Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys
Kyrkslätts Småfastighetsförening

HSY ehdotus Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiksi jätehuoltomääräyksiksi - lausunto 2018 lokakuu, Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry.

Lausunnon antaja

Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry on Suomen Omakotiliitto ry:n Uudenmaan piirin paikallisyhdistys. Yhdistys pyrkii yhdessä piirin ja liiton kanssa edistämään pientalovaltaista elämänmuotoa. Yhdistykseen kuuluu n. 980 taloutta, Uudenmaan piirin 49 paikallisyhdistyksessä on noin 24 100 jäsentä ja Omakotiliiton 253 paikallisyhdistyksessä noin 73 500 jäsentä.

Yleistä

KPY halua todeta, että pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleiset jätemääräykset ovat kehittyneet myönteisesti viime vuosina ja jo tehtyjen jätteiden käsittely- ja loppusijoitusratkaisut tuntuvat onnistuneen. HSY:n asettamaa tavoitetta, ettei jätettä syntyisi laisinkaan on pidettävä oikeansuuntaisena.

Lajittelun motivointi

Vaikka kotitalousjätteiden lajittelu on lähtenyt hyvin liikkeelle, haluaa KPY painottaa myönteisen motivoinnin merkitystä lajittelun kannustamiseksi ja lajittelutason ylläpitämiseksi. Luomalla motivoitunut myönteinen suhtautuminen lajitteluun saavutetaan parhaat lopputulokset.

Osana motivointia ja myönteisten mielikuvien luontia KPY ehdottaakin epäsäännöllisen säännöllisesti toistuvia muistutuskampanjoita joissa olisi myös hyvä tuoda esille jätteiden, kuten esim. kartonki tai uutena muovi, jatkokäsittely roskikseen laittamisen jälkeen… parhaimmillaan uusiotuotteeksi asti.

HSY:n velvoitteet?

KPY ihmettelee määräyksiä, joissa asetetaan lukuisia määräyksiä kiinteistöille mutta samalla ei HSY:n velvoitteita selvitetä. Kun kiinteistöillä on velvoitteita, on niitä myös oltava HSY:llä ja ne on myös määriteltävä kiinteistön haltijoille ymmärrettävällä tavalla.

HSY määrää järjestettäväksi sekajätteelle, lietteille ja muille erikseen kerättäville jätteille astiat huoneistojen lukumäärän mukaan sekä määrittää näille minimityhjennysvälit. Missä määritetään HSY:n velvoite tyhjennysten järjestämiseen ja millä frekvenssillä? Saako esim. biojäteastian viikoittaisen tyhjennyksen 1 huoneen kiinteistölle joka sijaitsee kaukana haja-asutusalueen rajamailla?

HSY:n määritteet ja palvelut maksavat asiakkaille ja palveluistahan pitääkin maksaa kattamaan toiminnasta syntyvät kulut. Mutta KPY on ihmeissään, ettei hinnoittelun periaatteitakaan ole millään tavalla esitetty jätehuollon määräyksissä. KPY ymmärtää varsin hyvin, että varsinainen hinnoittelu voi olla esim. kuntakohtaistakin – mutta kyllä hinnoittelun muodostumisen periaatteet on esitettävä määräysten yhteydessä, jotta kiinteistön haltijoillakin voi olla ymmärrys oman hinnoittelun periaatteista.

KPY katsoo, etteivät nyt esitetyt yksipuoliset määritteet mitenkään täytä oikeudenmukaisen toiminnan periaatteita ja vaatiikin jätehuollon määräyksiin myös selkeytettävän HSY:n velvoitteita erityisesti palvelun ja hinnoittelun osalta.

7 § Yhteisen jäteastian käyttäminen (Kimppa)

KPY pitää kimppa ratkaisuja kannatettavina, mutta edellyttää että kimpan aina oltava käyttäjien vapaaehtoisuudesta lähtevää eikä HSY saa millään tavalla pakottaa yksittäisiä käyttäjiä osallistumaan kimppaan. Ei edes, vaikka esim. tien kaikki muut asukkaat olisivat kimpan asiakkaita.

KPY pitää hienona, että kimppapaikalla voi olla yhtä tai useampaa jätelajia varten yhteiset keräysvälineet. Samalla tosin KPY tahtoo varmistaa, että vaikka kimppa olisi esim. biojätteelle niin jokaisella kimpan jäsenellä voi myös olla sekajäteastiansa omalla tontillaan?

8 § HSY:n alueellinen sekajätepiste

Kirkkonummella sijaitseviin alueellisiin aluekeräyspisteisiin, erityisesti paikkoihin joissa myös alueellinen sekajätepiste, toivotaan pikimmiten mahdollisuutta täysmittaiseen jätteiden lajittelemiseen HSY:n tarjoaman palveluverkon mukaisesti.

13 § Jätteiden lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitteet

KPY vaatii, että tähän kohtaan tai 7 § Yhteisen jäteastian käyttäminen (Kimppa) pitää yksiselitteisesti määrittää, ettei tämän pykälän pakottavat vaatimukset koske kimppalaisia kuin 1 asuinkiinteistön vaatimusten mukaan – vaikka kimpassa olisi 5 tai enemmän asuinkiinteistöä. Kimppa yhteistyön asiakkaat ovat vapaaehtoisesti liikkeellä, eikä sitä pidä pakollisilla lisävaatimuksilla kuormittaa.

KPY esittää samalla huolensa jäteastioiden lisäämisestä rajallisiin jätetiloihin, erityisesti kun huomioi pykälän 26 § Keräysvälineiden sijoittamista koskevat määräykset tilojen mitoituksista. Vaikka pienkiinteistöissä harvemmin on erillisiä jätehuoneita, kuten kerrostaloissa voi olla, on useassa paikassa erillinen aidattu tai katollinen jätetila jossa rajallisesti tilaa. Vaikkakin ainakin teoriassa pitäisi voida samalla vähentää sekajäteastioiden lukumäärää, kun uusia lajitteluastioita tulee, niin näiden uusien astioiden vaatimus ei saa kohtuuttomasti rasittaa kiinteistöjä, esim. vaatien merkittäviäkin investointeja tiloihin.

15 § Kompostointi

KPY tahtoo huomauttaa, että monilla pienkiinteistön omistajilla on omat aidatut koiratarhansa joissa lemmikit voivat temmeltää ja tehdä tarpeitaan. KPY katsoo, että näiltä osin lemmikkien jätösten kielto esim. kehikko kompostointiin on aiheeton, ellei muista syistä kompostointia ole alueella rajattu.

17 § Jätteen polttaminen ja hautaaminen

KPY vastustaa normaalin puutarhajätteen poltto- ja hautauskieltoa, erityisesti haja-asutusalueilla joita Kirkkonummella on laajalti, mutta myös esim. pohjois-Espoossa. Puutarhajätettä on poltettu, ellei esim. metsäpalovaarat rajoita, maaseudulla aina ja toiminta jatkuu yhä tänä päivänä, erityisesti taajama-alueiden ulkopuolella. Puutarhajätteen poltto tai hautaaminen on toki tehtävä vaarantamatta ympäristöä, naapureita kunnioittaen ja muista viranomaismääritteitä, esim metsäpalovaroitukset, noudattaen.

22 § Keräysvälineiden tyhjennysvälit

KPY katsoo, että kesäaikaisille vapaa-ajan kiinteistöille ehdotettu 4vk:n tyhjennysväli on väljennettävä esim. 8 vk välein tyhjennettäviksi. Kesämökkien käytöt vaihtelevat voimakkaasti eikä turhia tyhjennyksiä pidä vaatiman harvakseltaan käytetylle kiinteistölle.

Tässä yhteydessä on myös määritettävä HSY:n velvollisuus tyhjennysvälin tarjoamiselle. KPY ymmärtää, että alueellisia eroja esim. taajamien ja haja-asutusalueiden välillä voi olla, mutta palvelun periaatteet määriteltävä ja esitettävä.

27 § Ajoväylät sekä keräysvälineiden siirtoväylät kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa

KPY toteaa keliolosuhteiden muuttuvan ajoittain niin nopeasti, ettei tienpitäjältä voida edellyttää jatkuvaa tien käyttökuntoa. Esimerkiksi ajoittain etelä-Kirkkonummen yleisetkin tiet olleet niin liukkaita, ettei HSL ole pystynyt linjaliikennöintiä alueille hoitamaan ohjelmansa mukaisesti. Yksittäisen tyhjennyksen poisjäänti tien yllättävän kunnon takia ei pidä oleman vaatimus järjestää jätteiden vastaanottopaikka muuhun sijoituspaikkaan.

Muut asiat joista KPY tahtoo samalla lausua HSY:lle

• KPY esittää kameranvalvonnan rakentamista taikka mahdollistamista alueellisille jätepisteille mahdollisimman nopeasti, erityisesti alueellisille sekajätepisteille. Tehokas kameravalvonta ennaltaehkäisee ilkivaltaa, luvattomien jättein jättämistä lajittelupisteelle, sekä voisi jopa auttaa HSY:ä huomamaan ylitäyttyneet jäteastiat ja suorittamaan tyhjennyksen ennen kuin koko ympäristö lainehtii jätteissä.
  • KPY tiedustelee, että kun etelä ja keski-Kirkkonummella on kolme (3) alueellista sekajätepistettä, niin miksi ei pohjois-Kirkkonummella Ämmänsuon Sortti asema voisi myös olla alueellinen sekajätepiste. Se palvelisi samalla myös pohjois-Espoon aluetta.
  • KPY tahtoo huomauttaa HSY:lle ettei kaikki alueelliset jätepisteet löydy HSY:n tarjoamista verkkopalveluista (rinkiin.fi ja kierratys.info), esim. Porkkalan alueellista sekajätepistettä ei näistä löydy. Kierrätyspisteiden aktiivinen käyttäminen edellyttää, että tieto niiden sijainneista on myös helposti löydettävissä.

Kirkkonummella 24.10.2018
Kirkkonummen pienkiinteistöyhdistyksen (KPY) ry puolesta