Lieksan Omakotiyhdistys

JUHLAT ON JUHLITTU

Tämä vuosi on yhdistykselle juhlavuosi, on tullut täyteen 15 vuotta yhdistyksen perustamisesta.

Sen kunniaksi kannatti järjestää ihan juhlat. Ajankohtaa mietittiin moneen kertaan. Kevättalvi ei oikein sopinut kun kulttuurikeskus oli niin varattu. Sitten keväällä ja alkukesästä oli muita tapahtumia, joten juhlan ajankohdaksi valittiin elokuun 13. päivä.

Juhlaan odotettiin runsasta osanottoa mutta olihan se pienoinen pettymys, että meitä oli vain noin 60-70 henkilöä. Jäseniä on kuitenkin yli 2100, niin olisi luullut, että vähän useampaa olisi juhla kiinnostanut mutta eipä vain saatu jäseniä liikkeelle. Kaikilla tuskin oli kesämökillä olo tai marjankeruu esteenä. Onpa kuultu muutama kommentti, että missä juhlasta on ilmoitettu, kun sitä ei ole tiennytkään. Juhlasta ilmoitettiin juhannuksen alla ilmestyneessä Tiedotuslehdessä ja vielä Lieksan Lehdessä 23.7. Ehkä se vaan on niin, että ihmisiä ei kiinnosta, järjestipä mitä hyvänsä.

Mutta eipä jääty suremaan jäsenistön passiivisuutta vaan nautittiin juhlasta ja juhlaohjelmasta.

Lieksan Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Pentti Hiljanen toivotti juhlavieraat tervetulleiksi.

Juhlaan oli pyydetty juontajaksi ja esiintyjäksi Lieksan oma poika Matti Muhonen. Juhlan avasi yhdistyksen puheenjohtaja Pentti Hiljanen toivottamalla vieraat tervetulleeksi. Juhlan aloitimme yhteislaululla Muistoja, jonka sävel oli vanha kunnon "Oi muistatkos Emma".

Yleisöä

Laulun jälkeen juhlapuheen piti Omakotiliiton toiminnanjohtaja Juhani Nenonen, joka nosti puheessaan etusijalle Omakotitalkkari-toiminnan, jonka loppuminen Lieksassa on ollut harmillista. Ikääntyvä väestö olisi avun tarpeessa. Puheensa lopuksi Nenonen kutsui lavalle yhdistyksen puheenjohtaja Pentti Hiljasen ja luovuttu hänelle juhlalautasen, johon juhlavuosi oli kaiverrettu. Pentti ei päässytkään vielä niin ”vähällä” vaan Pentille ojennettiin myös hopeinen ansiomerkki ja kukkakimppu.

Nenosen puheen jälkeen Matti Muhonen esitti muutamia omia laulujaan. Matilta onnistuu laulujen teko, sanoittaminen ja säveltäminen. Musiikkiesityksen jälkeen Pohjois-Karjalan Piirijärjestön puheenjohtaja Kauko Honkanen kertasi yhdistyksen historiaa ja saavutuksia.

Matti Muhonen esitti Lieksan Omakotiyhdistyksen historian laulun muodossa.

Matti Muhonen kutsui lavalle yhdistyksen perustajajäsenet Pentti Lambergin ja Eero Kainulaisen ja haastatteli heitä. Naapurukset Peltolankadulta laittoivat yhdistyksen pystyyn v. 1996. Historian lehtien havinaa muisteli puheessaan myös yhdistyksen ja liiton pitkäaikainen puuhamies Pentti Kastinen.

Muistelot ja juhlapuheet olivat mukavaa kuunneltavaa mutta välillä kevennykseksi esiintyi Matti Muhonen tai olihan siellä lavalla myös ”Jaakko Teppo”, ”Arja Havakka”, ”Matti ja Teppo”, ”Tapio Rautavaara” ja monia muita kuuluisuuksia ihan ulkomaalaisia myöten. Matista löytyy monta persoonaa, koska häneltä tuo imitointi onnistuu mainiosti. Yleisö sai nauraa vedet silmissä.

Matilta oli pyydetty laulua yhdistyksestä ja sen saimme kuulla Matin esityksen lopuksi. Laulun sanat on julkaistu toisaalla tässä lehdessä.

Juhla vaatii arvokkaan lopun, joten lauloimme yhdessä Karjalaisten laulun. Juhla päättyi pasteijoilla ja täytekakulla herkutteluun kahvin kera.

Kiitos mukana olleille jäsenille perheineen ja kutsuvieraille ja iso kiitos Matti Muhoselle.

Juhlan järjestelytoimikunta

Matti Muhosen kirjoittamat laulun sanat:
Juhlalaulu.Muhonen (doc) (30 KB)

Juhlan ohjelma:
LOKY 15v OHJELMA130811 (doc) (316.5 KB)