Uutiset ja tiedotteet

8.4.2017 15.59

Antti Kaikkonen on Vuoden Omakotiasukas 2017

Vuoden-Omakotiasukas-2017-f
Antti Kaikkonen palkittiin Omakotiliiton liittovaltuuston kokouksen yhteydessä.

Vuoden 2017 Omakotiasukkaaksi on valittu kansanedustaja Antti Kaikkonen Tuusulasta. Vuosittaisen valinnan tekee Suomen Omakotiliitto, joka valinnallaan korostaa niin vahvan ja aktiivisen järjestökentän merkitystä kuin asukkaiden kuulemista pientalo- ja vapaa-ajan asumisen edistämisessä.

Hyrylän Seudun Omakotiyhdistyksen jäsenenä Antti Kaikkonen on yhdistänyt paikallistason toiminnan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja päätöksentekoon. Antti Kaikkonen on ansiokkaasti paneutunut Omakotiliiton yhdistys- ja valtakunnantoiminnassa esiin nousseisiin pientaloasumisen ongelmiin ja epäkohtiin pyrkien omassa työssään kansanedustajana tuomaan niihin parannusta. Aktiivinen kanssakäyminen yhdistystoimijoiden ja omakotiasukkaiden kanssa tarjoaa hänelle tarkan ja ajantasaisen käsityksen omakotiasukkaita puhuttavista asioista.

Omakotiliiton valtakunnallinen edunvalvontatyö on kohdistunut viime aikoina erityisesti haja-asutusalueiden jätevesisääntelyn kohtuullistamiseen, kiinteistöveroon, sähköenergian siirtomaksuihin ja rakennuksen energiatodistuksen uudistamiseen. Antti Kaikkonen on esimerkillisesti nostanut näihin kysymyksiin liittyviä epäkohtia esille ja omakotiväen vahvan taustatuen avulla etsinyt ratkaisuja omakotiasumisen kustannuksien keventämiseksi.

Valinnallaan Omakotiliitto korostaa omakotiasumiseen vaikuttamisen moniulotteisuutta. Hyviä ideoita ja kestäviä ratkaisuja saadaan aikaiseksi, kun ymmärrys omakotiasumisesta välittyy yhdistystasolta valtakunnalliseen säädösten ja lakien valmisteluun sekä itse lainsäädäntötyöhön. Tämän yhteyden luomisessa ja keskustelun ylläpidossa Antti Kaikkosen työpanos on ollut erittäin merkittävä.

"Olen yllättynyt ja kiitollinen saamastani tunnustuksesta. Asumisessa haluan korostaa itse kunkin vapautta ja mahdollisuutta valita itselleen elämäntilanteeseen sopivin asumismuoto, olkoon se sitten kerrostalo, rivitalo tai omakotitalo, vuokra-asunto tai omistusasunto, maalla tai kaupungissa. Poliitikkojen ei pidä tätä määrätä, vaan luoda ihmisille valinnan mahdollisuuksia. Olen iloinen, että pitkäjänteisellä työllä asioita voidaan edistää, josta tuore esimerkki on jätevesilainsäädännön järkeistäminen. Mutta tekemistä on paljon, esimerkiksi sähkön siirtohintojen aisoissa pitämiseksi. Omakotiliitolla on vaikuttamisessa tärkeä rooli", painottaa Antti Kaikkonen.

Tänä vuonna 70 vuotta täyttävä Suomen Omakotiliitto valitsi Vuoden Omakotiasukkaan nyt kolmannen kerran. Vuoden omakotiasukas 2017 julkistettiin lauantaina Helsingissä pidetyn Suomen Omakotiliiton liittovaltuuston kokouksen yhteydessä.

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

Lisätietoja:
Suomen Omakotiliitto ry, puh. 09 680 3710, www.omakotiliitto.fi
toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, puh. 040 514 8784, kaija.savolainen@omakotiliitto.fi
edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine, puh. 041 461 7116, olli-pekka.laine@omakotiliitto.fi