Paremman asumisen puolesta

Omakotiliiton edunvalvontaa - asumispoliittisia tavoitteita 2023

Omakotiliiton Asumispoliittiset tavoitteet 2023 on valmisteltu liiton luottamuselimissä, ja ne sisältävät yleisiä tavoitteita, joita liiton edunvalvontatyöllä pyritään saavuttamaan.

Lue lisää tavoitteista:

Vaikuttamistyön saavutuksia

Omakotiliiton edunvalvonnan painopistealueita ovat vaikuttaminen asumismenoihin, kiinteistöverotukseen, energia- ja ilmastopolitiikan asumisvaikutuksiin sekä erityistä tukea tarvitsevien asuinolojen parantaminen.

Kunnalliset maksut -selvitys 2022

Omakotiliitto on selvittänyt kunta-/aluekohtaisesti päätettävien kunnallisten maksujen suuruutta omakotitaloissa. Näitä maksuja ovat kiinteistövero, lämmityssähkö, käyttösähkö, vesimaksut ja jätemaksu. Tutkimuksen on tehnyt KTI Kiinteistötieto Oy ja vertailussa tarkastellaan tyyppiomakotitaloa: 120 m2:n suuruinen, 30 vuotta vanha puurakenteinen, sähkölämmitteinen omakotitalo (lämmityksen kulutus 14 000 kWh/v), 1 000 m2:n omalla tontilla. Tutkimus tehtiin kolmatta kertaa, ja se laajennettiin tänä vuonna koskemaan peräti 100 kuntaa, jotka edustavat jo 83:a prosenttia Suomen asukasluvusta.

Kunta-/aluekohtaisesti päätettävissä asumismenoissa ei ole huomioitu asuntolainaa, lainan korkokuluja, asunnon vakuutuksia, vartiointia eikä korjauskustannuksia.

Lisätietoa tutkimuksesta löydät tästä