Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys

Hyvinkään Seudun Omakotiyhdistys ry

Toimintasuunnitelma 1.1.2022-31.12.2022

”Hyvän asumisen ja yhteisöllisyyden puolesta”

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäsenistön edunvalvontaa paikallisissa ja valtakunnallisissa asumista koskevissa asioissa.

Yhdistys ottaa kantaa, antaa lausuntoja ja tekee lehtikirjoituksia, jäsenistön etuja ajaen, asumiseen liittyvistä kaupungin toimenpiteistä sekä ympäristön ja alueen yleisilmeen kohentamisesta.

Toiminnan periaatteena on järjestää asumiseen ja asuinympäristön viihtyisyyteen vaikuttavia tilaisuuksia.

Tulevana toimintakautena yhdistys verkostoituu mahdollisimman laajasti, etsii hyviä yhteistyökumppaneita ja järjestää tilaisuuksia ja monipuolista toimintaa.

YHDISTYKSEN KOKOUKSET JA JÄSENISTÖ

Kokoukset

Yhdistys pitää sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset.

Sääntömääräisten kokousten lisäksi toimikauden aikana yhdistys järjestää myös muita tilaisuuksia jäsenistölle. Tilaisuuksiin järjestetään kiinnostavia puheenvuoroja ja esityksiä.

Hallitus kokoontuu tarpeen vaatiessa noin 8-10 kertaa vuodessa.

Jäsenistö

Yhdistyksen viestinnässä ja tapahtumissa kysytään ja otetaan vastaan jäsenten toiveita ja tarpeita yhdistyksen toimintaan liittyen.

Yhdistys kasvattaa jäsenmääräänsä hankkimalla aktiivisesti uusia jäseniä alueella.

Aktivoidaan jäseniä osallistumaan yhdistyksen ja keskusjärjestön tapahtumiin.

Jäsen-edut:

Nykyisten voimassa olevien paikallisten sopimusten, Omakotiliiton ja Uudenmaan piirin sopimusten lisäksi yhdistys neuvottelee uusia sopimuksia paikallisiksi jäseneduiksi.

Jäseneduista tiedotetaan yhdistyksen verkkosivuilla ja jäsentiedotteissa.

TALOUS

Yhdistys hoitaa talouttaan tarkasti ja harkiten ja tekee mahdolliset hankinnat, matkat ja retket kilpailutuksen, laatu- ja hintavertailujen pohjalta.

Talouden tavoitteena on tasapainoisuus. Keskeisenä varainhankintana on jäsenmaksutuotot.

Taloudellinen tilanne kartoitetaan ja seurataan talousarvion toteutumista hallituksen kokousten yhteydessä. Yhdistys tukee taloudellisesti jäsenten osallistumista yhdistyksen toimintaa tukeviin koulutuksiin.

TOIMINTA

Yhdistyksen hallitus pitää vuosikelloa toiminnasta ja tapahtumista.

Koulutukset

Yhdistys järjestää jäsenistölleen asumiseen, terveelliseen asumiseen, hyvinvointiin, turvallisuuteen ja ympäristöön liittyviä neuvonta- ja koulutustilaisuuksia.

Yhdistyksen hallitus osallistuu aktiivisesti Suomen Omakotiliiton ja Uudenmaan piirin järjestötoimintaan, koulutuksiin ja seminaareihin.

Julkaisutoiminta

Jäsentiedote päivitetään ja jaetaan kerran vuodessa sekä sähköpostilla että postitse. Lähetämme yhdistyksen jäsenkirjeen muutamia kertoja vuodessa vain sähköpostitse ja vain niille, joiden sähköpostiosoite on tiedossa.

Talkkaritoiminta

Jäsenille tiedotetaan syksyllä aloitetusta Omakotitalkkaritoiminnasta.

Laitelainaus:

Jäsenistölle tarjotaan mahdollisuus laitteiden lainaamiseen. Laajennetaan peräkärrylainausta yhteistyössä RTV:n kanssa.

Muuta

Yhdistys tekee aktiivisesti yhteistyötä muiden paikallisten sekä Omakotiliiton Uudenmaan ja Hämeen piiriin kuuluvien yhdistysten kanssa. Jatketaan tapahtumayhteistyötä RTV:n kanssa. Tehdään yhteistyötä eri jäsenetuliikkeiden kanssa.

Yhdistys tarjoaa jäsenilleen elokuva-, teatteri- tai konserttitapahtumia. Kaikki toiminta järjestetään koronaviruspandemian sallimissa rajoissa.

Kesällä tai syyskesällä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan päiväretkeä pidempi matka, joka suuntautuu vähän kauemmas.

Yhdistys osallistuu aktiivisesti Omakotiliiton valtakunnalliseen ja Uudenmaan piirin alueelliseen toimintaan sekä asuinympäristömme siivous- ja haittakasvien poistotalkoisiin.

TIEDOTTAMINEN

Yhdistyksen sääntömääräiset kokoukset ilmoitetaan paikallisen Aamuposti Viikko -lehden Yhdistykset palstalla, fi-fi.facebook/hyvinkään seudun omakotiyhdistys ja www.omakotiliitto.fi/hyvinkaa -sivustoilla. Kokouskutsut materiaaleineen lähetetään sähköpostitse niille yhdistyksen jäsenille, joiden sähköpostiosoite on tiedossa.

Jäsenkirje ajankohtaisista asioista lähetetään jäsenille noin kaksi kertaa vuodessa. Yhdistyksen nettisivut www.omakotiliitto.fi/hyvinkaa ja fi-fi.facebook.com/hyvinkään seudun omakotiyhdistys.

Yhdistys tiedottaa toiminnastaan Aamuposti ja Aamuposti Viikko -lehtien Yhdistykset -palstoilla. Käytämme ilmoittamisessa myös Facebook/hyvinkääläisten ilmoitustaulu -sivustoa.

Hyvät yhdistyskäytännöt tuottavat laadukkaita päätöksiä”                                        Hyvinkäällä 25.10.2021