiukkaan esitykseen oli, että energiatehokkuuden parantumista tavoitellaan yksittäisten rakennusten sijaan keskimääräisesti koko rakennuskannassa. Myös alun perin pakolliset vähimmäisenergiatehokkuusvaatimukset tulivat vapaaehtoiseksi työkaluksi asuinkäyttöön tarkoitetuille rakennuksille. Samoin vapaa-ajan asuntojen jättäminen ulkopuolelle oli tärkeä päätös.

– Päätökset helpottavat pientaloasukkaiden arkea ja taloutta. Jatkamme työtämme ja varmistamme, että äänemme kuuluu myös kansallisen toimeenpanon valmistelussa, Marju Silander toteaa.

Direktiivin mukaan jäsenvaltiot ovat velvoitettuja vähentämään asuinkäyttöön tarkoitetun rakennuskannan keskimääräistä energiankulutusta 16 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 20–22 prosentilla vuoteen 2035 mennessä verrattuna vuoden 2020 tasoon.

Euroopan kiinteistönomistajien liiton UIPI:n pääsihteeri Emmanuelle Causse nosti esille, että vaikka jäsenvaltioille on annettu joustomahdollisuuksia, edessä ei tule olemaan helppo tie. Siirtyminen energiatehokkaaseen rakennuskantaan vaatii sekä teknisiä ratkaisuja että vahvaa taloudellista tukea huomioiden kansalliset olosuhteet.

Seuraavaksi odotetaan, että neuvosto hyväksyy sopimuksen huhtikuussa, jonka jälkeen uusi direktiivi voidaan julkaista EU:n virallisessa lehdessä. Tämän jälkeen se tulee voimaan. Sen jälkeen jäsenvaltiot ryhtyvät päivittämään kansallista lainsäädäntöään ja toimeenpanemaan direktiiviä kahden vuoden kuluessa.

Lisätietoja:
Marju Silander, toiminnanjohtaja, Suomen Omakotiliitto ry, puh. 045 7200 626 sähköposti marju.silander@omakotiliitto.fi