Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys
    Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry                                                          26.3.2019

Lausunto Hyvinkään kestävän kehityksen tiekartasta

Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry on pannut tyytyväisenä merkille, että Kestävän kehityksen tiekarttaa suunniteltaessa ja tehtäessä on huomioitu kaupunkilaisten mahdollisuus ottaa osaa tähän ideointityöhön osallistumalla erilaisiin työpajoihin ja keskustelutilaisuuksiin ja ottamalla kantaa asioihin. Tätä erittäin kunnioitettavaa kaupunkilaisten osallistamista toivomme jatkettavan tulevaisuudessakin.

Hyvinkää on liittynyt erilaisiin foorumeihin ja verkostoihin, joiden toivotaan kirittävän kaupunkia uusiin tekoihin kestävän kehityksen alkamiselle ja jatkumiselle. Hyvinkään Fisu kuntana on oltava etulinjassa edistämässä kestävän kehityksen työtä. Kestävää kehitystä tarvitaan kaikissa kaupungin päätöksissä ja toiminnassa.

Hyvinkään strategian mukaisesti osallisuuden vahvistamiseksi tarvitaan kuntalaiset mukaan kestävän kehityksen turvaajiksi. Jos on mahdollisuus vaikuttaa, on halua sitoutua erilaisiin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Työpajatoimintaa on syytä jatkaa tulevinakin vuosina.

Työpajatoiminnalla on saatu erilaisia näkökulmia esille, mutta valitettavasti tärkeitäkin huomioita ja ideoita on jäänyt pois tai niitä on pelkistetty ja typistetty, niin että alkuperäinen idea katoaa.

Luonnonsuojelualueet, niiden lähiseutu ja kaupunkimetsät tulee säilyttää nykyisessä laajuudessaan, sillä niiden virkistysarvo kaupunkilaisille on korvaamaton. Pidämme erittäin tärkeänä, että kaupungin lähimetsät jäävät kaupunkilaisten ulkoilu- ja virkistyskäyttöön, eikä niitä joko kaavoiteta rakennettaviksi alueiksi tai hakata avohakkuilla paljaiksi. Tarvitsemme metsiä hiilinieluna ja eläimistön säilymisen elinehtoina. Metsien kasvatuksessa on siirryttävä jatkuvaan kasvatukseen.

Kestävä kehitys tulee olla rakentamismääräysten ja kaavoituksen lähtökohtana. Jotta kestävä kehitys toteutuisi on jätteiden keräyspisteitä omakotiasujille lisättävä ja niissä tulee olla mahdollista kierrättää kaikkia jätejakeita. Muovijätteen keräyspiste tulee sijoittaa kaikkiin kiinteistöihin, joissa on enemmän kuin 5 huoneistoa.

Kuntalaisia opastetaan kierrättämiseen ja oppilaitoksissa otetaan oppimissisältöihin mukaan kestävä kehitys ja kierrättäminen. Hulevesien hallintamenettelyt eivät kuitenkaan voi aiheuttaa pientaloissa asuville kohtuuttomia lisäkustannuksia. Viherkattojen rakentamista tulee suosia ja lisätä rakennusjärjestykseen sekä opastaa rakentajia ja korjausrakentajia niiden valmistamisessa. Viherkatot parantavat hulevesien hallintaa, tuovat viihtyisyyttä ja tasaavat kaupunkiympäristön kuumuuden hallintaa kesäaikana.

Palveluverkko tulee olla suunniteltu niin, että koulut ja päiväkodit sijaitsevat siellä missä ihmiset asuvat. Isot keskitetyt yksiköt lisäävät pakollista autoilua ja CO2 päästöjä.

Kaupunkilaisille tarjottavien palvelujen tulee olla järjestetty niin, että ne ovat kaikkien helposti saavutettavissa ja niin, että niiden tuottamisesta ja esim. henkilökunnan liikkumisesta ei koidu tarpeettomia kustannuksia ja CO2 päästöjä. Liikennejärjestelyt tulee tehdä niin, että henkilöautojen reitit pysyvät mahdollisimman lyhyinä ja sujuvina ja näin CO2 päästöt mahdollisimman pieninä. Keskustan kehää ei tule toteuttaa, sillä se pidentäisi ajomatkoja ja lisäisi näin CO2 päästöjä.

Palvelubussiliikennettä tulee edelleen kehittää kaikille sosiaalisen oikeudenmukaisuuden periaatetta noudattaen niin, että se vastaa monenlaisiin tarpeisiin.

Pysäköintipaikkoja tulee olla riittävästi kaupungin keskustassa asioiville, jotta ei aiheuteta turhaa liikennettä edestakaisella parkkipaikan etsinnällä.

Ihmetystä on herättänyt, että yksityiset palvelun tarjoajat on merkitty vastuullisiksi kestävän kehityksen tiekartassa. Tuleeko kaupungin kuitenkin valvoa ja vastata toimista, jotka se ostaa palvelun tarjoajalta? Kuinka liikennesuunnittelussa voi vastuutaho olla joku muu kuin kaupunki, esim. silloin, kun luodaan kaupungin joukkoliikenteen matkaketju tai joukkoliikenneterminaali.

Mielestämme linja-autoliikenteen bussiterminaalin tulee olla samassa tasossa rautatieaseman kanssa ja sen välittömässä läheisyydessä. Näin liikenne on sujuvaa ja helpottaa kaupunkilaisten joukkoliikenteen käyttöä.

Kasvisruoan valintamahdollisuutta mm. kouluruokailussa tulee edesauttaa. Lisätään lähiruoan osuutta päiväkoti- ja kouluruokailussa. Ympäristökasvatus on tärkeä osa Kestävän kehityksen tiekarttaa. Sen avulla myös monet muut tavoitteet on helpompi saavuttaa.

Toivomme, että kaupunkilaisten on mahdollista vaikuttaa Hyvinkään suunnitteluun ja kehittämiseen entistäkin paremmin.

Kristiina Urtamo, puheenjohtaja                               Terhi Taipale-Lepola,varapuheenjohtaja