Lieksan Omakotiyhdistys

Suomen Omakotiliitto perustettiin v 1947 valvomaan pientaloasukkaiden– ja vapaa-ajan asunnon omistajien edunvalvontaa palvelujärjestönä sekä edistää pientalovaltaisten ihmisten elämänmuotoa. Suomen Omakotiliitolla on tällä hetkellä 236 paikallisyhdistystä ja niissä yli 60 000 jäsentä. Jäsenmäärä on voimakkaassa kasvussa johon on vaikuttanut kilpailutetut ja keskitetyt erilaiset jäsenetuudet.

Lieksassakin herättiin v 1996 katugallupissa Peltolankadulla käytyjen keskustelujen ja Turusta saatujen hyvien vinkkien myötävaikutuksella perustamaan tänne oma omakotiyhdistys. Perustava kokous pidettiin Osuuspankin kokoustiloissa 18.04.1996 johon osallistui 30 asiasta kiinnostunutta jotka katsoivat yhdistyksen tarpeelliseksi myös Lieksassa. Kokouksen avasi ja sen puheenjohtajaksi valittiin asiaa ennakkoon valmistellut Eero Kainulainen ja sihteeriksi Pentti Lamberg

Perustavaan kokoukseen osallistui esittelijänä Suomen Omakotiliiton silloinen järjestösihteeri Erik Herlevi ja jo aikaisemmin Joensuuhun perustetun yhdistyksen puheenjohtaja Kauko Honkanen. Kokous hyväksyi mallisääntöjen pohjalta laaditut säännöt rekisteröintiä varten. Lieksan Omakotiyhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Eero Kainulainen ja sihteeriksi Pentti Lamberg, varapuheenjohtajaksi Ilkka Utriainen ja muiksi hallituksen jäseniksi Eero Kärkkäinen, Jouko Muikku, Erkki Turunen ja Pertti Osmala. Tilintarkastajiksi valittiin Aarno Pajamo ja Veikko Nuutinen

Päätettiin, että perustettu yhdistys liittyy jäseneksi Suomen Omakotiliittoon ja myöhemmin perustettavaan Suomen Omakotiliiton Pohjois-Karjalan piirijärjestöön.

Ensimmäiset toimintavuodet olivat tunnustelua viranomaisiin ja kaupan portaisiin päin. Pian kuitenkin alkoi näkyä tuloksia yhdistyksen toiminnasta. Ensimmäinen näkyvä saavutus oli kaupungin edustajien kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena poistaa tonttinsa lunastaneiden vuokraoikeuden ylimääräiset kiinnitykset rekisteristä. Seuraava suuri saavutus oli sopimus kaupungin kanssa neuvoteltu tulos jalkakäytävien kunnossapidon parantamiseen tähtäävistä muutos- ja uudistuspäätöksistä sekä talvihoidoista. Yhteistyö kaupungin edustajien kanssa on ollut tuloksellista ja kiitoksen ansaitsevaa. Omakotipäivänä 21.03.2002 luovutettiin kaupungin edustajille kunniakirja talvikunnossapidon esimerkillisestä hoidosta. Lieksan Lehti kirjoitti otsikolla ”JÄRKEVÄ ALOITE TYÖPÄÄLLIKÖLTÄ seuraavaa: Nyt kaupungin työpäällikkö ja tekninen lautakunta osoittavat käytännössä , että kaupunki on kaupunkilaisia varten ja esittävät päättäjille jalkakäytävien kunnossapidon siirtämistä kaupungin hoitoon.”

Varsinaisten omakotiasukkaiden edunvalvonnan lisäksi on ollut muutakin virikkeellistä toimintaa. Vuosittain on käyty eri puolilla maata olleilla asuntomessuilla ja nyt parhaillaan ollaan menossa Kolin loma-asuntomessuille. Vuosittain on järjestetty puutarha- ja rautakauppapäiviä paikallisten yrittäjien kanssa sekä osallistuttu aktiivisesti eri tilaisuuksissa mainosmateriaalin jakamiseen.

Monilla paikkakunnilla omakotiyhdistysten jäsenmäärä on kasvanut suureksi ja yhdistyksistä on tullut voimakas paikallinen vaikuttaja. Lieksan Omakotiyhdistys on ottanut julkisestikin kantaa moniin yhteiskunnallisiin asioihin kuten esimerkiksi kiinteistöveroa ja jätehuoltoa koskeviin kysymyksiin. Lieksan Omakotiyhdistyksen alueella on yli 4000 pienkiinteistöä ja jäseniä tällä hetkellä 1206. Tammikuulla 2006 lähetettiin pienkiinteistöjen omistajille tai haltijoille kirjeet, joissa kerrottiin omakotiyhdistyksen toiminnasta ja viimeaikaisista kilpailutetuista sähkö- ja polttoainehinnoista, sekä muista jäsenyyden tuomista etuisuuksista.

Lopuksi haluan todeta, että koko Lieksan Omakotiyhdistyksen toiminnan ajan on vallinnut erittäin vahva tekemisen maku, jota eivät ole mitkään ristiriidat haitanneet. Yhdistyksen jäsenkunnan ja hallituksen välinen luottamus on ollut täydellistä. Voikin sanoa, että hallituksen jäsenet sekä yhdistyksen vastuuhenkilöt ovat tehneet työtä ”suurella sydämellä”, ilman mitään kokous- tai muita palkkioita toimien yhteisten tavoitteiden puolesta, joista ovat välillisesti päässeet osallisiksi kaikki lieksalaiset asumismuodosta riippumatta. Näin on hyvä jatkaa.

Työ jatkuu. Uusi vuosikymmen on haastava. Yhdistyksemme voimakas kasvu on osoitus siitä, että meihin luotetaan ja meitä tarvitaan. Haluamme olla luottamuksenne arvoisia.

Eero Kainulainen

hallituksen jäsen.