Asuntokauppaa varten tehdyt kuntotarkastukset ja -tarkastajat ovat joutuneet arvostelun kohteeksi muun muassa siksi, että huolimattomasti tehdyksi väitetty kuntotarkastus ei ole kyennyt ehkäisemään myöhempää asuntokauppariitaa.

Asuntokauppaa varten tehdyt kuntotarkastukset ja tarkastajat ovat joutuneet arvostelun kohteeksi muun muassa sen vuoksi,  että huolimattomasti tehdyksi väitetty kuntotarkastus ei ole kyennyt ehkäisemään myöhempää asuntokauppariitaa. Arvostelu on osin aiheellista, mutta jokainen varmasti ymmärtää, ettei pelkällä silmämääräisellä tarkastuksella kyetä aina havaitsemaan ja toteamaan kaikkia rakenteiden sisällä piileviä vikoja ja vaurioita.  Asuntokauppariidat aiheutuvat usein juuri näistä niin sanotuista piilevistä virheistä, jotka ilmenevät ja havaitaan vasta kaupanteon jälkeen.

"Asunnon ostajalle  raportti  on hyödyllinen, koska monilla sen tiedoilla voi korvata puuttuvaa huoltokirjaa.  Myyjä puolestaan hyötyy tarkastuksesta, sillä hän voi joissain tapauksissa täydentää raportilla omaa tiedonantovelvollisuuttaan."

Tarkastusta varten laadittu menettelytapaohje sisältää paljon seikkoja, jotka rakennustekniikkaa tunteva voi helposti itsekin todeta.  Tarkastaja joutuu kirjaamaan raporttiinsa myös tarkastusta ja havaintoja koskevia varaumia.  Asunnon ostajalle on raportti kuitenkin hyödyllinen, koska monilla sen tiedoilla voi korvata puuttuvaa huoltokirjaa.  Myyjä puolestaan hyötyy tarkastuksesta sillä, että hän voi joissain tapauksissa täydentää raportilla omaa tiedonantovelvollisuuttaan.

Kuntotarkastajan tulee ehdottaa tarkempia tutkimuksia jos/kun hän havaitsee viitteitä rakenteessa piilevästä vauriosta.  Jos näkyviä merkkejä vaurioista ei ole, eivät monet tarkastajat rohkene ehdottaa rakenteen avausta tutkimista varten. Sillä jos mitään vikaa ei löydykään, pidetään tarkastajan ehdotusta helposti aiheettomana ja se voidaan yrittää tulkita mahdollisesti jopa tarkastajan virheeksi.  Sellaiseksi ei  ”turhaakaan” ehdotusta pitäisi ymmärtää ja tulkita, sillä kunnossakin olevien rakenteiden avaukset eivät yleensä ole turhia.

"Käytetyn asunnon kauppakirjan laadinta kannattaa antaa osaavan lainoppineen tehtäväksi."

Myöhemmin ilmenneen vaurion johdosta esitetty reklamaatio voi vesittyä sillä, että kyseinen rakenne on ennen asuntokauppaa tutkittu ja sen on todettu olevan kunnossa, joten vika rakenteeseen on syntynyt vasta kaupanteon jälkeen.  Kuntotarkastukseen liittyviä rakenneavauksia suositellaan sen vuoksi tehtäväksi mahdollisimman monia ja kirjaamaan kauppakirjan liitteeseen jokaisen tutkitun rakennekohdan kunto, onpa kyseinen rakenne sitten kunnossa tai jo vikaantunut. Käytetyn asunnon kauppakirjan laadinta kannattaa joka tapauksessa antaa osaavan lainoppineen tehtäväksi.

Kuntotarkastuksen suoritusohjeessa on lueteltu runsaasti tarkastettavia kohtia asunnossa ja rakennuksessa.  Monet niistä jäävät kuitenkin usein vaille tarkastajan huomiota. Kuntotarkastusraportin sisältöä voit peilata Suomen Omakotiliiton tarkistuslistaan, jonka  löydät PDF-muotoisena jäsensivuilta. Jäsensivuille pääsy vaatii kirjautumisen jäsentunnuksilla.

Torsti Siltanen
Diplomi-insinööri