Lieksan Omakotiyhdistys

Lieksan Omakotiyhdistyksen hallituksen pikkujoulukokouksessa 11.12.2008 Herranniemessä vietettiin Pentti Kastisen ja Pentti Lambergin ”erojaistilaisuutta”.

Penteille myönnettiin yhdistyksen kunniajäsenyys ja lisäksi Pentti Kastiselle ojennettiin Omakotiliiton kultainen ansiomerkki ansioistaan yhdistyksen ja liiton hyväksi.

Lieksan Omakotiyhdistyksen puheenjohtajat oik. I Eero Kainulainen  II Pentti Kastinen III Martti Tirronen ja IV Pentti Hiljanen
Lieksan Omakotiyhdistyksen puheenjohtajat oik. I Eero Kainulainen II Pentti Kastinen III Martti Tirronen ja IV Pentti Hiljanen

RONIKAN tilaisuuteen kirjoitti ja esitti Reino Räty

Olen kuullut, kun kadulla kaksi miestä keskusteli, pitäskö yhdistys perustaa omakotiasujille? Toimenmiehiä olivat Lamberi ja Kainulainen. Eero tuttava minulle, Kainulainen kaikin puolin. Pentti Lamperi epäilen, ehtiköhän Eeron vauhtiin, kun en ehtinyt minäkään, rakentaja kaikin ajoin.

Kun on tarmoa talossa, ajatusta askareessa, vastakohdathan sanotaan, täydentävät toisiansa. Tuskin tiesivät toverit, Lamperi ja Kainulainen, juttutuokion tulosta, kipinän kun sinkosivat. Onhan järjestö jämerä, omakotiasujilla, sitä syrjään ei sysätä, vähätellä, väitän minä.

Kaks on Penttiä pelissä, askareessa aikamiestä, jotta yhtä en ylistä, kerron myöskin Kastisesta. Tästä Pentist ei minulla, ennen paljon kokemusta, nyt on kuitenkin vähäsen, annan pienen analyysin.

Tämä Pentti kun ilmoitti, etten minä enää jatka, ensi ajatus minulla, mitenkähän meijän käypi. Joku hahmo kun nimittäin, enempi kun ehken toiset, aina ihtesä asettaa, käytettäväks kaiken kansan. Kun on monessa mukana, osaavana asiansa, tehtäviä on tulossa, kuorma kasvaa kaiken aikaa.

Kaksi Penttiä katoaa, keskeisistä tehtävistä, se on tietysti menetys, jotenkin kai paikattava.

Eihän ne jäsenasiat sihteerinkään kuormaan kuulu, on Pentti Lamperin perintö, vaativa ja vastuullinen.

Entäs sitten se edustus järjestöllä jämerällä…

Se kun etelän elämä aen on ollut erilainen, siellon muka se sivistys, siellon muka kaekki järki, jos on varsinnii rahoja, yhteisessä kukkarossa.

Siellä kun seikkaelet seassa, kokkouksessa kuulemassa. Tunnelia on tulossa, saatava on satamia, kehäkolomosen sisällä, kehitys on kaekenlaenen.

Entäs sitten kun esität vaekka tuohon Kuhmon tiehen, pitäs suaha niät rahoja, se kun viel on soratienä. Naurun remakka mahoton, etelän on eläjillä, onko siellä se Venäjä tae vieläkö työ siellä outta.

Siinä kysyttään sisua, pitäs olla pätevyyttä, meitä siellä jos edustaa, sua ei jiähä tuppisuuksi.

Näillä sanoilla saattelen Pentit teijät tehtävistä, meitä elekkee työ unohtoo, järjestöönne elekkee jättee.

Reinon tekstin pohjalta kirjoittanut Meeri Kauppinen.

Juhlaväkeä kahvilla
Leppoisaa keskustelua
Lieksan Omakotiyhdistyksen kunniajäsenet Pentti Kastinen ja Pentti Lamberg
Suomen Omakotiliiton Pohjois-Karjalan piirijärjestön palkitsemat  vas. Eero Kainulainen, Pentti Kastinen ja Pentti Lamberg