22.11.2023 14.10

Kotoa eväitä paloturvalliseen elämään

”Tulitikuilla ei saa leikkiä!” saattaa olla lause, johon keskittyy paljolti lasten ja nuorten kotona saama paloturvallisuuskasvatus. Kodin paloturvallisuus voisi olla koko perheen yhdessä vaalima asia, josta on hyötyä siinäkin vaiheessa, kun nuori muuttaa omilleen. Ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttavien nuorten aikuisten kodin paloturvallisuus on teemana tämän vuoden Paloturvallisuusviikossa.

Paloturvallisuusviikon teettämän kyselytutkimuksen mukaan omakotitalojen asukkaat kiinnittävät enemmän huomiota kodin paloturvallisuuteen kuin kerros- tai rivitaloissa asuvat. Tätä voi pitää aivan luonnollisena, omakotiasukas varmasti kokee olevansa enemmän vastuussa koko rakennuksen paloturvallisuudesta kuin esimerkiksi kerrostalossa asuva.

Kyselyn mukaan omakotitaloissa on varauduttu myös tilanteeseen, jossa tuli kuitenkin pääsee kaikesta ennaltaehkäisystä huolimatta irti. Omakotitaloissa on suunniteltu noin kymmenen prosenttiyksikköä muita asumismuotoja enemmän toimintaa tulipalossa.

Läheisiltä opitut turvallisuusasiat muistetaan

Paloturvallisuusviikon tämän vuoden kohderyhmän, omilleen muuttavien 18–24-vuotiaden paloturvallisuuden tietolähteet eivät näy erikseen tutkimuksessa. Alle 35-vuotialla tutut ja läheiset ovat koulun ohella selkeästi korkeampi lähde kuin muilla ikäryhmillä.

Paloturvallisuusasiatkin ovat tärkeitä kansalaistaitoja, jotka on tärkeää siirtää nuoremmille sukupolville. Nuorten aikuisten paloturvallisuusosaaminen on huterampaa kuin vanhemmilla ikäryhmillä. Tutkimuksen mukaan tilanne kuitenkin on sikäli hyvä, että nuorten valmius ottaa turvallisuusviestintää vastaan on oikein hyvä. Maaperä on hedelmällinen, kunhan joku kylvää.

Voidaan ajatella niin, että koska omakotialoissa turvallisuusasiat ovat keskimääräistä paremmin hanskassa, niissä kasvaneilla lapsilla ja nuorilla on paremmat mahdollisuuden omaksua turvallisuustaitoja. Läheisiltä opitut asiat muistetaan.

Syttymätön tulipalo on paras tulipalo

Keskeisiä opittavia asioita ovat keinot, joilla kodin tulipalot ehkäistään. Palotilastojen perusteella näyttää siltä, että keittiöosaaminen on myös turvallisuusosaamista. Liettä ei pidä jättää valvomatta päälle. Valvomaton ruuanlaitto on selkeästi suurin kotien tulipalojen syy.

Toinen keskeinen turvallisuusasia on sähkölaitteiden käyttö. Sähkölaitteita saa käyttää vain käyttöohjeiden mukaan ja ehjinä. Esimerkiksi pesukoneisiin pätee sama sääntö kuin liesiin. Niitä ei saa jättää yksin käymään.

Akkukäyttöiset laitteet ovat vallanneet koteja viime vuosina. Kännyköiden, tietokoneiden, skuuttien ja muiden akkulaitteiden lataaminen yöaikaan, kun asukas on unten mailla, ei ole lainkaan suotavaa.

Jos tulipalo kuitenkin syttyy, se on havaittava mahdollisimman varhain. Siksipä jo toivottavasti kotona opittu käytäntö testata palovaroittimien toiminta vähintään muutaman kerran vuodessa siirtyy nuoren mukana omaan kotiin.

Ja toki opiskelijaboksissakin on syytä olla sammutuspeite tai käsisammutin, jonka voi hädän tullen ottaa käyttöön.

Paloturvallisuusviikko on tuottanut tarkistuslistan ensimmäiseen omaan kotiin muuttavien nuorten kodin paloturvallisuuden parantamiseksi. Tietenkin listan sisältämät asiat saa tsekata jo lapsuuden kodissa. Lataa tarkistuslista tästä.

Juha Hassila
Turvallisuusviestinnän asiantuntija
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Paloturvallisuusviikko alkaa tänä vuonna 25.11. Päivä Paloasemalla tapahtumilla. Mediakampanjoinnissa keskitytään ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttaneiden nuorten paloturvallisuuteen. Kampanja päättyy 1.12. Pohjoismaiseen palovaroitinpäivään. Paloturvallisuusviikko on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön koordinoima ja Palosuojelurahaston rahoittama. Suomen Omakotiliitto toimii aktiivisesti kampanjassa ja on mukana sen ohjausryhmässä.