Uutiset ja tiedotteet

Asuntokauppa-asiat neuvontatilaston kärjessä

Omakotiliiton neuvonta on suosittu jäsenpalvelu. Lähes 60 neuvojan asiantuntijaverkosto toimii jäsenten tukena laki-, rakennus, energia- ja pihaneuvontaan liittyvissä kysymyksissä. Omakotitalossa asuvien lisäksi kysymyksiä tulee asunto-osakeyhtiöistä paritaloihin ja rivitaloihin liittyen sekä vapaa-ajan asunnoista.

Vuonna 2022 lakineuvontaan tulleista kysymyksistä 60 % kosketti siviili- ja kauppaoikeutta. Näistä 35 % liittyi kiinteistökauppaan ja 4 % asunto-osakeyhtiökauppaan. Kuluttajasuojan osuus kysymyksistä oli 20 %.

Omakotitalon kauppa vaatii yhä enemmän huomiota. Oikeuden päätökset nostavat huolta omakotitalokaupoissa. Myyjän huolena on kiinteistössä viiden vuoden aikana esiin tuleva piilevä virhe, ja ostajan huolena on yllättävät remonttikulut. ”Omakotitalon kiinteistökaupan sääntelyä ja toimintamalleja on tärkeä tarkastella myös lainsäädäntötasolla jatkossa, jotta voidaan taata onnistuneet asuntokaupat”, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Omakotitalon kaupassa on keskeistä toteuttaa ammattilaisen tekemä kuntotarkastus, johon sisältyy tarvittaessa myös rakenteiden avauksia. Kiinteistön kuntoon liittyvät asiat tulee kirjata kauppakirjaan mahdollisimman huolellisesti. Tässä on hyvä tukeutua ammattilaisiin, kustannus on pieni verrattuna myöhemmin käytäviin asuntokauppariitoihin. Joskus voi käydä niin, että ostaja ei hyväksy kuntoon liittyviä kirjauksia kauppakirjaan, silloin kyseistä kauppaa ei kannata viedä loppuun asti. ”Läpinäkyvyys suojaa sekä myyjää että ostajaa”, lisää Marju Silander.

Omakotiliiton neuvojat kokoontuivat tapaamaan toisiaan lauantaina 10.2. liiton toimistolle Pasilaan ja osin virtuaalisesti.

Tavataan keväällä messuilla! Tule kuuntelemaan Onnistuneen asuntokaupan ABC -paneeleja

Omakotiliitto järjestää keväällä Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa, Jyväskylän Rakennusmessuilla ja Kuopion Rakenna ja Asu -messuilla Onnistuneen asuntokaupan ABC -paneelit Kun kättä päälle ja käsiraha eivät riitä. Miten varmistat onnistuneet asuntokaupat? Paneeleissa keskustelevat Omakotiliiton neuvontalakimies, kuntotarkastaja ja kiinteistövälittäjä. Paneelit juontaa järjestöpäällikkö Sami Toivanen

Paneelien aikataulut

Kuopion Rakenna ja Asu -messut 25.-26.2.2022

1. Lauantai 25.2. klo 12.00
  2. Sunnuntai 26.2. klo 12.00

Jyväskylän Rakennusmessut 17.-19.3.2022

1. Perjantai 17.3. klo 15.30, Olohuonelava

Kevätmessut, Messukeskus Helsinki 30.-2.4.2022

1. Perjantai 31.3. klo 15.00, 3 halli Trendi-lava
  2. Lauantai 1.4. klo 11.00, 3 halli Trendi-lava

Neuvonta on jäsenille maksutonta, lue lisää jäsenyyden hyödyistä.