Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys
Kyrkslätts Småfastighetsförening

Masalan osayleiskaava lausunto, Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys ry.

Lausunnon antaja

Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (KPY) ry on Suomen Omakotiliitto ry:n Uudenmaan piirin paikallisyhdistys. Yhdistys pyrkii yhdessä piirin ja liiton kanssa edistämään pientalovaltaista elämänmuotoa. Yhdistykseen kuuluu yli 1000 taloutta, Uudenmaan piirin 50 paikallisyhdistyksessä on noin 24 200 jäsentä ja Omakotiliiton 238 paikallisyhdistyksessä noin 71 000 jäsentä.

Yleistä osayleiskaavasta

KPY katsoo Masalan OYK:n olevan tärkeä ja tarpeellinen toimenpide itäisen Kirkkonummen kehittämiseksi. KPY patistaakin saamaan tämän ja muut pitkään työn alla olleet OYK:t valmiiksi, näiden valmistelutyö on vain kestänyt jo aivan liian kauan ja edellinen uusi OYK hyväksyttiin kunnassa vuonna 2015.

KPY tahtoo yleisellä tasolla kiittää kunnan kaavoitusta johdannoksi tehdyistä esittelyvideoista tässä ja muissa viimeaikaisissa kaavoissa. KPY suosittelee jatkamaan näiden tekemistä, selkeästi madaltaa maallikon kynnystä ymmärtämään mitä on tekeillä ja miksi kaavoitus on päätynyt tekemän asioita tietyllä tavalla.

KPY tahtoo vielä erikseen kiittää miten materiaalissa on nyt tuotu esille vyöhykealueiden aluetehokkuudet suhteessa alueen kaavoitusnäkymään. Juuri näin luodaan uskottavuutta oikeudenmukaiseen läpinäkyvään toimintaan.

Muuten KPY tahtoo lausua Masalan OYK:sta seuraavaa:

Liikenteen pullonkaulat

KPY esittää suuren huolensa, että tämä merkittävästi alueen asukasmäärä kasvattava OYK jää toteutumatta ellei Kehä III:lla ainakin Masalanportin eritasoliittymää saada pikaisesti ELY:n toimesta uudelleen rakennettua, kuten on jo suunniteltu. Majviikinportin eritasoliittymä on myös oleellinen alueen kehittämisen kannalta, mutta se voitaneen toteuttaa hiven myöhemmin Masalanportin eritasoliittymään nähden.

KPY katsoo, että liikenteen pullonkaulien selvittäminen on ehtona tämän OYK:n laajamittaiselle toteuttamiselle ja pyytäkin kuntaa kaikilla olemassa olevilla keinolla kiirehtimään näitä liittymiä.

Kaavoituksen painopiste

KPY katsoo huolestuneena OYK:n runsasta uusien kerrostaloalueiden, eli A-korttelialueiden, määrää – erityisesti alueilla joilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä (Kaavan pohjoiset osat ja Majviikinranta). KPY pitää muutenkin OYK:n väestömäärän kasvutavoitetta erittäin merkittävänä, joka selkeästi muuttaisi koko alueen leiman pienkaupunkimaiseksi jo lähes koko alueella.

KPY suhtautuu kriittisesti moiseen kehitykseen ja katsookin että OYK:n alueelle pitäisi kaavoittaa vähemmän kerrostaloja (A-kortteelita) ja enemmän pientalovaltaisia asuinalueita (AP-korttelit).

Pientalokaavoittaminen kerrostalojen naapuriin

KPY on huolestuneena seurannut, miten kaavoitetaan merkittävienkin kerrostalojen suoraan naapuriin, tai kadun toiselle puolelle heti pientalovaltaista asumista. OYK ei kaavana tälle tasolle asti suunnitelmia vie, mutta luo kuitenkin edellytykset tulevaa asemakaavoitusta varten. Ja tältä osin KPY huomauttaa, ettei moinen kaavoittaminen edistä hyvää rakentamiskulttuuria, onhan ihmisillä oikeus omaan rauhaankin ilman että naapurin kerrostalon parvekkeilta heidän pihoilleen tuijotetaan. Erityisen huolissaan KPY on A ja AP alueiden sijaitsemisesta kylki-kyljessä, mutta myös AP kaava-alueille on pienkerrostaloja mahdollista kaavoittaa pientaloasumisen lisäksi.

KPY nostaa esimerkkinä jo ”hivenen paremmasta” kunnan kaavoituksesta Tinanpuiston asemakaavan korttelit 2053, 2059, 2063 ja 2066, kuten kuvissa 1 ja 2 esitellään. Kaavassa on siis AK ja AP korttelien väliin jätetty pieni lähivirkistäytymisalue, josta voisi tulla varsin toimiva rajaaja kunhan vähän enemmän puitakin alueelle istutettaisiin. KPY kehoittakin miettimään vastaavanlaisia, suoran näkökentän rikkovia, parempia ratkaisumalleja kunnan kaavoitukseen kauttaaltaan. KPY esittääkin, että Masalan OYK:n seliteteksteihin lisättäisiin tavoite yksityisyyden kunnioittamisesta erilaisten kaava-alueiden kehittämisessä erilaisten suoran näkökentän rikkovien ratkaisujen kautta, kuten esim. pienten lähivirkistymisalueiden avulla alueiden välissä.

Kuva 1 & 2. Tinanpuiston asemakaavan esimerkkikuva ”paremmasta” kaavoituksesta.

Pientaloalueiden lähipysäköintialueet

KPY tietää, ettei OYK:ssa merkittävästi oteta kantaa yleisistä pysäköintialueista (LP). KPY tahtoo kuitenkin muistuttaa kaavoittajia nyt kun Masalan OYK:ssa on ihan yksittäisiä LP-merkintöjä AP-alueillekin laitettu että tarve LP:lle on nyt esitettyä laajempi, mutta että on kuitenkin enemmän asemakaavatason asia sitten.

Sähköajoneuvojen latausmahdollisuudet

Kun Masalan OYK:n avulla pyritään tukemaan myös uusien liikenteellisten innovaatioiden, kuten sähköautojen ja -bussien, hyödyntämistä ja käyttöönottoa suunnittelualueella, niin KPY ihmettelee miksi sähköllä kulkevien ajoneuvojen latausmahdollisuuksiin ei tässä OYK:ssa ole otettu mitään kantaa.

KPY nostaa esille hyvänä esimerkkinä juuri valmistuneen Jorvaksen rautatieaseman pysäköintialueen, jossa on säköajoneuvoille oma hieno latausalueensa, kuten kuvasssa 3 esitetään.

Kuva 3. Jorvaksen aseman LP:n sähköautojen latausalue.

Hulevedet

KPY pitää esitettyä hulevesiverkkosuunnitelmaa selkeänä ja pääosiltaan hyvänä virtaussuunnitelmineen sekä viivästysaltaineen. KPY tahtoo kuitenkin muistuttaa, ettei saviperäinen maa ole se paras hulevesien imeytykselle omalla tontilla eikä se saa olla täydellinen vaatimus rakennuttajille, vaan hulevesien imeytyksen rinnalle tarvitaan myös valumareitit pois rankempia kosteita jaksoja varten.

Aikataulu

KPY pitää lopuksi Masalan OYK:n tavoitetta v2050 varsin kunnianhimoisena, kun erityisen merkittävästi alueen väestömääräkin samalla kasvaisi, erityisesti suhteutettuna koko Kirkkonummen kunnan tavoittelemaan väestönkasvuun nähden. KPY pyytäkin vielä kaavoitusta tarkistamaan aikataulun, väestömääräkehityksen ja kaavoituksen korttelien tavoitteet (A/AP/muu) koko kunnan kehitystavoitteisiin nähden.

Kirkkonummella 16.12.2021
Kirkkonummen pienkiinteistöyhdistyksen (KPY) ry puolesta