Asikkalan vapaa-ajan asukkaat

Yhdistyksemme kuuluu Omakotiliittoon sekä Vapaa-ajan Asukkaiden Liittoon

Omakotiliiton kautta, yhdessä muiden paikallisyhdistysten kanssa, voimme vaikuttaa valtakunnallisesti asumisen asioihin. Liitto ajaa pientaloasujien sekä mökkiläisen asioita erilaisissa työryhmissä sekä lausuntojen ja lakialoitteiden kautta. Liitto haluaa edistää pientalovaltaista asumistapaa ja tuoda suomalaiseen asumispolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja. Liiton tavoitteena on kohottaa omakotiasumisen arvostusta valtakunnallisessa ja kunnallisessa päätöksenteossa sekä linjauksissa. Lue lisää liiton teemoista! Mitä enemmän meitä jäseniä on, sen paremmin meitä kuunnellaan!

Liiton kautta saat neuvoja ja hyötytietoa sekä rahanarvoisia etuja. Lue lisää jäsenyyden hyödyistä.

Suomessa on puoli miljoonaa loma-asunnon omistajaperhettä

Suomen Omakotiliitto ry on sääntöjensä nojalla myös vapaa-ajan asukkaiden asialla. Liiton 74 000 jäsenistä lähes puolet omistaa myös kesämökin. Vapaa-ajan asukkaiden liittoon kuuluu jäseninä vapaa-ajan asukasyhdistyksiä. Nimestään ja toimialueestaan huolimatta Vapaa-ajan asukkaiden liitto on yksi 14:sta liiton piirijärjestöstä. Vapaa-ajan asunnot ry toimii valtakunnallisesti. Yhdistyksessä on vain henkilöjäseniä.

Suomen Omakotiliitossa aloitettiin vapaa-ajan asukkaiden sektorikohtainen järjestäytyminen vuonna 1995, jolloin perustettiin valtakunnallisesti toimiva Vapaa-ajan asunnot ry. Vapaa-ajan asukkaita edustavat yhdistykset mukaan lukien Vapaa-ajan asunnot ry perustivat vuonna 2006 oman kattojärjestön Vapaa-ajan asukkaat – Vap ry:n (nykyisen Vapaa-ajan asukkaiden liiton). Vapaa-ajan asukas, joka asuu esimerkiksi vakituisesti kerrostalossa, voi liittyä jäseneksi joko valtakunnallisesti toimivaan yhdistykseen (Vapaa-ajan asunnot ry) tai paikallisesti toimivaan vapaa-ajan asukasyhdistykseen.

Vapaa-ajan asukkaiden liitto ottaa kantaa asioihin, jotka koskettavat erityisesti vapaa-ajan asukkaita. Vapaa-ajan asukkaita edustavien Suomen Omakotiliiton jäsenjärjestöjen edustajia on nimetty erilaisiin viranomaistyöryhmiin, joissa valmistellaan loma-asukkaita koskevaa lainsäädäntöä tai viranomaispäätöksiä. Vapaa-ajan asukasjärjestöjen keskeisinä teemoina on: mökkiläisdemokratian kehittäminen, toimivan jätehuollon järjestäminen, joustavan rantarakentamisen edistäminen, kunnallisten taksojen ja verojen, kuten kiinteistöveron kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus sekä yksityistieasiat. Paljon julkisuutta saanut hajajätevesiasetuksen toimeenpano ja siihen vaikuttaminen on ollut vapaa-ajan asukkaita edustavien toimijoiden keskeinen edunvalvonnallinen asia.