Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys
Kyrkslätts Småfastighetsförening

Uusimaa-kaava 2050 - muistutus 2019 marraskuu, Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry.

Lausunnon antaja

Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry on Suomen Omakotiliitto ry:n Uudenmaan piirin paikallisyhdistys. Yhdistys pyrkii yhdessä piirin ja liiton kanssa edistämään pientalovaltaista elämänmuotoa. Yhdistykseen kuuluu yli 1000 taloutta, Uudenmaan piirin 49 paikallisyhdistyksessä on noin 24 100 jäsentä ja Omakotiliiton 253 paikallisyhdistyksessä noin 73 500 jäsentä.

Lyhyesti

KPY katsoo alueen johdonmukaisen kehittämisen suuressa mittakaavassa olevan tärkeätä ja nyt esillä oleva Uusimaa-kaava 2050 pyrkii juurikin tätä toteuttamaan. KPY tahto nyt kuitenkin muistuttaa muutamista asioista.

Tavallinen kansalainen ei ymmärrä

Esitetty aineisto kaikkine liitteineen on vain aivan liian laaja, monitahoinen ja ammattitermejä & -menetelmiä sisältävä, jotta tavallinen kansalaisen voisi ymmärtää kokonaisuuden saatikka mitä tulevaisuuden vaikutuksia täällä Uusimaa-kaava 2050:lla voi olla hänen tulevaisuuden suunnitelmille. Jopa KPY myöntää nyt, ettei meillä ole ollut mahdollisuutta ymmärtää ehdotusta toivomassamme laajuudessa.

Haja-asutusalueiden kehitystä ei saa estää

KPY katsoo kaavan liiaksi rajoittavan Kirkkonummen haja-asutusalueiden kehitystä tulevaisuudessa, esim. lähes koko eteläkirkkonummi on merkitty ” Kulttuuriympäristön tai maiseman vaalimisen kannalta tärkeä alue”. KPY katsoo moisen merkinnän rajoittavan alueella olevan asutuksen ja maa- & metsätalouden osalta liiaksi toimintoja. Kulttuurimaisema on elävä käsite, joka vaati hoidettuja metsiä, satunnaisia uusia peltoja, vanhojen parantamista esim. korottamalla ja uudisrakennuksia & --asutusta alueelle. KPY katsoo ettei toimivia elinkeinoja saa estää, metsiä pitää voida kaataa jne., sekä uusasutusta alueille on jatkossakin voitava tulla.

Kirkkonummen kunta on mm ELY-keskuksen painostuksesta edelleen määritellyt koko kunnan haja-asutusalueet suunnittelutarveratkaisun alaisiksi. (Kirkkonummen Kunnanvaltuusto 7.10.2019 85 §) Suunnittelutarveratkaisualueiksi katsotaan alueita, joille on erityistä painetta rakentamisenkin suhteen lähitulevaisuudessa, jota siis mm ELY-keskus nyt katsoo Kirkkonummen alueen olevan. Lisäksi kaikissa mm tilastokeskuksenkin malleissa Kirkkonummi on yhä edelleen kasvava kunta ja vaikka kasvun pääpaino onkin kunnan päätaajamissa niin haja-asutusalueidenkin kehitys on mahdollistettava.

Kaava antaa liiallisen vallan virkahenkilökunnalle

KPY toki myöntää, että jo Uudenmaan kaavaehdotuksen johdannossa todetaan että ”Maakuntakaava on kaavatasoista yleispiirteisin ja yleispiirteisyys koskee sekä kaavan sisältöä, esitystapaa että tulkintaa.” Mutta kun juuri virkamiesten tulkintoihin tässä pitää suurella varauksella suhtautua. Tulkinta on vain niin joustava kuin sen tulkitsija ja tässä piilee virkahenkilöstölle siirrettynä suuri päätäntävalta. Tämä kaava sisältää runsaasti alueita, joista todetaan mm. ” ensisijaiset kehittämisvyöhykkeet” tai vastaavaa ilman että on annettu mitään ohjenuorikaan siitä miten paljon voisi olla sallittavaa rakentaa mm. toissijaisilla alueilla.

Lähiliikennevarikkovaraus

KPY vaatii suunnitelmien tässä vaiheessa poistettavaksi Luoma-Mankin alueen lähiliikennevarikkovarauksen merkinnän kaavasta kokonaan, tämä vaade koskee koko rantarataa.

Lähiliikennevarikko on tämän kaavan suunnittelun loppumetreillä esiin noussut asia, josta täysin puutteellisen ja kyseenalaisen selvityksen pohjalta oltaisiin nyt tekemässä määrääviä päätöksiä – ilman että Uusimaa-kaavan edellisillä lausuntokierroksilla olisi ollut mitään mahdollisuutta tarttua asiaan lausunnoissaan.

KPY katsoo mainitun Väyläviraston julkaisun 35/2019 olevan puutteellinen sillä se tutkii vain 3, joidenkin epämääräisten henkilöiden antamaa paikkaa. Kunnollisessa esiselvityksessä olisi lähtökohdaksi otettu koko radanvarsi ja katsottu ensin karkealla tasolla missä kaikkialla edes löytyisi riittävästi tilaa varikkoa varten. Sitten näistä alueista olisi esiselvitys aloitettu ja jopa mahdollisesti jopa jo vähän karsittukin matkan varrella, jopa kysymällä kunnilta. Nyt on useita potentiaalisia alueita sekä Kirkkonummella ja Espoossa joita ei ole edes katsottu.

KPY katsoo samaisen väyläviraston raportin olevan myös erheellinen. Vai miten täysin samoilla maaperäkuvauksilla olevat Mankin ja Luoman alueet on mitenkään selitettävissä niin että toisella maaperän pohjatyöt olisivat 1,5 kertaa kalliimmat kuin toisella.

Lähiliikennevarikkomerkinnät ovat ajankohtaisia sitten kun alueiden ympäristöarviointiselvitykset ovat tehty ja poliittinen päätös sijoituspaikasta tehdään.

Kirkkonummella 7.11.2019
Kirkkonummen pienkiinteistöyhdistyksen (KPY) ry puolesta