Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys

HYVINKÄÄN SEUDUN OMAKOTIYHDISTYS R

Toimintakertomus vuodelta 2020

YLEISTÄ

Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry on Hyvinkäällä ja sen lähiympäristössä toimiva asumisen asiaa ajava Suomen Omakotiliiton jäsenjärjestö, joka on perustettu vuonna 1995.

Vuoden 2020 teemana Hyvinkään Omakotiyhdistyksessä oli verkostoitua entistä laajemmin, etsiä hyviä yhteistyökumppaneita, järjestää tilaisuuksia ja monipuolistaa toimintaansa sekä hankkia yhdistykseen uusia jäseniä.

Hyvinkään seudun Omakotiyhdistys ry on vuoden 2020 aikana toiminut jäsentensä edunvalvojana ja hankkinut uusia jäseniä vahvistaakseen asemaansa edunvalvojana.

Maailmanlaajuinen koronapandemia on merkittävästi rajoittanut Hyvinkään Omakotiyhdistyksen toimintaa vuonna 2020.

Kuluneen toimintavuoden 2020 alussa Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry:ssä oli 669 jäsentä ja vuoden 2020 lopussa 31.12.2020, maksaneita jäseniä oli yhteensä 693.

Yhdistyksen Kevätkokous pidettiin 6.8.2020 klo 17.00 osoitteessa Kuuselantie 145, Hyvinkää.

Yhdistyksen Syyskokous pidettiin 25.11.2020 klo 18.00 Ravintola Harlekiinissa, Sky-kabinetti, Kauppatori 1, Hyvinkää.

Yhdistyksellämme on yhteensä 36 Jäsenetuliikettä. Vuonna 2020 hankimme uusia jäsenetuliikkeitä: Keskusoptiikka Hyvinkää Oy, Isolisko Faunatar Willa, Hankkija Hyvinkää, Puutarhahaltijat, Willan Kehrä apteekki, Sisustamo K.Enroth, Parturi-Kampaamo Marja Toivanen, JK-Pihapuut Oy, Kukka-Puoti Oy Eskola.

Yhdistyksen kotisivut löytyvät osoitteesta  http://www.omakotiliitto.fi/hyvinkaa

YHDISTYKSEN HALLITUS

Toimintavuoden aikana hallitus kokoontui 10 kertaa (suluissa kokouksiin osallistuminen).

Hallituksen kokouksia järjestettiin läsnäolokokouksina ja Teams Hybridi kokouksina koronarajoitusten vuoksi.

Urtamo Kristiina                                       puheenjohtaja                    (10/10)

Hievanen Maarit                                      varapuheenjohtaja             (8/10)

Hietakangas Juha                                     jäsen                                   (10/10)

Hämäläinen Marja-Leena                        jäsen 8.6.2020 alkaen        (5/10)

Jaskola Heidi                                            jäsen 21.1.2020 asti           (0/10)

Kölhi Heikki                                              jäsen                                   (9/10)

Mattila Tarja                                             jäsen                                   (10/10)

Pyykkö Seppo                                           jäsen                                   (6/10)

Leino Seppo                                              varajäsen                            (3/10)

Vuorinen Jari                                             varajäsen                            (2/10)

YHDISTYKSEN VASTUUHENKILÖT

Vuoden 2020 hallituksen järjestäytymiskokous pidettiin 12.12.2019 ravintolan Kaksi Puuta kabinetissa, Kauppalankatu 2, Hyvinkää.

·     Puheenjohtajana, nimenkirjoittajana, Omakotiliiton Liittovaltuuston jäsenenä, yhdistyksen edustajana Omakotiliiton Liittokokouksessa, Uudenmaan piirihallituksen jäsenenä, Uudenmaan piirin liittokokoustoimikunnan jäsenenä ja Omakotiliiton yhdyshenkilönä toimi Kristiina Urtamo.

·    Varapuheenjohtajana, yhtenä nimenkirjoittajana ja netti- ja facebooksivuston ylläpidon varahenkilönätoimi Maarit Hievanen.

·     Sihteerinä, jäsensihteerinä, yhtenä nimenkirjoittajana ja leikekirjan ylläpitäjänä toimi Tarja Mattila.

·     Varainhoitaja ­- kirjanpitäjänä ja yhtenä nimenkirjoittajana toimi Heikki Kölhi.

·     Nettisivuston ylläpitäjän ja leikekirjanpitäjän varahenkilönä toimi Maarit Hievanen.

·     Retki- ja tapahtumavastaavana toimi Kristiina Urtamo.

·    Tiedottajana ja nettisivuston ylläpitäjänä toimi 1.1.-21.1.2020 Heidi Jaskola ja Kristiina Urtamo sekä 21.1.2020 alkaen Kristiina Urtamo yksin.

·     Kalustovastaavana toimi Kristiina Urtamo.

JÄSENISTÖ

Yhdistykseen kuului toimintavuoden 2020 alussa 669 ja vuoden lopussa 693 maksanutta jäsentä.

Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry sai 2.9.2020 Suomen Omakotiliiton Uudenmaan piiri ry:n myöntämän Onnittelukirjan ja 100 euron S-lahjakortin menestyksestään (2. sija jäsenhankintakilpailussa 2019, sarjassa 301-800 jäsentä.

Hallituksen jäsenet jakoivat lokakuussa 2020 Omakoti -lehtiä ja jäseneksi liittymislomakkeita Martin alueen postilaatikoihin.

Jäsentapahtumia vuonna 2020:

Alkuvuodesta 2020 suunniteltiin aktiivista toimintaa jäsenistölle, mutta paljon jo keväällä sovittuja ja suunniteltuja tapahtumia jouduttiin jättämään suunnitteluvaiheeseen tai perumaan koronapandemian vuoksi.

18.03.2020 Nuku Hyvin - Jaksa Paremmin -uniluento Hyvinkään Unikulmassa peruuntui koronan vuoksi.

28.3.2020 Tapahtuma Finlaysonin Willan myymälässä peruuntui koronan vuoksi.

18.4.2020 Hankkijan puutarhamyymälän avajaistapahtuma, linnunpönttötalkoot ja jäsenhankinta peruuntuivat koronan vuoksi.

29.4.2020 Riihimäen Teatterissa ”Saikkua Kiitos” näytös peruuntui koronan vuoksi.

9.5.2020 ”Tee Linnulle Koti” -tapahtuma RTV:n Sillankorvan kadun myymälällä peruuntui koronan vuoksi. Hallituksen jäseniä pussitti 18.4. RTV:n tiloissa linnunpöntön osat, Omakoti -lehden, jäsentiedotteen ja jäseneksi liittymislomakkeen pusseihin. RTV:n henkilökunta jakoi pusseja asiakkailleen. Toisen kerran pussitus tehtiin parityöskentelynä 29.4. aktiivisen jäsenen luona Puntuntiellä.

3.8.2020, 22.8.2020 ja 23.8.2020 Kristiina Urtamo oli Tuusulan asuntomessuilla messupäivystäjänä ja jäsenhankkijana.

29.11.2020 ja 3.12.2020 Järjestimme jäsenistölle elokuvateatteri Kinomassa elokuvanäytöksen ”Tove”. Koronarajoitusten vuoksi jouduimme 29.11. rajaamaan näytökseen osallistuvien osallistujien määrän 20:een ja 3.12. vain 10:een henkilöön. Ne, jotka eivät koronarajoitusten takia päässeet Tove elokuvan näytöksiin, voivat käyttää saamansa omavastuuosuudettoman lipun minkä tahansa näytöksen katsomiseen elokuvateatteri Kinomassa.  Lippu on voimassa 30.11.2021 asti.

VARSINAINEN TOIMINTA

Sääntömääräiset kokoukset

Sääntömääräinen kevätkokous 6.8.2020 järjestettiin koronaviruspandemian aiheuttaman poikkeustilan ja viranomaisten suositusten takia ulkona osoitteessa Kuuselantie 145, 05840 Hyvinkää.

Sääntömääräinen syyskokous 25.11.2020 järjestettiin koronarajoituksin Ravintola Harlekiinin Sky kabinetissa.

Kaluston lainaus

Yhdistykseltä lainattavat laitteet olivat: kuomullinen peräkärry, puutarhajyrsin, oksasilppuri, oksasaha, pensasleikkuri, radonmittari, käsikäyttöinen oksasaha ja höyrypesuri.

Kalustolainaus tuotti vuoden aikana yhteensä 475 euroa.

Kalustosta, käytöstä poistettiin rahallisesti arvoton oksasaha sen iän ja huonon kunnon takia. Kalustoa huollettiin ja korjattiin tarpeen mukaan.

Lainattavista laitteista ilmoitimme verkkosivuillamme ja Aamupostin yhdistykset palstalla.

Koulutukset ja luennot

Omakotiliiton jäsenrekisteri uudistui loppuvuodesta 2020, puheenjohtaja ja sihteeri osallistuivat omakotiliiton järjestämiin jäsenrekisteriohjelman verkkokoulutuksiin. Sihteeri ja puheenjohtaja osallistuivat Zoom ja Teams -sovellusten käyttökoulutukseen keväällä 2020. Osallistuimme 7.10.2020 Omakotiliiton Webinaariin aiheena Sähkönsiirron Kansalaisaloite.  Osallistuimme 7.11.2020 Helsingin pelastuslaitoksen verkossa tapahtuneeseen asumisturvallisuus Webinaari koulutukseen.

Tiedottaminen

Yhdistys lähetti jäsenille Jäsentiedotteen 2020 maaliskuussa. Jäsentiedote lähetettiin Kevätkokouksen kutsukirjeen mukana. Jäsentiedote lähetettiin sähköpostitse niille, joiden sähköpostiosoite oli tiedossa. Muille jäsenille tiedote lähetettiin postin kautta kirjeenä. Omakotiyhdistyksen toimintaa tukivat Vehkojan apteekki, Hyvinkään Konetalo, Kiertokapula, EPS-Tekniikka, Isolisko Oy ja Suomen Radonhallinta Oy osallistumalla kevään jäsentiedotteen postitus- ja painatuskuluihin.

Ilmoitimme kaikesta toiminnastamme verkkoksivujemme ja facebook -sivujemme lisäksi myös paikallislehti Aamupostin Yhdistykset -palstalla.

Verkkosivujen ja Facebook -sivujen päivityksiä hoiti tiedottaja, puheenjohtaja Kristiina Urtamo. Heidi Jaskola oli nimetty tiedottajaksi 1.1.-21.1.2020 yhdessä Kristiina Urtamon kanssa.

Yhdistyksen sähköpostiosoite on omakotiyhdistys.hyvinkaa(a)gmail.com.

TALOUDELLINEN TILANNE

Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry:n vuoden 2020 jäsenmaksu oli 26,00 euroa / jäsen ja perheenjäsenen ja monijäsenen jäsenmaksu oli 14,00 euroa. Varsinaisen jäsenen jäsenmaksusta 20,00 euroa maksettiin Omakotiliitolle ja 6,00 euroa jäi yhdistyksemme toimintaan. Perhejäsenen ja monijäsenen jäsenmaksusta Omakotiliitolle maksettiin 8 euroa ja 6 euroa jäi yhdistykselle. Vuonna 2020 Omakotiliitto kannusti yhdistyksiä jäsenhankintaan maksamalla uusista jäsenistä 3 euroa/uusi jäsen, jos yhdistyksessä on 31.12.2020 enemmän jäseniä kuin oli ollut 31.12.2019.

Suomen Omakotiliiton Uudenmaan piiri ry palkitsi yhdistyksemme 2.9.2020 antamalla S-ryhmän 100 euron S-ryhmän lahjakortin menestymisestä jäsenhankintakilpailussa 2019.

Tilikauden tulos käy ilmi tilinpäätöksestä.

Yhdistyksemme jäsenet eivät saaneet kokous- tai muita palkkioita.

Korvausta netin, tietokoneen ym. kuluista maksettiin puheenjohtajalle, sihteerille ja varainhoitajalle laskun/kuittien mukaisesti, kuitenkin korkeintaan 150 euroa.

Kulukorvausta netin ja tietokoneen käytöstä ym. kuluista maksettiin varapuheenjohtajalle, ja lainalaitteiden hoitajalle laskun/kuittien mukaisesti, kuitenkin korkeintaan 50 euroa, retkivastaavalle ja tiedottajalle korkeintaan 100 euroa.

Matkakorvaukset ennalta sovittuihin matkoihin korvattiin valtion matkustussäännön, laskun ja kuittien mukaisesti, halvimman kulkuneuvon mukaan laskutettuina.

YHTEISTYÖ

2.9.2020 Omakotiliiton Uudenmaan piirin kevätkokoukseen Vihdissä osallistui puheenjohtaja Kristiina Urtamo seitsemällä valtakirjalla.

5.9.2020 Omakotiliiton Liittovaltuuston kevät- ja syyskokoukset Messukeskuksessa Helsingissä.

31.10.2020 Osallistuimme Omakotiliiton Sähkön siirtomaksut kuriin -kansalaisaloitteen allekirjoitusten keräämiseen Prisman aulassa. Saimme runsaasti allekirjoituksia

Koko vuoden ajan puheenjohtaja Kristiina Urtamo osallistui Uudenmaan piirin piirihallituksen liittokokoustoimikunnan työskentelyyn

23.9. ja 5.11.2020 puheenjohtaja Kristiina Urtamo osallistui Uudenmaan ja Varsinais-Suomen piirien yhteistapaamiseen liittyen Omakotiliiton Rovaniemen Liittokokoukseen

14.-15.11.2020 Omakotiliiton liittokokoukseen Rovaniemellä osallistui puheenjohtaja Kristiina Urtamo.

26.11.2020 Omakotiliiton Uudenmaan piirin syyskokoukseen Hyvinkään Sveitsissä osallistui puheenjohtaja Kristiina Urtamo, seitsemän valtakirjaa.

MUU TOIMINTA

Osallistuimme koronapandemian suomin rajoituksin Omakotiliiton valtakunnalliseen ja Uudenmaan piirin toimintaan. Yhdistyksemme jäsen on ollut ja on Omakotiliiton liittovaltuustossa varsinaisena jäsenenä liitokokouskauden 2016-2020. Yhdistyksemme jäsen on ollut Omakotiliiton Uudenmaan piirihallituksessa varsinaisena jäsenenä vuonna 2020.

Edunvalvontaa olemme tehneet myös kunnallisella tasolla. Teimme lausuntoja ja otimme useita kertoja yhteyttä Hyvinkään kaupungin organisaatioihin kaupungin kehittämiseksi sekä esim. jätehuolto ja kierrätysasioissa sekä ympäristön, katujen, tiestön, katuvalojen ja luontopolkujen hoitoon liittyvissä asioissa.