Uutiset ja tiedotteet

17.11.2020 14.00

Ari Rehnfors jatkaa Omakotiliiton puheenjohtajana

Rovaniemellä 14.–15.11. järjestetyssä Suomen Omakotiliiton liittokokouksessa valittiin liitolle puheenjohtaja, liittohallitus ja liittovaltuusto.

Omakotiliiton liittokokous järjestettiin viikonloppuna 14.–15.11. Rovaniemellä Hotel Santa Clausissa. Covid-19 -pandemia aiheutti runsaasti erityisjärjestelyjä, jotta turvallisuus huomioitiin hyvin. Maskien käytöstä ja turvaväleistä muistutettiin taajaan ja kokousvieraat oli jaettu kahteen eri saliin.

Liiton puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan Ari Rehnfors. Rehnfors on valinnastaan erittäin iloinen ja kiittää Omakotiväkeä saamastaan luottamuksesta luotsata liittoa seuraavat neljä vuotta.

Uusia tuulia on varmasti tulossa, Rehnfors lupaa. Hän haluaa hajauttaa omaa vastuutaan hallituksen jäsenille entistä enemmän, jotta jokaisen vahvuuksia ja osaamista voidaan hyödyntää mahdollisimman hyvin. Piirien yhteistyötä on tärkeää lisätä, ja koko kenttä on saatava töihin, jotta liittokokouksessa valittu tavoite 100 000 jäsenestä liittokokouskauden päätteeksi saadaan toteutumaan.

Liittokokous valitsi uuden liittohallituksen, jossa on 17 varsinaista jäsentä (pdf). Heistä 10 on tällä kertaa uusia. Liittovaltuustoon valittiin 55 varsinaista jäsentä (pdf).

Kokouksessa tehtiin monia toimintaa ohjaavia päätöksiä. Kokouksessa päätettiin

• uusista ennakkotarkastetuista säännöistä (pdf)
  • strategiasta vuosille 2021-2028
  • liittokokouskauden suuntaviivoista sekä
  • vuoden 2021 toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta.
Liiton jäsenmaksun korotusvara on liittokokouskaudella 3 €. Vuoden 2021 liiton jäsenmaksuosuus on 20 € eli jäsenmaksu pysyy ennallaan.

Liukuvaan laskutukseen ja jäsenyyden voimassaoloaikaan siirrytään vuonna 2021 Omakotiliitossa ja jäsenyhdistyksissä. Vuoden 2021 alusta liittyneiden jäsenyys on voimassa liittymishetkestä 12 kuukautta eteenpäin. Uusien sääntöjen myötä marras-joulukuun ilmainen liittyminen poistuu vuoden 2021 alusta alkaen. Kuluvan vuoden marras-joulukuun ajan ilmainen liittyminen on vielä voimassa.