Tuusulan Omakotiyhdistys

Matka Brysseliin, EU:n keskipisteeseen, kesäkuussa 2022

Brysselin matka oli tähän astisista reissuista paras 30 vuoteen. Eero Heinäluoma oli ensimmäisenä päivänä mainio isäntä ja seuraavan päivän kohdeisännät olivat myös niin ikää erinomaisia. Ohessa Eeron kutsu sekä ohjelma.

Matkailijoita oli lopulta 25:stä 23 peruutusten jälkeen ja kaikki sujui upeasti. Jatkossa on hyvä perustaa WhatsApp-ryhmä matkallelähtijöille pikaista tiedonvälitystä varten. Lentomatkoilla myös keskitetystä koneeseen tsekkauksesta on etua.

Tervetuloa europarlamentaarikko Eero Heinäluoman vieraaksi

Euroopan parlamenttiin Brysseliin 2.-4.6.2022

Arvoisa vastaanottaja, parahin Tuusulan Omakotiyhdistys ry:n aktiivi

Tuusulan Omakotiyhdistys ry:n vierailu Euroopan parlamenttiin järjestetään 2.-4.6.2022.
Minulla on ilo varmistaa Teille, että matkavalmistelut puoleltamme ovat hyvällä mallilla ja olemme valmiit vastaanottamaan Teidät kesäiseen Brysseliin.

Tässä kirjeessä haluan välittää Teille olennaisia tietoja matkajärjestelyihin ja ohjelmaan liittyen. Mikäli Teillä on matkaan liittyviä kysymyksiä, voitte olla yhteydessä kotimaanavustajaani Kimmo Käärmelahteen, joka matkustaa kanssanne Brysseliin. Kimmon puhelinnumero on 050 476 7776 ja sähköposti kimmo.kaarmelahti@eduskunta.fi Matkanjohtajananne Brysselissä toimii avustajani Rosamari Rissanen, puhelin 040 7170010 ja sähköposti rosamari.rissanen@europarl.europa.eu.

Ennen pakkaamista ja varsinaista matkaanlähtöä kannattaa vielä tarkistaa Brysselin säätila pakattavan vaatekerran valitsemiseksi. Lisäksi muistuttaisin Teitä vielä ilmoittautumislomakkeessa olleista muutamista käytännön neuvoista.
Jos saatte pakattua tarvitsemanne tavarat lentolaukkuun, vältytte aikaa vievältä laukkujen jonottamiselta Brysselissä. Matkan aikana kävellään aika paljon, joten hyvät kengät ja kevyet kantamukset kannattaa huomioida. Kävelyn osalta kannattaa myös huomioida, että täällä Brysselissä suuri osa kaduista on nupulakivikatuja. Matkavakuutus on hyvä turva jo senkin vuoksi, että mikäli joudutte peruuttamaan matkanne, niin saatte maksamanne omavastuuosuuden takaisin toimittamalla lääkärintodistuksen vakuutusyhtiölle.
Ja sitten matkaan.

Lento Helsingistä Brysseliin
Saapumislentonne Helsingistä Brysseliin on Finnairin lento AY1541. Lento lähtee Helsinki-Vantaan lentoasemalta klo 07:40 ja on perillä Brysselissä klo 09:15 (nyt olemme siis siirtyneet jo Brysselin aikaan, Suomen aikaa lento on perillä klo 10.15).
Lennon lähtöterminaali Helsingin lentokentällä on terminaali 2 ja lähtöselvityksessä tulee olla noin kaksi tuntia ennen lennon lähtöä. T2 –terminaalin tarkempi sijainti löytyy tämän linkin kautta.

Matkalippunne tulevat sähköpostiinne suoraan matkatoimisto Hetasta. Tämän postin saatuanne Teillä on mahdollista tehdä lähtöselvitys sähköisesti näiden ohjeiden mukaisesti. Jos haluatte tehdä lähtöselvityksen lähtöaamuna oma-aloitteisesti lentokentällä, onnistuu se näiden ohjeiden mukaisesti. Toki kentällä on myös Finnairin henkilökuntaa auttamassa Teitä lähtöselvityksen tekemisessä. Pakatessanne matkatavaroita mukaan tälle matkalle, pyydämme Teitä huomioimaan nämä ohjeet siitä, mitä voi pakata mahdollisesti lentokoneen ruumaan menevään matkalaukkuun ja mitä käsimatkatavaroihin. Matkan hintaan sisältyy kunkin matkustajan osalta yksi ruumaan menevä laukku sekä käsimatkatavarat.

Lisäksi haluan muistuttaa pakkaamisvaiheeseen, että varmistakaa ennen Helsinki-Vantaan lentokentälle lähtöänne, että Teillä on oma passi/tai poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti (sama asiakirja, jonka olette ilmoittautuessanne kirjanneet ilmoittautumislomakkeeseen) ja muut matkustusasiakirjat mukana matkassa. Tämän osalta kannattaa huomioida myös turvallinen, Brysselissä matkassa kulkeva ”passilaukku”, sillä esimerkiksi Euroopan parlamenttiin kirjauduttaessa henkilöllisyys todistetaan passilla tai poliisin myöntämällä kuvallisella henkilökortilla.

Helsinki-Vantaan lentokentällä saatte ennen koneeseen siirtymistä lähtöportin luona 30 minuuttia ennen koneen lähtöä avustajaltani Kimmolta ”matkakuoren”, jossa on mm. osallistujakortti, matkan ohjelma ja ohjeita yms. tarpeellista materiaalia.

Perillä Brysselissä

Olette perillä Brysselissä aikataulun mukaan klo 9.15 Brysselin aikaa Viimeistään tässä vaiheessa on syytä siirtää kello Brysselin aikaan (-1 tunti Suomen aikaan), sillä jatkossa ohjelma-aikataulumme
noudattaa Brysselin aikaa.

Matkanjohtajanne Rosamari Rissanen on tässä vaiheessa vastassa Teitä lentoterminaalissa ja ohjaa Teidät bussiin, jolla siirrytään hotellille ainakin tavaroiden säilytykseen jättämistä varten. Varsinainen majoittuminen ei tähän aikaa aamusta vielä onnistu.
Huomioittehan, että matka lentokoneen saapumisportilta bussille on suhteellisen pitkä, joten olettehan yhteydessä kotimaan avustajaani Kimmoon, mikäli tarvitsette lentokentän sisällä kuljetusta.
Hotellinne on Hotel Thon, Rue de la Loi 75, joka on vajaan puolen kilometrin päässä Euroopan parlamentista.

Torstain ohjelmasta makupaloja
Tämän hotellilla käynnin jälkeen torstain 2.6. ohjelma noudattelee karkeasi seuraavaa aikataulua (ajat Brysselin aikoja).

Klo 12 lounas Euroopan parlamentin vierailijakeskuksessa.
Klo 14.30-15 Parlamentin yleisesittely
Klo 15-15.30 Keskustelu europarlamentaarikko Eero Heinäluoman kanssa
Klo 15.30-16 Ryhmäkuva, vierailu täysistuntosalissa
Klo 16 siirtyminen parlamentilta hotelliin
Klo 19.30 siirtyminen metrolla yhteiseen illallispaikkaan Aux Armes de Bruxelles, osoite Rue des Bouchers 13, 1000 Bruxelles
Klo 20-22 yhteinen europarlamentaarikko Eero Heinäluoman isännöimä illallinen
Illallisen jälkeen omaa tahtia mutta sopivasti ohjattuna siirtyminen hotellille tai mihin kukin iltaa ha-luaa siirtyä jatkamaan.

Perjantaina päiväohjelma
Klo 7.00 alkaen aamiainen hotellissa
Klo 9.30 lähtö hotellista kävellen kohti Helsinki EU Officea, osoite Rue Guimard 7, kävelymatka noin 600 m.
Klo 10-11 tutustuminen Helsinki EU Officeen
Klo 11 siirtyminen lounaalle Berlaymont Café Brasserieen, kävelymatka 1,3 km
Klo 12 Lounas Berlaymont Café Brasseriessa
Klo 13.30 Siirtyminen Suomen EU-edustustoon, osoite Avenue de Cortenbergh 80
Klo 14.00 tutustuminen Suomen EU-edustustoon
Klo 15.00 siirtyminen halukkaiden kanssa metrolla Brysselin vanhaan kaupunkiin
Klo 15.30 vapaaehtoinen esittelykierros Brysselin vanhassa kaupungissa, kesto noin 2 tuntia.
Vapaa oma iltaohjelma

Lauantaina paluulennolle
Klo 7.00 alkaen aamiainen hotellissa
Huoneiden luovutus
Klo 9.00 lähtö yhteiskuljetuksella lentokentälle
Finnairin lento AY1542 Bryssel-Helsinki, lähtö 11:40, Helsingissä klo 15:15 (jälleen paluu Suomen aikaan)

Tervetuloa vieraakseni Brysseliin
Terveisin
Eero Heinäluoma

BRYSSELIN MATKA 2.-4.6.22 on TÄYNNÄ

Matkatoimisto Heta Oy:n järjestämä matka Brysseliin on toistaiseksi täyteen buukattu. Peruutusehdot Hetan ehtojen mukaan.
Matkan aikataulut tarkentuvat to 7.4.

Alla tärkeimpiä ohjeita (lisää ohjeistusta ensi viikolla):

Ryhmän koko
Ryhmän koko on 25 eli yli tämän olevat ovat nyt varapaikalla (paikkaus mahdollista perumistilanteessa 20.5.2022 saakka)

Aikataulu
Lennot 2.6. Helsinki-Bryssel klo 7.40-9.15 ja 4.6. Bryssel-Helsinki klo 19.15-22.45

Peruutusehdot:
- 29.4.  asti peruutuskulut 150 € / henkilö
- 30.4. alkaen peruutuskulut 100 %
Mikäli peruuttaneen matkustajan tilalle saadaan korvaava matkustaja, on peruutus maksuton 20.5.2022 asti.

TÄRKEÄÄ – MATKAVAKUUTUS
Jokaisella matkaan lähtijällä tulee olla voimassa oma matkavakuutus. Huolehdithan, että sinulla on voimassa oleva matkustajavakuutus sisältäen peruutusturvan. Mikäli matkaan lähtijä ei pysty sairauden takia osallistumaan matkalle, anoo matkustaja hyvitystä matkapaketin kokonaiskuluille omasta matkustajavakuutuksestaan. Euroopan parlamentti huomioi matkustajaksi ainoastaan henkilöt, jotka osallistuvat matkaohjelmassa olevaan viralliseen osuuteen.

Lääkärintodistus ei vaikuta em. erikoisperuutusehtoihin, vaan ne ovat voimassa kaikissa peruutustapauksissa, peruutuksen syystä riippumatta.

Matkustajalla ei ole oikeutta kuluttomaan matkan peruuttamiseen, jos hän matkapakettisopimusta tehdessään on jo ollut tietoinen Covid-19-pandemiatilanteesta tai jostakin muusta Yleisten matkapakettiehtojen 5.1.b -kohdan mukaisesta poikkeuksellisesta olosuhteesta.

Covid-19-pandemiatilanteen aikana matkustajan on itsenäisesti huolehdittava kunkin matkakohteen vaatimusten mukaisista todistuksista, joita matkustaja tarvitsee matkaansa varten. Näitä ovat esim. todistukset negatiivisesta Covid-19-testistä, saadusta Covid-19-rokotussuojasta tai sairastetusta Covid-19-taudista. Tarkemmat maakohtaiset tiedot on saatavilla ensisijaisesti kohdemaan viranomaisilta. Linkit maakohtaisten viranomaisten sivuille löydät tästä kartasta: https://reopen.europa.eu/fi Tietoja päivitetään myös ulkoministeriön matkustustiedotteisiin ja Suomen edustustojen tiedotteisiin.