Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

7.3.2024 8.36

Vaikuttavaa yhteistyötä

Asumiskustannukset ovat Omakotiliiton tärkein edunvalvonnan teema. Vuoden vaihteessa tuli voimaan verouudistuksia, jotka koskettavat asumista. Varainsiirtoveroa laskettiin, mikä tarkoittaa hieman alempia kustannuksia asunnon ostajalle. Samaan aikaan kiinteistöveron veroprosentin alarajaa korotettiin, mikä taas nostaa asumiskustannuksia. Energiaviraston vahvistama uusi sähkönjakeluverkkojen valvontamalli, joka hillinnee hintoja, on puolestaan tulos pitkästä vaikuttamistyöstämme.

Vaikuttamistyön vuosi on lähtenyt käyntiin monissa aiheissa. Ahkeroimme parhaillaan rakentamislain kor­jaussarjan lausunnon parissa. Hallituksen esityksen tarkoituksena on selkeyttää tiettyjä kohtia, jotka huomioidaan jo uuden lain tullessa voimaan ensi vuoden alusta.

Kiinteistöverotusuudistuksen osalta valtiovarainministeriössä tuntuu olevan täysi radiohiljaisuus. Olemme tavanneet aiheesta myös muita järjestöjä, käyneet keskusteluja sekä virittäneet yhteistyötä. Olemme ottaneet kantaa siihen, että sidosryhmät pitää ottaa tiivisti mukaan valmisteluun viimeistään tässä vaiheessa. Jo perustuslakimme vaatii, että kansalaisten on saatava osallistua itseään koskevaan päätöksenteon valmisteluun. Kiinteistövero, jos mikä, koskettaa ihan jokaista suomalaista!

Asumiskustannukset ovat liiton tärkein edunvalvonnan teema. Vuoden vaihteessa tuli voimaan verouudistuksia, jotka koskettavat asumista. Varainsiirtoveroa laskettiin, mikä tarkoittaa hieman alempia kustannuksia asunnon ostajalle. Samaan aikaan kiinteistöveron veroprosentin alarajaa korotettiin, mikä taas nostaa asumiskustannuksia. Energiaviraston vahvistama uusi sähkönjakeluverkkojen valvontamalli, joka hillinnee hintoja, on puolestaan tulos pitkästä vaikuttamistyöstämme.

Omakotiliitto tekee säännöllisesti tutkimuksia asumiskustannuksista ja tuo esille tietoa eri puolilta Suomea. Alkuvuonna olemme tuttuun tapaan selvittäneet kunta- ja aluekohtaisesti päätettävät asumiskustannukset. Tässä tutkimuksessa tuomme näkyväksi asumiseen liittyviä kustannuksia sadassa kunnassa kiinteistöveron, vesimaksun, jäteveden ja sähkön osalta. Keväämmällä raportoimme vielä erikseen sähkön siirtohintojen kehityksestä.

Omakotilehdessä 1/2024 pääset tutustumaan palkittuun vuoden rakennusmestariin, ja yhdistyskentältä saamme kuulumisia Kemiönsaaren yhdistyksestä. Sukellamme myös omakotiyhdistysten kuntavaikuttamistyöhön, joka innostaa monia vapaehtoisia mukaan aktiiviseksi toimijaksi. Oletko sinä jo mukana verkostoissa?

Pian suuntaamme jälleen Kevätmessuille Helsingin Messukeskukseen, jossa meillä on myös lavaohjelmaa. Perjantaina julkistetaan uusi Suomen ympäristökeskuksen kehittämä mökkeilyn hiilijalanjäljen laskuri, jossa olimme mukana yhteistyössä.

Lauantaina järjestämme EU-vaalikeskustelun, jossa on mahdollisuus kuulla ehdokkaiden näkemyksiä, kuinka EU-päätöksenteko vaikuttaa asumiseen. Yksi päätavoitteistamme on kohtuullinen sääntely, ja ajamme sitä, että asumiseen ei saa tulla mahdottomia säädöksiä EU:lta.

Hyvä esimerkki onnistuneesta edunvalvontatyöstä on EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivi. Vaikuttamisen tuloksena ei tulla asettamaan uusia pakollisia minimienergiatehokkuusvaatimuksia. Energiatehokkuuden parantumista tarkastellaan koko rakennuskannan osalta, ei yksittäisten rakennusten.

Aurinkoista kevään odotusta!

Marju Silander