30.10.2022 20.00

75-vuotias Omakotiliitto kiittää jokaista jäsentä

Suomen Omakotiliitto viettää 75-vuotisjuhlavuotta. Omakotiväki kokoontui superseminaariin ja juhlimaan liittoa risteilylle lokakuun viimeisenä viikonloppuna.

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander ja hallituksen puheenjohtaja Ari Rehnfors nostivat maljan 75 vuotta täyttävän Omakotiliiton kunniaksi juhlaristeilyllä.

Omakotiväki kokoontui superseminaariin ja juhlimaan 75 vuotta täyttävää Omakotiliittoa risteilylle lokakuun viimeisenä viikonloppuna. Ennen risteilyä valtuusto kokoontui syyskokoukseen ja teki julkilausuman sähkötukien ulkopuolelle jäävien ihmisten tukemisesta.

Juhlatilaisuudessa rupateltiin Omakotiliitosta ennen ja nyt sekä laulettiin nostalgian hengessä yhteislauluja Omakotiväen laulukirjasta vuodelta 1989.

Asumisen asialla -seminaarissa kuultiin esitykset pientalojen roolista kaupunkikehityksessä, sähkönjakeluverkosta huoltovarmuuden turvaajana sekä Astetta alemmas -energiansäästökampanjasta. Lakipaneelissa keskusteltiin naapurisovusta sekä omakotitalokauppojen vastuukysymyksistä.

Omakotiliitto kiittää kaikkia omakotiyhdistysten aktiiveja ja jäseniä arvokkaasta yhteistyön ajasta, vapaaehtoisten merkittävästä panoksesta vuosikymmenten aikana ja sitoutumisesta mukaan toimintaan. Lämmin kiitos kaikille arvokkaasta työstänne vuosikymmenien vapaaehtoisten ketjussa!

Yhdistystoiminta on ollut aina lähellä tavallista suomalaista ja luonteva tapa tehdä yhdessä. Talkoohenki on ollut kantavana tekijänä ja sen varassa ovat monet viihtyisät asuinalueet rakentuneet.

Omakotiyhdistystoiminnan ytimessä ovat olleet alusta saakka paikallisen yhteisöllisyyden vaaliminen, yhteistyö alueen muiden kansalaisjärjestöjen tai yritysten kanssa sekä paikallisten etujen valvominen ja kuntayhteistyö.

Vuosikymmenten varrella edunvalvonnan ja vaikuttamistyön aiheina on ollut laaja joukko erilaisia pientaloasumiseen liittyviä asioita. Yhdistykset tekevät merkittävää työtään paikallisella ja osittain alueellisella tasolla. Omakotiliitto puolestaan tekee erityisesti työtä valtakunnallisella ja Euroopan tasolla, ja tukee yhdistyksiä ja piirejä heidän työssään. Yhdessä me yhdistykset, piirit ja liitto muodostamme Suomeen erinomaisen asiantuntijaverkoston ja yhteiskunnallisen vaikuttajatahon, jota halutaan kuunnella entistä vahvemmin.

Olemme viime vuosina kohdanneet uudenlaisia haasteita, kuten koronapandemian ja nykyisen energiakriisin. Tämä on taas muistuttanut meitä ja tuonut esille jälleen sen, mistä jo aikanaan omakotiaatteen alkuaikoina oli kyse: omakotitalot ja pientalot tarjoavat sopivan asumismuodon erilaisille perheille. Omakotihaaveet eivät ole muuttuneet, ja pientaloasumisen edistäminen on yhteinen tärkeä tehtävämme.