23.11.2022 9.27

Pelastuslakiluonnos: Asukas testaa, omistaja vastaa

Uusi pelastuslaki on siirtämässä vastuuta palovaroittimista entistä enemmän asunnon omistajalle. Eniten muutos muuttaa elämää taloyhtiöissä mutta vaikuttaa myös omakotitaloihin, jotka ovat vuokralla. Tähän asti vastuun palovaroittimista on kantanut asukas asumismuodosta riippumatta. Lain tultua voimaan asukas testailee palovaroittimia säännöllisesti, kuten toivottavasti ennenkin. Asunnon omistaja sen sijaan on velvollinen huolehtimaan siitä, että asukkaalla on riittävän monta palovaroitinta testattavanaan.

Pelastusalan tutkimusten ja palopaikoilta saatujen havaintojen perusteella suomalaisissa kodeissa on aivan liian vähän toimivia palovaroittimia. Palovaroittimien toiminta-ala ei kata koko asuntoa, tai palovaroittimet eivät edes toimi. Näin palo jää havaitsematta ja materiaaliset tuhot kasvavat merkittävästi.

Säädösten mukaan asunnossa on oltava riittävä määrä palovaroittimia. Tämä tarkoittaa erittäin usein sitä, että se yksinäinen, vasta kaksikymmentä vuotta sitten asennettu kapine eteisen katossa ei riitä. Palovaroittimet on syytä vaihtaa uusiin viimeistään siinä vaiheessa, kun ne ovat varttuneet kymmenen vuoden ikään.

Asenna palovaroitin kodin riskipaikkoihin

Mitä sitten tarkoittaa riittävä määrä palovaroittimia? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on jo pitkään suositellut, että jokaisessa huoneessa, jossa yövytään, on toimiva palovaroitin. Lisäksi palovaroitin kannattaa asentaa poistumisreiteille. Suomeksi tämä tarkoittaa, että varoitin on ulko-ovien lähistöllä ja useampikerroksisissa asunnoissa portaikon yläpuolella.

Tietenkin palovaroittimien sijoittelua voi ajatella myös toiminnallisesti. Ei ole pöllömpi ajatus ruuvata palovaroitinta sellaiseen kohtaan huushollia, johon usein kertyy sähkölaitteita latautumaan. – Vastaavasti kodin laitteiden latauspistettä ei kannata perustaa ulko-oven läheisyyteen. Akkupalot kun ovat vaikeita sammuttaa, ja jos palo on oven edessä, täytyy sangen ripeästi miettiä vaihtoehtoisia poistumisreittejä.

On myös paikkoja, joihin palovaroittimia ei kannata asentaa. Keittiö ilmassa leijuvine höyryineen ja rasvoineen aiheuttaa helposti aiheettomia hälytyksiä, ja palovaroittimen anturit myös likaantuvat keittiössä helposti. Kosteat tilat eivät ole kovin ideaaleja paikkoja varoittimelle.

Omaa kotia kannattaa siis silmäillä sillä ajatuksella, missä tulipalo todennäköisimmin alkaa ja asentaa palovaroitin niille nurkille.

Vuokratun omakotitalon palovaroittimet omistajan vastuulle

Palovaroittimiin liittyvät säädökset ovat muuttumassa. Palovaroittimiin liittyen suurimmat muutokset koskevat taloyhtiömuotoista asumista. Nykyisin asukas vastaa siitä, että toimivia palovaroittimia on kotona riittävästi. Noin puolessa kaikista kodeista ja noin 70 prosentissa vuokra-asunnoista ei ole riittävää määrää palovaroittimia. Siksi tilannetta on lähdetty parantamaan lainsäädännön keinoin.

Tulevan lain mukaan taloyhtiö vastaa siitä, että asunnoissa on toimivat palovaroittimet. Käytännössä asukas testaa säännöllisesti laitteet ja kertoo sitten taloyhtiölle, jos paristo on hiipunut tai jos koko laite toimii ei-toivotulla tavalla. Palovaroittimien toimivuus on taloyhtiöissä sikälikin erityisen tärkeää, että tulipalo yhdessä asunnossa hyvin usein vaikuttaa muidenkin asukkaiden elämään ja aiheuttaa kustannuksia kaikille.

Omakotitaloissa muutos koskee lähinnä vain vuokrattuja taloja. Vuokratun talon omistaja vastaa palovaroittimien olemassaolosta, ja samalla tavalla kuin taloyhtiöissäkin asukas testailee varoitinta ja kertoo omistajalle, jos laitteen kanssa on murheita.

Kuinka muuttuneet vastuuasiat käytännössä järjestetään, on vielä hämärän peitossa. Tärkeintä kuitenkin on, että koteihin saadaan riittävä määrä toimivia palovaroittimia.

Juha Hassila

Turvallisuusviestinnän asiantuntija