Uutiset ja tiedotteet

8.11.2023 10.09

Asumiskustannusten nousu puhutti eduskunnan asumisasioiden verkostossa

Eduskunnan asumisasioiden verkoston toiminta on käynnissä. Ensimmäisessä kokouksessa puhuttiin asumiskustannusten noususta. Kauden ensimmäinen kansanedustajille suunnattu tapahtuma järjestetään eduskunnassa 9.11.

Asumisasioiden verkosto jatkaa määrätietoista työtään asumisasioiden edistämiseksi yhteiskunnassa. Tarkoituksena on jatkaa eduskunnan ja asumisalalla toimivien järjestöjen välistä vuoropuhelua, yhteistyötä, verkostoitumista ja toimintaa sekä tarjota käytännön tietoa laajasti eri asumisasioiden parissa.

Aloitustapaamisessa 14.9. kuultiin Suomen Omakotiliiton Asumismenot 2023 -tutkimuksen tuloksia ja keskusteltiin asumiskustannusten noususta. Kotitalouksille huolta aiheuttaa erityisesti asuntolainojen nopea ja jyrkkä koronnousu sekä edelleen korkeat energiakustannukset.

Puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sdp) ja varapuheenjohtajaksi Mia Laiho (kok).

”Toimiva asuntopolitiikka edellyttää tietoa suomalaisten asumisen tarpeista ja haasteista. Eduskunnan asumisverkosto tarjoaa hyvän foorumin tiedon jakamiselle ja keskustelulle", kertoo Eveliina Heinäluoma.

"Asumisen kustannusten nousu tuntuu merkittävällä tavalla arjessa. Erityisesti lapsiperheiden ja eläkeläisten osalta vaikeutunut tilanne vaatii erityishuomiota", painottaa Mia Laiho.

Verkoston taustaorganisaationa jatkaa Suomen Omakotiliitto, jonka toiminnanjohtaja Marju Silander toimii verkoston sihteerinä.

"Verkosto tulee järjestämään eduskuntakauden aikana erilaisia asumiseen liittyviä keskustelu- ja seminaaritilaisuuksia sekä vaikuttamaan yleiseen keskusteluun asumisasioista", toteaa Marju Silander.

Asumisverkoston kauden ensimmäinen tapahtuma järjestetään eduskunnassa kansanedustajille 9.11. Mukana on asumisen parissa toimivia eri järjestöjä, jotka tarjoavat erilaisia asumismahdollisuuksia sekä edustavat asukkaita. Tällä kertaa pop-up-tyyppiseen tilaisuuteen tulevat mukaan Aspa-säätiö, Kiinteistöliitto, Pientaloteollisuus PTT, Rakli, RaSi, Omakotiliitto ja Vuokralaiset.

”Kansanedustajilla on mahdollisuus tulla tutustumaan monipuolisesti asumisen eri teemoissa toimiviin järjestöihin", kertoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

"Toimikauden aikana jatketaan keskustelua myös muissa eri teemoissa alan muiden järjestöjen kanssa."

Lisätietoja

Marju Silander, toiminnanjohtaja, Suomen Omakotiliitto, verkoston sihteeri, marju.silander@omakotiliitto.fi, puh. 045 7200 626

Eveliina Heinäluoma (sdp), asumisasioiden verkoston puheenjohtaja, Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors ja toiminnanjohtaja Marju Silander sekä kansanedustaja Mia Laiho (kok), asumisverkoston varapuheenjohtaja.