Lieksan Omakotiyhdistys

Radonmittalaite Ramon 2.2

P4012082-pieni

Lieksan Omakotiyhdistys on ostanut jäsenten käyttöön Radonmittarin (Ramon 2.2) vuonna 2008.

Jäsenet voivat vuokrata Radonmittaria 5 euron kertamaksulla.

Vuokrausta hoitaa PR-Aitta Oy, puh. 040-525 3290.

Laitteen saa vuokrattua esittämällä jäsenkortin ja maksamalla vuokran etukäteen

Laitteen mukana tulee suomenkielinen käyttöohje, sekä pieni tietopaketti Radonista asunnoissa.

Laite antaa tuloksen 48 tunnin kuluttua.

Ramon 2.2 käyttöohje

Lisätietoja laitteesta

Ramon 2.2 radonmittalaite on uniikki tuote ja sitä voidaan parhaiten kuvata automaattiseksi, elektroniseksi radonin annosmittariksi. Tällä laitteella kuka hyvänsä voi mitata radonkaasun pitoisuudet ja luotettavasti tarkkailla sisätilojen radonpitoisuuksia helpolla tavalla. Ramon 2.2 radonmittari on taloudellinen ja hyvä tapa jatkuvaan radonpitoisuuden tarkkailuun kodeissa. Loistavan suorituskykynsä ansiosta laitetta käyttävät jopa ammattilaiset, valtion instituutiot ja yliopistot useissa maissa.

Ramon 2.2. mittalaite on läpäissyt radonmittalaitteeille asetetut testit ”Austrian National Institute of Metrology (BEV)” Wienissä (2005 ja 2009), Sveitissä ”Paul Scherrer Institute” (2005, 2006 ja 2010) sekä ”National Radiation Protection Institute” Tsekin tasavallassa 2010.

Mittalaitteen asennus on helppoa, naula tai vastaava ripustin ensin kiinni seinään ja sitten mittalaite ripustetaan tähän naulaan tai asetetaan sopivalla korkeudella olevalle pöytäpinnalle. Seuraavaksi mittalaite kytketään pistotulpalla pistorasiaan ja mittaus alkaa automaattisesti. Mittaustulos on valmis ja luettavissa näytöltä 48 tunnin (2 vuorokauden) jälkeen. Pitkän aikavälin mittaus voi kestää jopa 5 vuotta.

Yksityiskohdat

Näyttö: neljä desimaalia, 1 – 1999 Bq/m³

Tarkkuus: 1 Bq/m³

Sensori: Piidetektori

Päivitystaajuus: kerran tunnissa

Lyhyen aikavälin mittaus: näyttää keskimääräisen radonpitoisuuden seitsemän päivän ajalta.

Pitkän aikavälin mittaus: näyttää keskimääräisen radonpitoisuuden viimeisimmästä muistin tyhjennyksestä alkaen (maksimi pitkän aikavälin mittausaika jopa 5 vuotta! )

Datan säilyvyys: mittaustulokset säilyvät muistissa, vaikka virta katkaistaan

Virtalähde: 100 – 240 V vaihtovirta (AC), taajuudella 50-60Hz.

Käyttölämpötila: +5oC ….. +35oC

Virhemarginaali: GT-Analytics testaa ja kalibroi jokaisen markkinoille toimittamansa mittalaitteen, testeissä virhemarginaali saa olla maksimissaan ± 5%.

CE-hyväksyntä: Tuote noudattaa ”Electromagnetic Compatibility” sähkömagneettisen yhteensopivuuden direktiiviä ja ”Low Voltage Equipment” pienjännitedirektiiviä.

Radonista yleistietoa löytyy esimerkiksi:

Wikipedia: Radon