Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys
Kyrkslätts Småfastighetsförening

Eerikinkartanon asemakaava, Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys ry.

Lausunnon antaja

Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry on Suomen Omakotiliitto ry:n Uudenmaan piirin paikallisyhdistys. Yhdistys pyrkii yhdessä piirin ja liiton kanssa edistämään pientalovaltaista elämänmuotoa. Yhdistykseen kuuluu yli 1000 taloutta, Uudenmaan piirin 50 paikallisyhdistyksessä on noin 24 200 jäsentä ja Omakotiliiton 238 paikallisyhdistyksessä noin 71 000 jäsentä.

Yleistä osayleiskaavasta

KPY katsoo Eerikinkartaon asemakaavaa merkittäväksi Veikkolan alueen kehittämisessä ja pitääkin esitystä hyvänä lähtökohtana. KPY kiittää kaavoittajaa kaavaehdoituksesta jossa merkittävästi varauksia uudelle pientalorakentamiselle (AP ja AO), jotka istuu hyvin jo lähialueilla olemassa olevien alueiden henkeen. Hyvänä pidetään myös panostusta kevyen liikenteen liikumisille: Eerikinkartanontien varteen tulevaa kävelytietä ja alueen sisällä kulkevia reittejä jotka madollistavat turvallisen reitin aina Veikkolan keskustaan.

KPY tahtoo erikseen kiittää Eerikinkartanon kylä- ja kutlttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten, piha-alueiden ja näiltä avautuvien maisema-arvojen vaalimisesta kaavaehdoituksessa. Lisäksi kesäteatteritoiminnan edellytykset on myös tässä suunnitelmassa huomioitu. Lopuksi KPY nostaa kaavasta vielä esille hienona asiana erikokoisten rakennusoikeuksien 150 – 400 k-m^2 mahdollistamisen AO tonteille.

Muuten KPY tahtoo esitetystä lausua seuraavaa:

Leikkikenttien paikat

KPY esittää huolensa kaavaehdoitukenn leikkiekenttävarauksista (VK), koska kaavan kaksi ohjeellista VK:a sijaitsevat molemmat kaavaehdoituksen pohjoisosassa. Kaavan eteläosista tulee nyt kohtalaiset matkat näille alueille, joita enimmäkseen kuitenkin pienet lapset perheineen käyttävät. KPY ehdoittaakin harkitsemaan leikkikenttien varauspaikkoja, niin ettei synny kohtuuttomia matkoja myöskään kaavan eteläosista näiden luokse.

Lähipysäköintialueet

KPY esittää kaavaan lisättäväksi pieniä lähipysäköintialueita (LP), kuten esim. Jolkbyyssä on kaksi kappaletta. Tilapäiselle lisäpysäköinnille on tarve olemassa.

Samallahan näille uusille lähipysäköintialueille voisi luoda, ainakin mahdollisuuden, sähköautojen lataamispisteelle.

Vaihtoehtoisesti toinen mahdollisuus on rakentaa kadunvarsille pienimuotoista pysäköintimahdollisuutta, joka samalla palvelisi lähikiinteistöjen vieraita mahdollistaen laillisen muuta liikennettä haittaamattoman tavan auton tilapäiselle pysäköinnille.

Monipuolista pientaloasumista

Alueelle on esitetty erilaista pientaloasumista josta KPY kiittää. Mutta samalla KPY tahtoisi myös haastaa kaavoittajat vieläkin monipuolistamaan erillispientalotarjontaa mahdollistamalla alueelle myös esim. yhden asunto-osake yhtiömuotoisen erillispientaloalueen, kuten esim. Ratsumiehentien (5, 9 & 11) pienkiinteistöyhtiöt Masalassa ovat.

Osa erillispientalo-asujista kun haluaa kuitenkin enemmän yhteisöllisyyttä ja myöskin eräänlaista yhteistä turvaa asumiselleen jota asunto-osakeyhtiömuotoinen asuminen mahdollistaa. Alueen koko ja kortteleiden määrä erillispientaloille (AO) ja asuinpientaloille (AP) ei tästä merkittävästi vielä kärsisi KPY:n mielestä.

Kapakkatien länsipää

KPY tahtoo korostaa Eerikinkartanon kulttuurihistoriallisen arvokkaan maiseman säilyttämisen merkittävyyttä, myös tämän tulevan Eerikinkartanon asemakaava-alueen lähivirkistymisalueena. Täten KPY tahtoisi esittää kaavoittajalle ajatuksen harkittavaksi, että Kapakkatien länsipäässä liityntä Eerikinkartanontielle tehtäisiinkin mahdollisesti olemassa oleman VL-1 alueen pohjoispuolelta, kuten kuvassa 1 hahmotettu. Eerikinkartanon piha-alueilta kun on melko hyvä näkevyys pohjoiseen päin, jonne maa myös loivasti nousee.

Kuva 1. Vaihtoehtoinen reitti kapakkatien länsipäähän

Kirkkonummella 21.9.2023