6.2.2019 14.48

Aurinkosähköä kotiin -kampanja kerää tarjouksia kuluttajakohteisiin

Motiva kerää yrityksiltä tarjouksia aurinkosähköjärjestelmien mallikohteista aurinkosähkökampanjaan. Kuluttajat pääsevät vertailemaan avaimet käteen -järjestelmiä toimittavia yrityksiä sekä laite- ja hintatietoja Aurinkosähköä kotiin -kampanjasivulla 4. maaliskuuta alkaen. Kampanjan yhteistyökumppanina on Suomen Omakotiliitto.

Aurinkosähköä kotiin -kampanjassa kerätään tänä vuonna toista kertaa valtakunnallisesti tarjouksia omakotitaloihin sekä rivi- ja kerrostaloihin tai pk-yritysten käyttöön soveltuvista aurinkosähköjärjestelmistä. Pienempi 3-6 kWp:n järjestelmä soveltuu useimpien omakotitalojen tarpeisiin, suurempi 10-20 kWp:n järjestelmä kattaa puolestaan rivi- ja kerrostalojen sekä pk-yritysten sähkönkulutuksen. Kampanjahintojen tulee olla voimassa vähintään kesäkuun loppuun saakka.

– Avaimet käteen -toimitus on helppo tapa vertailla tarjouksia ja takuuaikoja. Järjestelmä kannattaa hankkia asiantuntevalta yritykseltä, joka suunnittelee, mitoittaa ja asentaa sen. Kokonaisuus on hyvissä käsissä, jos yrityksessä on lisäksi aurinkosähköjärjestelmän asennukseen sertifioitu asentaja, asiantuntija Milja Aarni Motivasta toteaa.

Aurinkosähköä kannattaa tuottaa ensisijaisesti omaan käyttöön esimerkiksi käyttöveden tai tilojen lämmitykseen, jäähdytykseen tai vaikkapa sähköauton lataukseen. Usein taloudellisinta on, kun järjestelmä mitoitetaan kattamaan noin viidennes kokonaissähkönkulutuksesta. Keskikokoisessa ei-sähkölämmitteisessä pientalossa siihen riittää noin 20 m2 aurinkopaneeleita.

– Olemme lisänneet kampanjasivustolle suuntaa-antavan laskurin, jonka avulla saa arvion omaan käyttöön soveltuvan paneeliston koosta ja tehosta. Laskurin hinta-arvio perustuu viime vuonna saatujen kampanjatarjousten keskihintaan, joka oli pienemmässä kokoluokassa noin 1 900 euroa/kWp, Aarni kertoo.

Aurinkosähkö on helppo ja luotettava tapa tuottaa puhdasta sähköä turvallisesti ja lisätä energiaomavaraisuutta. Paneelit ovat pitkäikäisiä eikä järjestelmä juurikaan kaipaa huoltoa.

Aurinkosähkö kiinnostaa omakotiasujia

Suomalaisten aurinkosähköinnostus näkyi jo viime vuonna, eikä Aarni usko kiinnostuksen laantuneen – päinvastoin. Aurinkosähköä kotiin -kampanjan yhteistyökumppanina on Suomen Omakotiliitto, jonka jäseniä puhtaan energian ratkaisujen vertailuun tarkoitettu sivusto palvelee hyvin.

– Kampanjasivuston kautta tuli viime vuonna pitkälti yli viisisataa tarjous- ja yhteydenottopyyntöä kuluttajilta. Verkkosivumme tarjoaa apuvälineitä ja ohjausta hankinnan tueksi, mutta myös henkilökohtaisen neuvonnan tarvetta on ollut läpi talven. Kampanjakaudesta tulee varmasti vilkas, Aarni arvioi.

Kampanjasivuston kautta tavoittaa valtakunnallisen kuluttajien energianeuvonnan asiantuntijan, joka vastaa neuvontapyyntöihin Facebookin Asiaa energiasta -sivun Messenger-pikaviestipalvelussa. Kuluttaja voi myös pyytää neuvojan yhteydenottoa tarjouspyyntölomakkeen kautta. Maksuton neuvonta on opastavaa ja ohjaavaa, varsinaisia mitoituksia tai yksityiskohtaista tarjousten vertailua neuvojat eivät tee.

Aurinkosähköä kotiin -kampanja 4.3.–30.6.2019:
  • Yrityksiltä saadut ja hyväksytyt mallikohteiden tarjoukset julkaistaan kampanjasivustolla 4.3.2019.
  • Tarjousten voimassaoloaika on vähintään 30.6.2019 saakka.

www.aurinkosahkoakotiin.fi

Lisätietoja: