Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys
Kyrkslätts Småfastighetsförening

Läntisen Gesterbyn asemakaavaehdotus lausunto, Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys ry.

Lausunnon antaja

Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry on Suomen Omakotiliitto ry:n Uudenmaan piirin paikallisyhdistys. Yhdistys pyrkii yhdessä piirin ja liiton kanssa edistämään pientalovaltaista elämänmuotoa. Yhdistykseen kuuluu yli 1000 taloutta, Uudenmaan piirin 50 paikallisyhdistyksessä on noin 24 200 jäsentä ja Omakotiliiton 238 paikallisyhdistyksessä noin 71 000 jäsentä.

Yleistä osayleiskaavasta

KPY katsoo tarpeelliseksi Gesterbyn alueen kehittämisen ja pitääkin esitystä hyvänä. Esitetty kaupallisen liiketoiminnan uusi kortteli sekä julkisen liikenteen linjastosuunnitelmat Hevoshaansillan luona luovat merkittäviä edellytyksiä koko alueen kehittämiselle. Esitetyistä KPY lausuu erikseen seuraavaa:

Vuoden 2016 lausunnosta

KPY tahtoo kiittää edellisen lausunnon palautteesta mainintoja Gesterbyntien kävely- ja pyöräteiden erityisestä huomioimisesta turvallisuuden näkökulmasta, kaikki tien ylitykset alueella ovat haasteellisia ja vaarallisia. Lisäksi KPY kiittää senioriasumisen huomioimisesta ja Ingelsin kehätien poistamisesta kaavasuunnitelmista.

Gesterbyntie

KPY tahtoo ensin kiittää kaavoittajaa meluesteen lisäämisestä tien varteen suojaamaan tien vieressä olevia kiinteistöjä.

KPY haluaa edelleen painottaa Gesterbyntien turvallista ylitystä sen kaikissa kohdissa, eli Hevosmäen tien, Hevoshaansillan ja Hevosenkavion kohdilla.

Tien varteen osoitettujen asuinkerrostalojen, kortteleissa AK 412 & AK 413, KPY katsoo yhä olevan ongelmallisia, erityisesti kun sallittua kerroslukua on kasvatettu vuoden 2016 luonnoksisita. Vaikkakin ylimpiä kerroksia vaaditaan sisäänvedettäviksi, niin kuitenkin sallittaisin sisäänvedetyn osion käyttäminen terassi- ja parveketiloina, joista siis olisi suora katselinja Gesterbyntien länsipuolen AO tonttien pihoille. KPY katsoo että ratkaisussa myös huomioitava miten omakotitalojen oikeus yksityisyytensä pihoilla toteutuu jatkossakin.

Hevosmäen leikkipaikka

Ehdotuksessa on nyt uutena esitetty, että Hevosmäen leikkipaikka säilytetään. KPY painottaa leikkipaikan heikkoa kuntoa ja tarvetta päivitykseen / saneeraukseen. Paikaltahan on jo purettu rikkoontunut vaarallinen leikkiteline, tasapainokeinu, tuomatta kuitenkaan mitään uutta tilalle. Muutenkin leikkipaikan telineitä on välttämättömiltä osiltaan huollettu pitkään aikaan – varmaankin kun vielä v2016 suunnitelmissakin oli leikkipaikan purku. Nytkin on rikkinäisiä osia leikkipaikalla.

Pientaloalueiden yleinen pysäköintipaikka (LP)

KPY huomauttaa, ettei kaavaehdotuksessa mitenkään huomioida Gesterbyntien länsipuolen pientaloalueiden tarvetta yleiselle parkkipaikalle (LP). Vuoden 2016 VE2 kartassa oli esillä Hevosmäen pohjoispuolelle pieni yleinen pysäköintipaikka asuinalueita varten. KPY katsoo, että Gesterbyntien länsipuolen pientaloalueita varten on syytä suunnitella ja osoittaa myös pieni yleinen pysäköintipaikka (LP), kuten nyt on jo mm. Jolkbyyhyn jälkikäteen rakennettu ja suunnitellaan Neidonkallion alueelle rakennettavan lähitulevaisuudessa.

Lumen kasauspaikat

KPY huomauttaa kaavoittajaa, ettei kaavassa ole lasinkaan osoitettu lumen kasauspaikkoja, vaikka alueen liikenneturvallisuuttakin vaaratavat ongelmat vähänkin runsaslumisimpina vuosina on erityisesti Gesterbyntien länsipuolella varsin hyvin tiedossa. Kuten asemakaavaehdotuksen yleisessä keskustelutilaisuudessakin nousi esille, on toinen merkittävä ongelma-alue liikekiinteistöjen korttelialue bussien kääntöpaikkoineen. KPY edellyttää, että lopullisen asemakaavaan on lumien kasauspaikat osoitettava niin että samalla syntyisi mahdollisuus parantaa Gerterbyntien länsipuolella olevia tiedettyjä ongelmakohtia.

Hulevesien käsittely

KPY huomauttaa ettei Gesterbyntien länsipuolen alueella ole toimivaa hulevesin käsittelyverkostoa ja esittääkin toiveen että osana tulevaa kadun ja kunnallistekniikan saneerausta, näillä näkymin 2023-2024, samalla alueelle suunniteltaisiin ja toteutettaisiin hulevesien toimiva käsittely.

Kirkkonummella 26.11.2021
Kirkkonummen pienkiinteistöyhdistyksen (KPY) ry puolesta