21.2.2018 16.55

Hädässä naapuri tunnetaan

Kun ajoimme ensimmäisen kerran katsomaan nykyistä kotiamme, sanoin heti autosta noustuamme: ”Muuten hyvä, mutta naapurit liian lähellä.” Miten väärässä olinkaan!

Kaksi vuotta sitten päätimme mieheni kanssa vihdoin toteuttaa haaveemme ja muuttaa pois synnyinkaupungistani Helsingistä. Haaveissani siinteli pieni torppa jossain pellon tai metsän laidalla, kaukana naapureista. Siellä meillä olisi vain koirat, hevoset ja muut eläimet seuranamme. Toisin kuitenkin kävi. Onneksi!

Päädyimme ostamaan talon tien varrelta, pienestä kylästä, jossa ketään ei jätetä yksin. Emme onneksi joutuneet tinkimään nelijalkaisista ystävistämme, koska nekin toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi, ja poneillemme järjestyi heti laidunmaata läheiseltä pellolta.

"Naapureilta olemme lainanneet kahvimaidon lisäksi työkaluja ja ruohonleikkuria, ja he ovat käyneet pyytämättä linkoamassa lumet pihaltamme."

Tämän kahden vuoden aikana naapurit ja heidän lapsensa ovat auttaneet meitä lukemattomia kertoja lastenhoidossa, koirien ulkoilutuksessa ja ponien ruokkimisessa. He ovat lainanneet autoaan ja vaikka kuskanneet minut juna-asemalle, kun olen unohtanut sisälle taloon sekä kodin että autoni avaimet. Heiltä olemme lainanneet kahvimaidon lisäksi työkaluja ja ruohonleikkuria, ja he ovat käyneet pyytämättä linkoamassa lumet pihaltamme. He ovat leiponeet tyttärellemme syntymäpäiväkakun ja tuoneet raparperia, kun sitä ei meidän pihalla kasvanut.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Vastineeksi me olemme antaneet vuolaiden kiitosten lisäksi mitä milloinkin; vastapalveluksia, pullakahvit tai vaikka poninkakkaa kukkapenkkiin.

Kahden vuoden jälkeen on käynyt niin, että naapurit, joita pidin ennen muuttoa suurimpana miinuksena, ovatkin tehneet tästä paikasta kodin. Uudelle paikkakunnalle tai asuinalueelle muuttavia suosittelenkin menemään ihan ensimmäiseksi naapurien ovelle esittäytymään. Heiltä saa arvokkaan paikallistiedon lisäksi myös apua ‒ ja joskus heistä voi tulla ihan oikeita ystäviä!

Kirjoittaja Miina Poikolainen on Omakotiliiton viestintäasiantuntija.