Asikkalan Vapaa-ajan asukkaat ry on aktiivinen paikallinen toimija - olet tervetullut mukaan!
Osallistu tapahtumiimme ja lue kannanottojamme sekä lausuntojamme
PERIAATTEITAMME OVAT- Loma-asukkaat ovat voimavara - vapaa-ajan asukkaat käyttävät runsaasti yksityissektorin palveluja sekä elävöittävät ja lisäävät mökkikuntien väkilukua kesäisin
- Yrityskummitoiminta on erinomainen tapa hyödyntää loma-asukkaiden tietoa ja kokemusta
- Loma-asunnon muuttamista kokovuotiseksi ei pidä vieroksua vaan edesauttaa. Etätyön aikakaudella mökkiläinen on potentiaalinen uusi asukas.
Kesäfoorumi sunnuntaina 11.8.2024 kello 12.00-14.00
Aiheena ovat Turvallisuusasiat.
Tilaisuus järjestetään Kurhila-Hillilän kesätorin yhteydessä pihapiirissä olevassa vanhassa navetassa.
Kesäfoorumi toteutetaan paneelikeskusteluna.
Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Suomen Omakotiliitto ry:n järjestöpäällikkö Sami Toivanen.
Panelistit ovat:
- Riskienhallintapäällikkö Marjo Oksanen, Päijät-Hämeen pelastuslaitos
- Valmiuskouluttaja Pasi Murto, SPR/Vapepa (aiheena Huoltovarmuus)
- Turvatekniikan asiantuntija Markku Sipilä, Alarm Kiinteistöturva Oy (aiheena Hälytyslaitteet, palovaroittimet ym.)
- Asianajaja Janne Nuutinen, Tammer-Juristit Oy (aiheena Asumisen ja talon ylläpidon turvallisuuskysymysten juridinen lähestyminen)
- Projektikoordinaattori/kouluttaja Jaana Savolainen, Kuluttajaliitto ry (aiheena digi- ja nettiturvallisuus)
Tule kuulemaan asiantuntijoita ja esittämään kysymyksiä!
Valokuvakilpailun aiheena Kauneimmat luonnonkukat Asikkalassa
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry järjestää valokuvakilpailun ajalla 1.5.-15.8.2024.
Tarkemmat tiedot kilpailun säännöistä, kuvien toimituksesta sekä palkinnoista löytyvät kotisivuiltamme osoitteesta www.omakotiliitto.fi/asikkalanvaa/valokuvakilpailu
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry, vuosikokous ja alkusammutusharjoitus pelastusasemalla
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry:n vuosikokous pidetään lauantaina 8.6.2024 kello 15.00 Asikkalan pelastusasemalla, Anianpellontie 142, Vääksy.
Kokouksessa käsitellään sääntöjen 8. §:ssä mainitut asiat. Kokouksen asialista, tilinpäätös toimintakertomuksineen, toimintasuunnitelma, talousarvio ja toiminnantarkastuskertomus löytyvät osoitteesta www.omakotiliitto.fi/asikkalanvaa/docs
Ennen vuosikokousta samassa paikassa kello 14.00-15.00 järjestetään kaikille vapaa-ajan asukkaille ja kuntalaisille avoin alkusammutusharjoitus -tilaisuus sekä kerrotaan, miten hätätilanteeseen voi varautua. Paikalla Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen koulutuspäällikkö Mari Ukkonen.
Tervetuloa!
puheenjohtaja
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry, vuosikokous ja esitelmätilaisuus aurinkosähköön liittyen
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry:n vuosikokous pidetään lauantaina 10.6.2023 kello 14.00 Asikkalan kunnanviraston valtuustosalissa, Rusthollintie 2, Vääksy
(käynti kokoustilaan parkkipaikan puoleisesta ovesta)Kokouksessa käsitellään sääntöjen 8. §:ssä mainitut asiat. Kokouksen asialista, tilinpäätös toimintakertomuksineen, toimintasuunnitelma, talousarvio ja toiminnantarkastuskertomus löytyvät osoitteesta www.omakotiliitto.fi/asikkalanvaa/docs
Ennen vuosikokousta samassa paikassa kello 13.00-14.00 järjestetään kaikille vapaa-ajan asukkaille ja kuntalaisille avoin esitelmä- ja keskustelutilaisuus aiheesta:
Aurinkosähkön käyttö kesämökillä ja omakotitalossa
Aurinkovoimaloita asennetaan Suomessa hurjaa tahtia. Hinnat ovat laskeneet rajusti. Aurinkovoimalaa voidaan hyödyntää niin sähköverkon piirissä omakotitalossa tai kesämökillä, mutta myös sähköverkon ulkopuolisella mökillä. Järeä sähköverkon ulkopuolinen aurinkovoimala mahdollistaa jopa sähköauton lataamisen. Luennolla käsitellään perusteet molemmista käyttötavoista, mitoitus, taloudellisuus, asentamisen periaatteet, tuotantoon vaikuttavat tekijät sekä tietenkin asiat, jotka hankinnassa kannattaa ottaa huomioon.
Luennoitsijana keksijä, tietokirjailija Janne Käpylehto. Hän on Suomen johtavia energia-asiantuntijoita ja YLE:n TV-sarjan 'Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä' juontaja.
Kesäfoorumi lauantaina 8.7.2023 kello 12.00-14.00
Järjestetään aiheesta Jätehuollon muutokset Asikkalassa Kalkkisten kyläpäivän yhteydessä Pihamaan tilalla yhteistyössä kunnan ympäristönsuojelun kanssa. Kesäfoorumi toteutetaan paneelikeskusteluna, jossa myös kuulijat voivat esittää kysymyksiä. Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Asikkalan ympäristölautakunnan puheenjohtaja Tarja Tornio.
Panelistit ovat:
Tuomo Riihilahti, luottamushenkilö, Lahden seudun jätelautakunta, Asikkalan valtuuston 1. varapuheenjohtaja
Kristiina Myller, vs. ympäristönsuojelutarkastaja, Asikkalan kunta
Miia Korhonen, vieraslajiasiantuntija, Luontoturva Oy
Kari Jakonen, yhdistyksen sihteeri, Kalkkisten seudun kyläyhdistys ry
Kyläpäivillä on paikalla myös Salpakierron neuvonta-auto antamassa ohjeistusta kierrätykseen.
Valokuvakilpailu aiheena Kesä Asikkalassa
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry järjestää valokuvakilpailun ajalla 1.5.-15.8.2023.Tarkemmat tiedot kilpailun säännöistä, kuvien toimituksesta sekä palkinnoista löytyvät kotisivuiltamme osoitteesta www.omakotiliitto.fi/asikkalanvaa/valokuvakilpailu
Tervetuloa!
Eero Vankka puheenjohtaja
puh. 050 540 5589
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry, vuosikokous ja esitelmätilaisuus vapaa-ajan asunnon jätevesien käsittelyyn liittyen
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry:n vuosikokous pidetään lauantaina 18.6.2022 kello 13.00 Asikkalan kunnanviraston valtuustosalissa, Rusthollintie 2, Vääksypuheenjohtaja
puh. 050 540 5589
Reimarin toisen vaiheen asemakaavaehdotus
Kiitos yhteydenotostanne.
Olemme keskustelleet Vapaa-ajan asukasyhdistyksen hallituksessa ja kuten muistutuksessamme totesimme Reimarin alue on Asikkalan vapaa-ajan asukkaiden ja matkailun kannalta Asikkalalle tärkeä ja valtakunnallisesti merkittävä matkailukohde. Päijänteen maisematie voitti vuonna 2014 kilpailun Suomen kauneimmasta reitistä. Vapaa-ajan asukkaat toivovat, että kohteeseen löydetään niin asukkaiden kuin matkailijoiden näkökulmasta ympäristöltään ja toimivuudeltaan Pulkkilanharjun ainutlaatuiseen maisemakuvaan mahdollisimman hyvin soveltuva rakennustapa.
Nyt esillä ollut kaavaehdotus liitteineen ei kuitenkaan mielestämme ota huomioon alueen maisemallista näkyvyyttä ja sopivuutta, eikä ole ulkoalueiden osalta toimiva.
Rakennuksen ”upottaminen” harjurinteeseen varmasti parantaa sopeutumista ympäristöön, mutta samalla tuottaa kaivumassoja, joiden käsittely rakennuspaikalla on oma haasteensa. Toisaalta nykyinen keskeneräiseltänäyttävä rantatäyttö pitäisi saada siistittyä.
Rakennuksen koko riippuu tietenkin kohteen toiminnoista, mutta korkeudeltaan se ei saa hallita ympäristöään; ei tie- eikä järvimaiseman kannalta. Rakennusrungoltaan porrastettuna se saattaisi sopeutua alueen pienimuotoisemman rantarakentamisen yhteyteen paremmin. Kaksikerroksinen rakennus olisi korkeudeltaan paikkaan sopiva. Rantasaunan vesirajaan ulottuva rakennusala on ristiriidassa vahvistetun rantaosayleiskaavan kanssa.
Piha-alueiden toimivuus niin pysäköinnin kuin istutusten osalta on suunnittelijan ratkaistava käyttötarpeiden ja haluttujen palvelujen perusteella. Olemassa oleva vähäinen puusto on hyvä säilyttää ympäristöön sopeutuvuuden vuoksi.
Vääksystä, Kalkkisista ja Vesijärveltä saapuvan veneilijän kannalta laituria itäpuolisella rannalla voidaan pitää vapaa-ajan asukkaiden kannalta välttämättömänä.
Helsingissä 07.03.2019
Asikkalan vapaa-ajan asukkaiden hallituksen 23.1.2019 tekemä
ehdotus
VESIVEHMAAN LENTOKENTÄN KEHITTÄMISSUUNNITELMAT
Asikkalan kunnanhallitus hyväksyi 23.5.2016 § 114 kehittämislautakunnan ehdotuksen, jonka mukaan Asikkalan kunnan kehittämispalvelut valmistelee yhteistyössä lentokenttäsäätiön, Suomen ilmailumuseon sekä Asikkalan Yrittäjäyhdistyksen kanssa Lahti-Vesivehmaa lentokenttää koskevan toimintasuunnitelman.
Kattavaa pitkän aikavälin kokonaisselvitystä ja -suunnitelmaa lentokentän toiminnoista, investoinneista, käyttökustannuksista, taloudellisista kokonaisvaikutuksista ja ympäristövaikutuksista ei ilmeisesti ole toistaiseksi laadittu. Kokonaissuunnitelma olisi monista syistä tehtävä pikaisesti.
Syyskuussa 2018 asiasta uutisoitiin Päijät-Häme-lehdessä. Uutisen mukaan lentokentälle on tehty maankäytön suunnitelma, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi, jos joku yritys haluaisi rakentaa alueelle hallin toimintaansa varten. Suunnitelmaa ei ole kunnan elimissä ilmeisestikään käsitelty eikä sitä ole laadittu maankäyttö- ja rakennuslain mukaisena kaavana eikä sitä ole muutenkaan riittävästi julkistettu. Osana alueen kehittämissuunnittelua olisikin käynnistettävä Vesivehmaan osayleiskaavan tarkistaminen, jossa lentokenttäalueen lisäksi olisi selvitettävä alueen mahdolliset muutkin muutostarpeet.
Kehittämissuunnitelman laatimisessa on tarjottava osallistumismahdollisuus myös lentokentän ympäristöalueen vakituisille ja vapaa-ajan asukkaille riittävän laajalla vaikutusalueella. Tämä voisi tapahtua esim. perustamalla suunnittelua seuraava ohjausryhmä.
Kehittämissuunnitelman pohjaksi tulisi koota tiedot mm.
- kaikista alueen toiminnoista ja niiden muutoksista nykyisen ympäristöluvan
voimassaoloaikana,
- kentän ja sen lähialueiden nykyisistä käyttäjistä ja niiden omistamista tai
käytössä olevista rakennuksista
ja alueista,
- kunnan tekemistä rakennusten kaupoista ja maanvuokrasopimuksista,
- muista aluetta koskevista sopimuksista,
- alueen tiestöstä
- kunnan menoista ja tuloista, myös ennen kuin kunta omisti aluetta mm.
maksettujen avustusten osalta,
- ympäristöluvan ehdoista sekä niiden valvonnasta ja noudattamisesta,
- alueella tapahtuneista onnettomuuksista ja muista ympäristön
pilaantumisvaaraa aiheuttaneista tapahtumista
- lentopaikkaluvasta
- vireillä tai tiedossa olevista alueen käyttöön kohdistuvista
muutosesityksistä tai -tarpeista.
Perusselvitysten pohjalta tulisi kunnanhallituksen tai -valtuuston päättää alueen kehittämisen tavoitteista ja jatkosuunnitteluperiaatteista erityisesti ympäristönsuojelun ja kunnan talouden kannalta.
Ympäristönsuojelun osalta ensisijaisia asioita ovat pohjaveden pilaantumisen ehkäiseminen ja meluhaittojen rajoittaminen. Ympäristölupa tulee saattaa ajan tasalle.
Kunnan talouden kannalta olisi luonnollista, että kentän käyttäjät vastaavat jatkossa pääosin kentän investointi-, kunnossapito- ja ylläpitokustannuksista. Kunnan merkittävin investointi on ollut kenttäalueen hankinta, joka tulisi ottaa huomioon maa-alueen vuokrassa. Asikkalan kunnan ei tule taloudellisesti tukea muista kunnista tulevien yritysten ja harrastajien toimintaa. Kunnan taloudellisen panostuksen perusteena voi olla vain kunnan kentästä ja sillä tapahtuvasta toiminnasta saama välitön ja välillinen hyöty.
Helsingissä 23.1.2019
Vuosikokouksessa la 25.5.2019 tietoa myös mökin uusista energiavaihtoehdoista
Yhdistyksen vuosikokous pidetään ravintola Jalmarin kokoustilassa kello 14.00. Ennen kokousta kello 13.00-14.00 järjestetään alustus ja keskustelua vaihtoehtoisista energiamuodoista. Asiantuntijana agrologi Markku Lappi.
Juhannustempaus 20.6.2019 klo 15-17
Tavoitteena on
saada mahdollisimman monet mökkiläiset, kesäasukkaat ja kakkosasukkaat
tietoisiksi Asikkalan Vapareiden toiminnasta, joten jälleen aika tempaista
oikein tosissaan.
Asikkalan vapaa-ajanasukkaat kertovat toiminnastaan ja Asikkalan kunnan
kesätapahtumista tehoiskulla jakamalla yhdessä Asikkalan Yrittäjien ja Vääksyn
Lääkärikeskuksen kanssa tapahtumaesitteitä ja juhannustarpeita torstaina
20.6.2019 klo 15–17 Vääksyn keskustan K-Supermarketin edustalla, siis siellä
missä juhannusväki liikkuu.
Kesäfoorumi 11.8.2019 klo 12-14 Vanhalla Kevarilla Kurhila-Hillilässä
Kesäfoorumi on Asikkalan Vapareiden tärkein vuosittainen tapahtuma. Jo vuodesta 2010 olemme järjestäneet eri teemoilla kesäisen keskustelutilaisuuden kaikille kuntalaisille. Kesäaikaan tavoitamme lomalaiset, tuomme esiin yhteiset teemat, toimimme siltana vakituisten asukkaiden ja Vapareiden välillä. Asikkalan vapaa-ajanasukkaiden ja Asikkalan kunnan yhdessä järjestämä jokakesäinen tapahtuma järjestetään tänä kesänä osana Kurhila-Hillilän kesätoria.
Kesäfoorumissa 2019 aiheena on PUHDAS VESI
Mikä on Päijänteen OIKEA vedenkorkeus, seisooko laituri kuivalla maalla, tulviiko vesi rantapenkereille?Rengaskaivo vai porakaivo? Onko kaivoveteni juomakelpoista? Miten poistetaan rauta ja mangaani vedestä?
Koska ja miten kaivo pitää puhdistaa? Tuleeko kunnan vesijohto kohta minun tontilleni?
ASIKKALAN VAPAA-AJAN ASUKKAAT OLIVAT MUKANA ANIANPELLON MARKKINOILLA 10-11.8. VÄÄKSYSSÄ
Asikkalan Vapaa-ajan Asukkaiden ja Lahden Seudun Omakotiyhdistyksen aktiiveja oli tavattavissa Anianpellon markkinoilla Vääksyssä 10-11.8.2018.
Asikkalan Vapaa-ajan asukkaat ja Lahden Seudun Omakotiyhdistys osallistuivat Anianpellon markkinoille yhteisellä teltalla. Teltalla poikkesikin runsain mitoin pientalo- ja vapaa-ajan asukkaita keskustelemassa erilaisista ajankohtaisista aiheista.
Lauantaina klo 15:30 oli tarinatuokio, jossa Asikkalan kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Hilkka Kemppi ja Asikkalan Vapaa-ajan asukkaiden edustaja keskustelivat aiheinaan Asikkalan kunnan strategia, kesasukastoiminta, Asikkalan kunta 170 vuotta ja liikunta Asikkalassa.
25.10.2018 Asikkalan kunta/kaavoitus
Vastine Rismalahden hyväksymisvaiheen asiakirjoista
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry toteaa, että saamassamme kaavoittajan
materiaalissa Rismalahden kaavaehdotukseen tekemistämme muistutuksista on
edelleen paljon ristiriitaisuuksia ja epämääräisyyttä.
Vapaa-ajan asukkaat huomauttavat seuraavista asioista:
Näkemyksemme on,
että matkailun edistämisen ja sen kunnalla myönteisten, lähinnä taloudellisten
vaikutusten varjolla, halutaan saada kaava muutettua ja sen jälkeen edetään
ihan muiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kaavan hakija vähättelee monissa kohdin hakemustaan ja vastineissaan
rakentamisen alueelle aiheuttamaa vahinkoa. Jokainen paikalla itse käynyt voi
todentaa, että alueelle rakentaminen ei onnistu ilman merkittäviä räjäytys- ja
maansiirtotöitä, jotka tulevat pilaamaan nykyisen kauniin luontokokonaisuuden.
RM1 ei suoranaisesti anna oikeutta lohkoa aluetta ja rakentaa kiinteistöön ylisuuria rakennuksia. Kun kaavanhakija koko ajan puhuu 3-4 mökistä, miksi kaavaa ei näytetä sen mukaisena.
Satamahanke ja sen 75 venepaikkaa tarkoittaa suuria laiturirakenteita. Ne eivät mitenkään mahdu rantaan satama-alueelle osoitettuun kohtaan. Satamaa varten tarvitaan tietenkin vesi- ja jätehuoltosysteemit ja myös ongelmajätteet pitää hoitaa, mitkä vaativat melkoisia rakennusalueita.
Luontoarvojen säilyttämisen ja kunnioittamisen kannalta nuo rakentamisen vaatimat kallioiden pilkkomiset ovat pöyristyttäviä!
-
Kaavaselostuksessa todetaan myös: ”Pysäköintialueita ei ole edes
tarkoituksenmukaista mitoittaa esim. samoilla normeilla kuin ahtaissa
kaupunkiympäristöissä. ”
Mitähän tällä halutaan osoittaa? Mielestämme olisi tarpeen kertoa mihin
P-alueiden mitoitusvaraus perustuu.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: ”Pysäköintialueet voidaan toteuttaa myös
pienempinä kuin mitä kaavassa on osoitettu. ”
Mielestämme
liikenteen vaikutukset pitää kuitenkin arvioida pysäköintialueiden mitoituksen
mukaan, siis mahdollisen enimmäismäärän mukaan.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: "Kaavamuutoksen aiheuttama laskennallinen liikenteen lisäys on 5‐13 ajoneuvoa/vrk, kesäkaudella 10‐27 ajon/vrk"
Ihmettelemme, kuinkahan kauan kestää
pysäköintialueiden (250 autopaikka) täyttyminen ja tyhjentyminen tämän
mitoituksen mukaan.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: "Asemakaava ei näin ollen lisää merkittävästi ajoneuvojen kohtaamistilanteita eikä edellytä
tavanomaista yksityistietä enempää kohtaamispaikkoja"
Emme ymmärrä, mihin tämä perustuu.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: "Pysäköintialueiden käyttäjät on
huomioitu muiden maankäyttöalueiden ennusteissa."
Mitä
tämä tarkoittaa ja miten pysäköivät on huomioitu, vastausta ei löydy
kaavaselosteesta.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: ”Huolto- ja veneliikennettä on arvioitu
liikenneselvityksessä” sekä ” Veneliikenteen arviointi sisältyy
liikenneselvitykseen.”
Veneliikenteen arvioita eikä vesiliikennemääriä
löydy liikenneselvityksestä.
-
Kaavaselostuksessa todetaan:
"Vesiliikennettä ohjataan tarvittaessa nopeusrajoituksilla, lähinnä Rismalahtea koskien."
Ihmetystämme herättävät, miten ja kenen toimesta nopeutta rajoitetaan.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: ”Matkailutoiminnot
on osoitettu kaavassa paikkoihin, joista ei ole liikenteellistä haittaa”
Mihin tämä
arviointi perustuu, tämäkään ei ilmene kaavaselostuksesta.
-
Kaavaselostuksessa todetaan: Kaavan vaikutukset
on arvioitu kaavan salliman enimmäiskerrosalojen mukaan.
Arviointi
on mielestämme todella puutteellisesti tehty. Onko autopaikkavarauksetkin tehty
maksimimäärien mukaan? Miten nämä kaikki sitten suhtautuvat liikennemäärien
vähäiseen nousuun?
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry esittää, että kunnanvaltuusto palauttaa kaavan lisävalmisteluun tarpeellisten selvitysten ja vastausten saamiseksi.
Eero Vankka
puheenjohtaja
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry
eero.vankka@elisanet.fi
VESIVEHMAAN LENTOKENTÄN YMPÄRISTÖLUVAN TARKISTAMINEN
Asikkalan ympäristölautakunta myönsi Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiölle ympäristöluvan Vesivehmaan lentopaikalle 13.6.2006 § 57. Päätös on voimassa toistaiseksi. Päätöksen mukaan toiminnanharjoittajan tulee jättää hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi 31.7 2015 mennessä.
Ympäristölautakunta hyväksyi 9.2.2012 § 15 lentokenttäsäätiön hakemuksesta ympäristölupaan muutoksen, jonka mukaan lentokenttäalueella tapahtuva muiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen tai koneiden kuin lentokoneiden ajoneuvotoiminta on mahdollista vain luvan haltijan erikseen antamalla luvalla ja valvottuna toimintana. Tarkistetun luvan mukaan alueella ei saa järjestää moottoriurheilukilpailuja.
Ympäristönsuojelulain muutos 10.4.2015/423 on tullut voimaan 1.5.2015. Lain voimaantulomääräyksissä todetaan seuraavaa:
”Ennen tämän lain voimaantuloa annetussa ympäristölupapäätöksessä määrätty lupamääräysten tarkistamista koskeva velvoite raukeaa. Valvontaviranomaisen on säännöllisessä valvonnassa arvioitava tällaisen luvan 89 §:n mukainen muuttamisen tarve viimeistään vuoden kuluessa siitä ajankohdasta, jolloin luvan tarkistamista koskeva hakemus oli määrä jättää lupaviranomaiselle.”
Asikkalan kunnasta on syyskuussa 2017 sähköpostitse ilmoitettu, että vaatimus lupamääräysten tarkastamiselle 31.7.2015 mennessä on kumottu lainmuutoksen myötä.
Voimaantulomääräyksen mukaan valvontaviranomaisen olisi tullut arvioida luvan muuttamisen tarve viimeistään 31.7.2016 mennessä.
Ympäristölupa on ollut voimassa jo yli 12 vuotta. Toiminta lentokentällä on tänä aikana lisääntynyt ja monipuolistunut, minkä vuoksi kentän ympäristöhaitat ovat lisääntyneet. Lentokentän alue on siirtynyt kunnan omistukseen.
Kentän ympäristöhaitoista on keskusteltu vilkkaasti mm. Etelä-Suomen Sanomien palstoilla kesän 2017 aikana.
Lupaviranomaisen tulisikin ympäristönsuojelulain 89 §:n 2. momentin perusteella käynnistää ympäristöluvan muuttaminen.
Luvan muutosprosessin yhteydessä tulisi selvittää kattavasti toiminnan määrälliset ja laadulliset muutokset, lupaehtojen noudattaminen ja lupaehdoista poikkeamiset. Uudet lupaehdot tulee määritellä siten, että kentällä tapahtuvasta toiminnasta nykyisellään aiheutuvat kohtuuttomat meluhaitat ja ympäristöriskit pohjaveden pilaantumisen osalta poistuvat.
Luvan muutoksen yhteydessä tulisi arvioida myös kentän naapurustossa sijaitsevien moottoriradan ja ampumaradan lupien ajantasaisuus ja tarkistamistarve.
Koska lentokentän alue on siirtynyt kunnan omistukseen ja koska ympäristölupaa ei ole käsitelty voimassa olevan ympäristönsuojelulain voimaantulosäädöksen edellyttämällä tavalla ja koska lentokentän käytössä on tapahtunut olennaisia muutoksia, kunnan tulisi ympäristönsuojelulain 36 §:n perusteella siirtää asia valtion ympäristönsuojeluviranomaisen ratkaistavaksi.
Liitteenä otteita ympäristönsuojelulaista
Ympäristönsuojelulaki
36 § Lupa-asian siirtäminenJos lupahakemus on pantu vireille kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa ja asian selvittämisen yhteydessä ilmenee, että toiminnasta voi aiheutua vesistön pilaantumista, on asia siirrettävä valtion ympäristölupaviranomaisen ratkaistavaksi.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi yksittäistapauksessa siirtää päätösvaltaansa kuuluvan lupa-asian valtion ympäristölupaviranomaisen ratkaistavaksi, jos asia vaatii sellaista asiantuntemusta, jota kunnassa ei voida saada tai jos asian käsittely valtion ympäristölupaviranomaisessa on tarkoituksenmukaista toiminnan sijaintiin tai luonteeseen liittyvästä erityisestä syystä.
89 § (10.4.2015/423)
Luvan muuttaminen
Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Luvan muuttamista koskevaan toiminnanharjoittajan hakemukseen sovelletaan, mitä 39 §:ssä säädetään lupahakemuksesta.
Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen, asianomaisen yleistä etua valvovan viranomaisen tai haitankärsijän taikka 186 §:ssä tarkoitetun rekisteröidyn yhdistyksen tai säätiön aloitteesta muutettava lupaa, jos:
1) toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta;
2) toiminnasta aiheutuu tässä laissa kielletty seuraus;
3) parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan olennaisesti vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia;
4) toiminnan ulkopuoliset olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet ja luvan muuttaminen on tämän vuoksi tarpeen;
5) luvan muuttaminen on tarpeen luvan myöntämisen jälkeen laissa, valtioneuvoston asetuksessa tai Euroopan unionin säädöksessä annetun sitovan ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan yksilöidyn vaatimuksen täyttämiseksi.
Jos luvan muuttaminen tulee vireille 2 momentissa tarkoitetun tahon aloitteesta, lupaviranomaisen on ennen asian ratkaisemista kuultava toiminnanharjoittajaa ja esitettävä tälle tarvittaessa yksilöity pyyntö toimittaa luvan muuttamisen perusteen ja tarpeen arvioimiseksi tarpeelliset selvitykset.
Asian käsittelyssä noudatetaan, mitä 96 §:ssä säädetään.
Hallintomenettely eräissä asioissa
Jos tässä laissa säädetään asian käsittelyssä noudatettavaksi tämän pykälän säännöksiä, asian käsittelyssä on sovellettava, mitä:
1) 40 §:ssä säädetään hakemuksen täydentämisestä;
2) 42 §:ssä säädetään lausunnon pyytämisestä valvontaviranomaiselta ja muilta 42 §:n mukaisilta tahoilta, jos se on tarpeen asian riittäväksi selvittämiseksi tai lausunnonantajan edustaman yleisen edun valvomiseksi;
3) 43 §:ssä säädetään asianosaisten kuulemisesta;
4) 44 §:ssä säädetään hakemuksesta tiedottamisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto hakemuksesta voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita;
5) 83 §:ssä säädetään päätöksen sisällöstä;
6) 84 §:ssä säädetään päätöksen antamisesta;
7) 85 §:n 1 momentissa säädetään päätöksen lähettämisestä ja päätöksestä ilmoittamisesta;
8) 85 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään päätöksen julkaisemisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto päätöksestä voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita.
Asian vireilletulosta ja päätöksestä on kuitenkin aina tiedotettava 44 ja 85 §:n mukaisesti, jos asia koskee:
1) päästötasoja lievempien raja-arvojen määräämistä 78 §:n nojalla;
2) direktiivilaitoksen luvan muuttamista 89 §:n 2 momentin 1 kohdan nojalla.
Jollei asian luonne huomioon ottaen asianosaisen oikeutta tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja yleisön oikeutta osallistua elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon voida riittävästi turvata 1 ja 2 momentin säännöksiä soveltamalla, asian käsittelyssä on kuitenkin sovellettava, mitä 5 luvussa säädetään lupamenettelystä ja 8 luvussa lupapäätöksestä.
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry 30.1.2018
Eero Vankka
puheenjohtaja
Pirjo Salakka
varapuheenjohtaja
Asikkalan kunta
Strategiatyön
ohjausryhmä
kirjaamo@asikkala.fi
rinna.ikola-norrbacka@asikkala.fi
hilkka.kemppi@asikkala.fi
Lausunto Asikkalan kunnan strategialuonnoksesta 2018-2021
Yleisesti
Asikkalan kunnan tulee strategiatyössään, toimintaympäristön ollessa suuressa muutoskierteessä maakuntauudistuksen ja sote -kysymysten takia, erityisesti hahmottaa toimenpiteitä, joilla se kohtaa suuret rakennekysymykset. Strategiatyössähän on kysymys siitä, että otetaan huomioon toimintaympäristö ja sen ennakoidut muutokset suhteessa kunnan asettamiin tavoitteisiin.
Strategiassa tulisi painotta vielä enemmän sitä, että Asikkalan luonto- ja ympäristö hyödynnettäisiin vetovoimatekijäksi ja tärkeäksi kilpailuvaltiksi lähikuntiin nähden. Kestävän kehityksen kuntana Asikkalan matkailua voidaan kehittää ja monipuolistaa, mikä lisää työpaikkoja, vapaa-ajanasukkaiden kiinnostusta ja sitä kautta muuttohalukkuutta kuntaa kohtaan.
On hyvä, että meidät vapaa-ajanasukkaat on huomioitu
lausunnonantajana.
Siitä kiitos strategiatyön ohjausryhmälle.
Tietyissä kuntatason tavoitteissa vapaa-ajanasukkaat on tuotava vielä paremmin esiin, olemmehan iso ja vaikuttava enemmistö kunnan kaikista asukkaista.
Olemme kirjanneet tähän alle muutamia kommenttejamme ja lisäyksiä sekä käytännön toimenpiteitä strategian eri kohtiin.
Yhteistyöterveisin Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry
******************************************
Visiolauseke:
Liikuttavan hyvä Asikkala - vedestä LUONTOON tai
Liikuttavan hyvä Asikkala - VEDESTÄ
MAASTOON JA ILMAAN
SIVU 2
Vahvuudet:
lisätään: Uudet vapaa-ajan asunnot
lisätään: Toimivat nettiyhteydet
Mahdollisuudet:
lisätään: Vanhusten perhepäivähoito
kylillä
lisätään: Aktiivinen yrittäjäyhdistys
lisätään: Yrityskummitoiminta
lisätään: Vapaa-ajan asukkaasta vakituiseksi kuntalaiseksi
lisätään: Luonnonläheinen
asumisympäristö
Heikkoudet:
lisätään: Paikoittain huonot
nettiyhteydet
lisätään: Kevyenliikenteen väylät
lisätään: Matkailupalvelut
Uhat:
lisätään: Asukasmäärän vähentyminen
lisätään: Yhteistyöhaluttomuus
SIVU 6
2. Panostamme lähipalveluihin:
Toimenpide:
lisätään: Mahdollistamme vanhusten
perhepäiväkotitoiminnan aloittamisen
Mittarit:
lisätään: Uusien vanhusten
perhepäiväkotien määrä
Vastuu:
lisätään: Hyvinvointipalvelut
3. Koteja kaikille viihtyisässä ympäristössä
Lisätään:
Toimenpide
lisätään: Helpotamme ja kannustamme
vapaa-ajan asunnon muuttamista vakituiseksi asunnoksi
tietopaketilla
Mittarit:
lisätään: Vakituiseksi muutettujen
vapaa-ajan asuntojen määrä
Vastuu:
lisätään: Tekniset palvelut
SIVU 8
Paikallisuus
Toimenpide:
lisätään: Profiloidumme kestävän
kehityksen kuntana
lisätään: Ohjeistamme energiatehokkuutta
lisääviin toimenpiteisiin rakentamisessa ja
yritystoiminnassa
Mittarit:
lisätään: Vaihtoehtoiset
energiantuotantotavat, lisäysten määrä
lisätään: Toteutetut
energiataloudelliset toimenpiteet, toimenpiteiden määrä
Vastuu:
lisätään: Tekniset palvelut
SIVU 10
Elinvoima ja yrittäjyys
3. Voimaa matkailusta
Toimenpide:
Muutetaan: Luomme edullisia toimitilaratkaisuja kaavoittamalla yrityksille
alueita mm. POIS: lentokentän
läheisyyteen: muutetaan HYVIEN LIIKENNEYHTEYKSIEN VARRELLE (perusteluna mm. lentokenttä
pohjavesialueella, tieyhteys asutuksen läpi, ei kestä raskasta liikennettä,
logistiikka yrityksille parempi nelostien läheisyydessä)
lisätään: Kehitämme Asikkalasta kulttuurimatkailun kärkikunnan
lisätään: Panostamme
ympäristönsuojeluun, jotta matkailu mahdollistuu
tulevaisuudessakin
Mittarit:
lisätään: Kulttuurikohdeteiden vierailijamäärät
lisätään: Toteutetut
ympäristönsuojelutoimenpiteet, määrä
Vastuu:
lisätään: Elinkeinotoimi
lisätään: Tekninen toimi
Asikkalan vapaa-ajan
asukkaat ry
Eero Vankka
puheenjohtaja
eero.vankka@elisanet.fi
Päijät-Hämeen
jätelautakunta, Kaupunkiympäristö
jatelautakunta@lahti.fi
tuula.honkanen@phj.fi
LAUSUNTO PÄIJÄT-HÄMEEN JÄTELAUTAKUNNAN PÄÄTÖKSESTÄ ASIKKALAN JÄTEKULJETUKSIIN LIITTYEN
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry valvoo vapaa-ajanasuntojen ja -kiinteistön omistajien etuja. Olemme saaneet lukuisia yhteydenottoja vapaa-ajan asukkailta koskien Päijät-Hämeen jätelautakunnan marras-joulukuussa lähettämiä kirjeitä jätekeräyksen järjestämistä. Kirjeen mukaan vapaa-ajan asukkaiden olisi tullut järjestää jäteasiansa kuntoon alle kuukauden kuluessa kirjeen saapumisesta. Kirje on tuottanut närkästystä ja suuttumista Päijät-Hämeen jätelautakuntaa kohtaan.
Suurin osa vapaa-ajan asukkaista on kesäasukkaita, jotka eivät oleskele mökeillään talvisin.
Nyt Päijät-Hämeen jätelautakunta edellyttää, että vapaa-ajan asukkaiden tulisi järjestää jäteasiansa kuntoon aikana, jolloin he eivät ole Asikkalassa lainkaan. Uudet jätehuoltojärjestelyt vaativat vapaa-ajan asukkailta sellaisia tietoja, joita ei välttämättä ole saatavissa talvisin, kun ei tunneta alueella asuvia muita kiinteistöjen omistajia.
Useimmat kesäasukkaat ovat kyllä järjestäneet jäteasiansa kuntoon: tietyillä alueilla on tiehoitokunnan yhteiset jäteastiat, joillakin alueilla yhteinen kimppa-astia jne. Näissä tapauksissa joko tiehoitokunnat tai asukaat yhdessä huolehtivat jäteastioiden sijoituspaikkojen siisteydestä sekä astioiden tyhjentämistarpeesta myös kesäkauden ulkopuolella. Uusi järjestely edellyttää myös yhteistyötä jätekuljetusyritysten kanssa, järkevästi toteutettuna alueittain.
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry ihmettelee, miksi kirjeessä pyydettyjä tietoja ei hankittu virkamiestyönä esim. kiinteistötietokannasta tai alueen jätehuoltoyrityksiltä. Uusista jätehuoltomääräyksistä ei myöskään ole tiedotettu kiinteistöjen omistajille. Päijät-Hämeen jätelautakunnalla on olemassa osoitetietokanta, ainakin EKO- maksun perintää varten, sitä olisi hyvin voinut käyttää asioista tiedottamiseen. Informoiminen netin kautta ei tavoita läheskään kaikkia mökkiläisiä.
Tiehoitokunnilla kohdistuu kohtuuttoman suuri työ hankkia Päijät-Hämeen jätelautakunnan edellyttämä tieto!
Jos Päijät-Hämeen jätelautakunnan uhkaus ”Jätehuoltoon liittymättömät rakennukset siirretään Asikkalan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle” toteutetaan, tulemme harkitsemaan jatkotoimenpiteitä Päijät-Hämeen jätelautakunnan epäasiallisesta toiminnasta. Yhdistys ihmettelee, mihin perustuu Päijät-Hämeen jätelautakunnan käsitys, ettei Asikkalan kunta saa antaa liittymisneuvontaa tai opastusta jätehuollon viranomaisasioissa.
Edellytämme, että Päijät-Hämeen
jätelautakunta nyt ensin tiedottaa kaikkia osapuolia (kiinteistön omistajia,
tiehoitokuntia, jätekuljetusyrityksiä, Asikkalan kunnan teknistä toimea,
ympäristönsuojeluviranomaisia, ELY -keskusta jne.) uusista määräyksistä ja sen
jälkeen tekee itsekin ehdotuksia toiminnan järkevästä toteuttamisesta.
Toteuttamistavoille pitää sitten antaa riittävästi aikaa, vapaa-ajan asukkaiden
osalta ainakin syyskuuhun 2018 saakka.
Hyvä hallintotapa edellyttää, että viranomaisten vaatimukset ovat mahdollista toteuttaa.
Asikkalassa 29.1.2018
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry:n puolesta
Eero Vankka Pirjo
Salakka
puheenjohtaja varapuheenjohtaja
Jakelu
Asikkalan kunta: kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka, teknisen toimen päällikkö
Harri Hirvonen, kunnan ympäristösuojelusihteeri, kunnanvaltuuston puheenjohtaja
Hilkka Kemppi
24.10.2017 Jokipuisto Toivo Kärki -alueen yleissuunnitelma
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry:n kommentit suunnitelmasta
Suunnitelma Jokipuiston uudistamiseksi ja elävöittämiseksi on todella innovatiivinen.
Uusien erilaisten toimintojen yhdistäminen tälle luonnonkauniille alueelle tulee kuitenkin tehdä olemassa olevaa luontoa kunnioittaen ja mm. olemassa oleva puusto huomioiden.
Suunnitelma vaatii toteutuakseen melkoisesti investointirahaa, joten jo yleissuunnitelmavaiheessa olisi hyvä esittää toimintojen toteutuksen ajoitus eri vuosille.
Vapaa-ajan asukaat pitävät ensi sijaisen tärkeänä uuden Toivo Kärki- lavan pikaista rakentamista. Asikkalaan tarvitaan toimiva yhteinen tapahtumapaikka, jossa eri järjestöt ja kolmannen sektorin toimijat voivat toteuttaa tapahtumiaan. Tärkeää on, että lava on katettu, sekä esiintyjien että yleisön puolelta. Lavan yhteyteen tarvitaan huoltotilaa tekniikkaa ja esiintyjiä varten. Suunnitelmissa esitetty lava on melkoisen avonainen. Mielestämme pitäisi vielä miettiä miten esitykset hoidetaan sateen sattuessa, sillä kuvien mukainen lava ei varmaankaan estä yleisöä kastumasta, kenties ei esiintyjiäkään.
Toisena tärkeänä kohteena alueen suunnittelussa ovat lasten tarpeet. Mielestämme suunnitelmaa tulisi vielä kehittää tarkemmin lasten puuhapaikan tai paikkojen osalta. Ainakin Torni, Virta ja Piha -alueita voisi kehittää entistä enemmän lapsillekin suuntautuviksi toiminta-alueiksi.
Tärkeää on suunnitella toteutus niin, että rakentamisen aikanakin aina osa alueesta on asukkaiden ja alueella vierailevien matkailijoiden käytössä. Tapahtumiin liittyvät pysäköintimahdollisuudet sekä autojen että polkupyörien osalla tulee myös selvittää jo yleissuunnitelmavaiheessa. Selostuksessa viittaus tienvarteen ei vakuuta järjestelyjen toimivuudesta. Lisäksi jatkosuunnittelussa tulee kiinnittää huomiota selkeään toimintojen opastukseen.
Olemme mielellämme mukana kehittämässä Asikkalan parhaalle paikalle vireää, kaunista ja toimivaa, ympärivuotista virkistyskeidasta.
Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry
Eero Vankka Pirjo Salakka Heikki Leppänen