Syyskauden tapahtumat

Järjestimme ke 27.9.2023 etätilaisuuden aiheena Sysmän kaavoitusasiat. Maankäytön suunnittelija Matti Nikupeteri kertoi seikkaperäisesti ensin kaavoituksen perusasioista eli miten kunnan kaavoitusprosessi toimii ja sen jälkeen Sysmässä vireillä olevista ja tulevista kaavahankkeista.
Kesän tapahtumat
Lauantaina 26.8. kokoonnuimme viettämään kesäkauden päättäjäisiä Sysmän idyllisessä kirjakaupassa. Kahvittelun lomassa käytiin vilkasta keskustelua mm. tuulivoimapuistoista, sähkön hinnoittelusta, Sysmän järvien tilanteesta, jätehuollosta, Sysmän teiden kunnosta ja nettiyhteyksistä sekä muista vapaa-ajan asukkaita koskettavista aiheista. Osallistujat myös ideoivat erilaisia tapahtumia ja antoivat yhdistykselle eväitä mm. toiminnan suunnitteluun. Tilaisuudessa oli mukana myös Vapaa-ajan asukkaiden liitto VAAL ry:n puheenjohtaja Tapio Tervo, joka tilaisuuden alussa kiitti yhdistystämme erittäin aktiivisesta toiminnasta. Puheenvuorossaan Tervo korosti vapaa-ajan asukkaiden suurta merkitystä elinvoiman ylläpitäjänä ja kasvattajana Sysmässä. Tervo myös mm. valotti Vapaa-ajan asukkaiden liiton merkitystä ja tehtäviä.

---------------------------------------------------

Järjestimme vapaa-ajan asukkaille mahdollisuuden tutustua Sysmän remontoituun kirkkoon torstaina 6.7. Ennen mielenkiintoista opastusta saimme nauttia musiikillisesta tuokiosta, jossa Director Cantus Jaak Luts soitti urkuja.

Olimme mukana myös Sysmän kesätapahtumissa:

- 1.7. Sysmän Suvisoudussa Suopellossa

- 7-8.7. Kirjakyläpäivillä

- 29.7. Uotinmarkkinoilla

--------------------------------------------------

Yhdistys teki hallituksen kokouksessaan 20.7.2023 avoimen kannanoton Sysmän jätehuollon tilanteeseen. Kannanotto osoitettiin Sysmän kunnanhallitukselle ja medialle (Lähilehti ja Itä-Häme). Kannanotto julkaistiin myös sosiaalisessa mediassa yhdistyksen omalla Facebook-sivulla sekä Mökkiläisten ilmoitustaulu- ja Puskaradio Sysmä -Facebook-sivuilla. Voit lukea kannanoton tästä.

-----------------------------------

Kesäasukaspäivä

Yhdistys järjesti la 20.5.2023 kaikille avoimen kesäasukaspäivän Sysmän Teatteritalolla.

Kesäasukaspäivä oli antoisa ja keskustelu mielenkiintoisten aiheiden parissa vilkasta.

Kunnan tervehdyksen toi kunnanhallituksen puheenjohtaja Lilli Karola. Hän kiitteli puheessaan myös yhdistyksen aktiivista toimintaa.

Sysmän kunnan ympäristönsuojelutarkastaja Anni-Sofia Katila kertoi Päijänteestä ja sen ekologisesta tilasta sekä mm. lintuvesien suojelusta ja siihen liittyvästä Helmi-hankkeesta. Hän opasti myös ympäristöystävälliseen vapaa-ajan asumiseen, johon kuuluvat mm. jätevesien käsittelyn, vesikasvien niittojen ja vesien ruoppausten sekä vieraslajien huomioinen. Ympäristöasiat vaikuttavat luontoon kokonaisuutena merkittävästi ja ympäristön tilaan voivat vaikuttaa niin kuntalaiset kuin vapaa-ajan asukkaatkin. Yleisö pääsi myös osallistumaan visaan, jossa piti tunnistaa vesilintuja äänistä.

Sysmä osana UNESCOn Global Salpausselkä Geoparkia oli toiminnanjohtaja Kati Komulaisen esityksen aiheena. Kuulimme monipuolisen katsauksen Global Geoparkista ja erityisesti Salpausselkä Geoparkista. Sysmän kohteisiin kuuluvat mm. Kammiovuori, Päijätsalo ja Onkiniemen liikkuva kivi.

Yhdistyksen varapuheenjohtaja Jaana Leppäkorpi esitteli lopuksi kyselymme vastauksista yhteenvedon.

Paikalla oli median edustus, Itä-Häme ja Lähilehti.

Sääntömääräinen vuosikokous

Iltapäivän päätteeksi pidettiin yhdistyksen vuosikokous. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen mukaiset asiat, mm. vahvistettiin yhdistyksen tilinpäätös vuodelta 2022 ja myönnettiin tilivelvollisille vastuuvapaus sekä vahvistettiin yhdistyksen toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio kuluvalle vuodelle 2023.

Toimintavuoden painopisteet ovat:

• Ohjaamme Sysmän vapaa-ajan asukkaat asiatiedon pariin
  • Konkretisoimme tekemisen tiedon välittämisenä, tietoiskujen pitämisenä ja tapaamalla vapaa-ajan asukkaita eri tilaisuuksissa ja tapahtumissa
  • Tuomme vapaa-ajan asukkaiden esille nostamia asioita kunnan tietoisuuteen ja yleiseen keskusteluun
  • Tuemme osaltamme Omakotiliiton ja Vapaa-ajan asukkaiden liiton tuottaman tietouden levittämistä
  • Takaamme verkostoitumalla hyvän yhteistyön eri tahojen kanssa.

Timo Seppänen valittiin jatkamaan seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Uuteen hallitukseen kuuluvat: Jaana Leppäkorpi, Paula Virolainen, Pasi Hokkanen, Juha Oranen ja Sirpa Salonen. Puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet esittäytyvät yhdistyksen Facebook-sivulla.

Varsinaisen kokouksen jälkeen jatkettiin vielä vapaamuotoisella keskustelulla.

Vuoden 2022 toimintakertomus

Vuoden 2023 toimintasuunnitelma

-----------------------------------------------------

Etätilaisuus jätehuollon tilanteesta peruuntui

Yhdistyksen etätilaisuus Sysmän kunnan jätehuollon tilanteesta valitettavasti peruuntui. Kunnan tekninen johtaja oli estynyt tulemasta tilaisuuteemme.

---------------------------------------------

Tapahtumista ja tilaisuuksistamme ilmoitamme Facebook-sivullamme ja täällä verkkosivuillamme. Lisäksi jäsenistöä informoimme myös sähköpostitse jäsenkirjeillä.

----------------------------------------------------

Edunvalvontatyömme tueksi toteutimme kevättalvella 2023 kyselyn. Kiitos vastauksista! Kyselyn vastauksien yhteenvetoon voit tutustua tästä. Edellisen kyselyn toteutimme syksyllä 2021.