1.8.2023 15.04

Arvolisäverottomat palvelut auttavat, kun oma terveys haastaa

Kotona asumiseen on tärkeää saada riittävästi apua, silloin kun omat voimavarat eivät riitä. Monesti riittävä tukipalvelu on hyvä ja huolellinen kotisiivous, mutta arvolisäverottomalla palvelulla voi teettää myös muita tukipalveluita kuten kaupassa käyntiä, pyykkihuoltoa, lakananvaihtoa tai vaikka ruuanlaittoa yhdessä, kertoo Henna Hänninen Kotiringistä.

Kaikilla ei asu lähellä omaisia tai ystäviä, jotka voisivat auttaa kodin askareissa eikä aina yhteiskunnan palvelut riitä. Kun kotiin tarvitsee apua, palveluita voi ostaa arvolisäverottomasti viranomaisten hyväksymiltä palvelutarjoajilta, mikäli oma tai perheenjäsenen toimintakyky on heikentynyt korkean iän, vamman tai sairauden vuoksi. Arvolisäveron suuruus on 24%, jonka lisäksi asiakas voi saada palvelusta myös 60% kotitalousvähennyksen. Palveluntarjoaja voi vähentää arvolisäveron suoraan laskun hinnasta, mutta kotitalousvähennys tulee hakea jälkikäteen.

Jotta arvolisäveroedun saa, tulee asiakkaalla olla selkeä syy, miksi hän itse ei voi tehdä siivousta tai tarvitsee apua kodin askareissa. Tyypillisesti palvelua saava on yli 80-vuotias henkilö, jolla tasapaino ja liikkuminen on jo heikentynyt, taustalla voi olla myös useita eri sairauksia kuten reumaa tai sydänsairauksia. Vaikka kotona muutoin pärjäisikin hyvin, voi esimerkiksi imurointi kuormittaa liikaa tai kumartelu olla liian haastavaa. Apua voi tarvita myös väliaikaisesti, esimerkiksi onnettomuuden tai äkillisen vakavan sairauden vuoksi. Esimerkiksi syöpähoidot vievät voimavaroja ja haastaa koko perheen jaksamista. Tällöin ulkopuolinen apu on usein tarpeen, jotta arjen saa toimivaksi.

Arvolisäverottomia palveluita voi tilata myös omille, kaukana asuville vanhemmilleen ja isovanhemmilleen. Tällöin maksaja voi saada työn osuudesta kotitalousvähennyksen ja mielenrauhan tietäessä, että läheinen saa arkeensa apua.

Kun siivouksista huolehtii sama, tuttu henkilö, hänestä tulee asiakkaalle läheinen ja tärkeä osa arkea

Moni asiakas arvostaa laadukasta ja kiireetöntä palvelua. Omaan kotiin voi olla iso kynnys päästää tuntematonta tekijää, joten on tärkeää, että palveluntuottaja on sama eikä vaihtuisi joka kerta. Kun tekijä pysyy samana, kotona tehtävät työt ovat tuttuja, ei samoja asioita tarvitse selittää uudelle tekijälle.

Mikäli arvolisäveroton palvelu kiinnostaa, lisätietoa saa: Sosiaalihuoltopalvelu - vero.fi tai soittamalla Kotiringin asiakaspalveluun numeroon 010 425 3905.

Henna Hänninen
Kotirinki Oy

Kotiringin Kotiapu-palvelu ja säännölliset puhtausohjelmat ovat yksi viranomaisten hyväksymistä arvolisäverottomista palveluista, jonka tuottaa aina sama, paikallinen Kotirinki-yrittäjä. Asiakas voi itse määritellä palvelun sisällön ja halutessaan osallistua siivoukseen omien voimavarojen puitteissa.

Omakotiliiton jäsenyhdistyksen jäsenenä saat Kotiringin arvolisäverottomat palvelut etuhintaan!

Kotiapu alv 0% - Arvonlisäverottomat kotiapupalvelut (kotirinki.fi)