Tuusulan Omakotiyhdistys
Voittajapiha 2022

Pihakilpailun antia

Tuusulan Omakoti yhdistyksen kuusihenkinen raati kiersi kesäisenä tiistai-iltana 21.6. seitsemän pihaa.

Kauniita pihoja katsastettiin Hyökkälästä, Riihikalliosta, Vaunukankaalta ja Lahelasta useampikin, mistä kilpailuin kaunein piha löytyikin.

– Tarja ja Esko Lähteenmäen piha oli selvä voittaja. Isäntäpari johdatti meidät puutarhaansa olohuoneen kautta takapihalle ja mielessä napsahti heti numero 9 kun näin pihan, paljastaa raadin jäsen Päivö Kuusisto.

Voittajapihaa on rakennettu 1980-luvulta lähtien.

Talon lasiterassilta avautuu runsas vehreys kulkureitteineen, joiden ympärillä kukkivat muun muassa pionit, akileijat, uljaat havukasvit. Piha rajoittuu metsäiseen tunnelmaa, jossa kasvaa pähkinäpuuta, köynnöshortensiaa ja kesän edetessä mustikat ja ahomansikat voi napata suuhun. Hoidettu piha vaihtuu askelien edetessä hyötypuutarhan runsauteen, yrtteinä, perunarivistönä ja marjapensaina.

– Vesielementti kuuluu voittajapihaan, toteaa Kuusisto ja katse kääntyy pyöreään vesialtaaseen, jota ympäröi hyvinvoivat kasvit ja pieni vedenliplatus.

Raati kiinnitti kilpailussa huomiota pihojen yleisvaikutelmaan asteikolla 4–10.

Pisteitä ropisi piharatkaisujen suunnitelmallisuudesta, kasvien elinvoimasta, pihan rajauksesta sekä omaleimaisuudesta.

Kakkoseksi tuli Noora Matikaisen piha Hyökkälästä. Pihalla oli paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia. Upeaa oleskelu-kukkaosuutta, hyötypuutarhaa ja hedelmäpuita. Kokonaisuus ei kuitenkaan yltänyt voittajapihan tasolle, koska osa pihasta oli pelkistettyä nurmialuetta parilla pihapuulla täydennettynä.

Kolmospiha oli Mikko Riistaman piha Lahelanniitystä, joka oli kilpailun suurin. Tontin koko on lähes 2000 neliötä rinnetonttina. Pihan ylläpito vaatii melkoista työpanosta.

Niukasti neloseksi jäi Vaunukankaalla sijaitseva Diana Saarepera-Kodakin vielä viimeistelyvaiheessa oleva piha. Virolaistaustaisten omakotiasujien määrä on lisääntynyt Tuusulassa viime vuosina aikalailla. Tämä näkyy myös Tuusulan Omakotiyhdistyksen jäsenmäärässä. Uusia jäseniä on liittynyt tänä vuonna 141 ja yhdistyksen jäsenmäärä on nyt 1200.

Voittajapiha palkitaan 100 euron, toiseksi tullut 80 ja kolmas piha 50 euron lahjakortilla.

Raadissa olivat mukana Tuusulan Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Päivö Kuusiston lisäksi hallituksen jäsenet Hannele Olli, Seija Ylijoki, Raija Reininranta, Timo Huhtaluoma ja Rauno Turkki.

Anu Miettinen
toimittaja / K-U