Kihniön kausi- ja omakotiasukkaat ry

Kih­ni­ön kau­si­a­suk­kaat ry kiinnitti vuonna 2019 huomiota Pyhäniementien kelvottomaan kuntoon. Yhdis­tys jät­ti ties­tä vii­me vuon­na pa­lau­tet­ta Väy­lä­vi­ras­ton jär­jes­tel­mään.

Yh­dis­tys to­te­si Py­hä­nie­men ja sen lo­ma­ky­län ole­van Kih­ni­ön käyn­ti­kort­ti.

– Jär­vi­suo­men­tiel­tä Py­hä­nie­meen joh­ta­va tie on hä­pe­ä­pilk­ku huo­non, osin erit­täin sur­ke­an ja jopa vaa­ral­li­sen kun­ton­sa vuok­si.

Kau­si­a­suk­kaat ko­ros­ti­vat ti­lan­teen ole­van sur­kea, sil­lä Väy­lä­vi­ras­ton pääl­lys­tei­den ja sil­to­jen kun­to­kar­toi­tuk­ses­sa ky­sei­sel­lä 2,5 ki­lo­met­rin mat­kal­la ei ole yh­tään hy­vää, saa­ti erit­täin hy­vää koh­taa. Nel­jä osuut­ta on mer­kit­ty erit­täin huo­nok­si ja vii­si huo­nok­si.

Yh­dis­tys toi­voi, et­tä au­toil­le ja ih­mi­sil­le vaa­ral­li­nen tie­o­suus oli­si pääl­lys­tet­ty Kih­ni­ön 100-vuo­tis­juh­la­vuo­deksi.

Yläs-Satakunta-lehden mukaan asiaan puuttui myös Kihniön kunnanhallitus.

Py­hä­nie­men­tien kun­to alit­taa huo­mat­ta­vas­ti sen ta­son, joka pi­tää ol­la mat­kai­lul­li­ses­ti tär­ke­äl­lä alu­eel­la, lau­suu Kih­ni­ön kun­nan­hal­li­tus Pir­kan­maan ely-kes­kuk­sen vuo­den 2020 Tien­pi­don ja lii­ken­teen suun­ni­tel­man kan­na­no­tos­saan.

– Kun­ta on os­ta­nut li­sä­maa­ta Py­hä­nie­mes­tä mat­kai­lun ke­hit­tä­mi­sek­si, ja tien kun­nol­la ja lii­ken­nöi­tä­vyy­del­lä on olen­nai­nen mer­ki­tys sii­hen, et­tä mat­kai­lu­e­lin­kei­noa voi­tai­siin vie­dä uu­del­le ta­sol­le Kih­ni­ön elin­kei­nost­ra­te­gi­an mu­kai­ses­ti, lau­sun­nos­sa lu­kee toimittaja Laura Jokisalon artikkelin mukaan.

Nyt tie on saanut uutta päällystettä – ei ehkä ihan parasta luokkaa mutta kuitenkin. Tie on nyt paljon paremmin ajettavassa kunnossa