Nummenmäen Pientalot ry
Pakan asukkaiden asialla jo vuodesta 1922

Pakan Parlamentti 16.5.2018 kello 18 T-talolla

T-talolla pidettiin perinteinen Pakan Parlamentti, jossa kaupungin edustajat kertoivat suunnitteilla olevista hankkeista ja yleisö esitti virkamiehille parannusehdotuksia ja kiperiä kysymyksiä. Vahtimestari arvioi paikalla olleen noin 130 henkeä.

Parlamentti

Ensimmäisenä kaavoitusarkkitehti Christiane Eskolin kertoi Nummenmäen ja Itäharjun vireillä olevista kaavoista. Paljon keskustelua herätti tietenkin Tammitien kulman kaava Vanhan Hämeentien ja Tammitien kulmassa ja yleisö kyseli, miksi pientaloalueelle rakennetaan jopa 5-kerroksisia kerrostaloja. Syy on tietenkin keskeinen sijainti ja kaupungin tiivistäminen. Lisäksi maasto laskee Hämeen valtatien suuntaan ja korkeampia taloja on suunniteltu myös meluesteeksi pientaloalueelle päin. Vanhan Hämeentien varressa talot tulevat olemaan 2-3 kerroksisia. Kaavaa valmistellaan hyväksytyn rakennustapasuunnitelman pohjalta.

Toinen keskustelua herättänyt kaava oli vanhan Tyksilän päiväkodin korvaaminen kerrostaloilla Paljetiellä. Eskolin vakuutti, että puistosta käytetään vain se aidattu osa, joka on ollut päiväkodin käytössä. Joku oli nähnyt toisenlaisenkin suunnitelman - kaipa se siitä tarkentuu.

Rakennuslautakunnan asioista tietävä yleisön jäsen muistutti, että ehdotukset, oikaisut ja valitukset kannattaa tehdä kaavan valmisteluvaiheessa, koska hyväksytyn kaavan jälkeen rakennuslautakunta ei voi kuin myöntää rakennusluvan, jos ja kun suunnitelmat ovat määräysten mukaiset.

Seuraavaksi liikennesuunniteluinsinööri Eero Paavola esitteli alueen valmisteilla olevia liikennesuunnitelmia. Eniten keskustelua herätti Karjakadun kova liikenne, johon Paavolalla oli esittää vain yksi lääke: kaikkien Nummi-Itäharjun pohjois-etelä-suuntaisten katujen katkaiseminen fyysisillä esteillä. Yleisöstä valtaosa tuntui kannattavan tätä, vaikka se joillekin tarkoittaa kiertoteitä päivittäisille reiteille. Toinen tuleva hanke on Vanhan Hämeentien perusparannus, jossa autokaistoja kavennetaan, nopeuksia lasketaan ja jalkakäytävä/pyörätieosuutta levennetään liikennemääriä vastaaviksi. Kolmas tulevaisuuden hanke on laadukkaiden bussipysäkkien rakentaminen Chorellinkadulle, jossa voisi vaihtaa esim. Littoisista/Liedosta kehälinjaan, joka ajaisi esim. reittiä Skanssi-Nummi-Länsikeskus-Mylly. Tämä liittyy isompaan runkobussilinjojen muutokseen, jossa kaikkia bussinvaihtoja ei tarvitsisi tehdä keskustassa/torilla.

Kolmantena Viinamäen päiväkodin uudistamisesta vastaava arkkitehti Mari Virtanen esitteli, kuinka uusi päiväkoti rakennetaan nykyiselle leikkipihalle ja sitten vanha puretaan. Valmista pitäisi olla lokakuussa 2019. Suunnitele ja toteuta -projektin tarjoukset pitää jättää 17.5.2018 mennessä.

Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Saara Ilvessalo kertoi, kuinka lähti politiikkaan halusta tehdä parempaa kaupunkia ja sitä hänen lautakuntansa juuri koittaa tehdä. Yleisössä oltiin tyytyväisiä, että virkamiehet esittelevät suunnitelmia ennenkuin ne hyväksytään, ja Reijo Aulio totesi, että huonommankin suunnitelman voi niellä, jos se on tehty asukkaita kuunnellen ja yhteistyössä. Virkamiehet ja poliittiset luottamusmiehet ovat meitä asukkaita varten ja kuuntelevat kyllä, jos antaa palautetta.