Linnaisten Omakotiyhdistys

Lounais-Vantaan Helmi

Lounais-Vantaalla on vielä monimuotoista luontoa jäljellä. Haluamme että nämä luonto- ja virkistysalueet säilyvät jatkossakin asukkaiden ilona ja että ulkoilualueita ja luontoyhteyksiä parannetaan. Luonnonsuojelualueet ja niiden viereiset luontoarvoiltaan merkittävät luo-alueet suojavyöhykkeineen muodostavat alueellisesti ja maakunnallisesti tärkeän ekologiseen verkoston. Tämä ekologinen verkosto on tärkeä osa laajempaa pääkaupunkiseudun viherverkostoa, mikä ulottuu Espoon Leppävaaran puiston ja Linnaisten metsäalueiden kautta Petikon ja Luukin luonto- ja suojelualueisiin sekä Nuuksion kansallispuistoon. Lammaslammen lähistölle Pitkämäentien varteen suunnitteilla oleva Lammaslammen pientalokaupunki ja Linnaistenmetsän kaavoitus rikkoisivat tämän upean kokonaisuuden.

Hyvä kaupunkisuunnittelu säästää luontoa

Myös Vantaalla halutaan nykyisin ohjata maankäyttöä luontoa säästävään, hiilineutraaliin suuntaan. Rakentamista kaavoitetaan jo rakennetuille alueille ja vältetään kaavoittamista uusille metsäisille alueille. ”Maankäytön ja rakentamisen ratkaisut vaikuttavat merkittävästi ja pitkäaikaisesti ilmastopäästöihin ja luonnonvarojen kestävään käyttöön. Hyvällä yhdyskuntasuunnittelun ohjauksella voidaan vähentää syntyviä päästöjä ja kielteisiä vaikutuksia ympäristölle”, korostaa Vantaan ympäristöpäällikkö Jari Viinanen. Tässä artikkeli.

Lounais-Vantaan Helmi

Kaupunkisuunnittelun ratkaisut on nähtävä kaavarajat ylittävinä kokonaisuuksina. Asukasyhdistykset vaativat kaupungilta myös ekologisesti ja sosiaalisesti hyväksyttäviä ratkaisuja. Pähkinärinne-Seuran aloitteesta ja yhteistyössä Linnaisten omakotiyhdistyksen, Hämevaara-Seuran, Jupperin omakotiyhdistyksen ja Pro Linnaisten metsä ry:n kanssa on tehty Vantaan kaupungille aloite lähiluontokokonaisuudesta. Kutsumme kokonaisuutta nimellä Lounais-Vantaan Helmi. Vantaan kaupungille luovutetun kirjelmän pääset lukemaan tästä.

Alueen asukasyhdistysten ja kaupungin edustajien tapaaminen

Asukasyhdistykset tapasivat Vantaan kaupungin edustajia maaliskuussa. Kokouksen aiheena oli Lounais-Vantaan elinvoiman kehittäminen sekä alueen luonto- ja virkistysarvot. Tilaisuudessa esiteltiin Lounais-Vantaan Helmi. Tilaisuuteen osallistuivat edustajat kaikista yhdistyksistä, sekä Vantaan kaupungilta apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttila, kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine ja aluearkkitehti Timo Kallaluoto. Katso esitys.

Kuvassa yhdistysten ja kaupungin edustajien tapaamisesesta. Kuvassa vasemmalta Paula Elomaa, Ulla Montin, Mariitta Savolainen, Arno de la Chapelle, Tero Anttila, Tarja Laine, Pekka Perttula, Timo Kallaluoto. (Kuva Visa Pekkarinen)

Kuvassa Jarmo Lounassalo Pähkinärinne-seurasta esittelee yhdistysten yhteistä aloitettaLounais-Vantaan Helmestä. (Kuva Visa Pekkarinen)

Yhdistyksissä on jo vuosikymmeniä ymmärretty lähiluonnon merkitys ihmisille

Asukasyhdistykset pyrkivät vaikuttamaan kaupunkisuunnitteluun alueillaan ja edistämään ratkaisuja, jotka ovat asukkaiden hyvinvoinnin kannalta olennaisia ja merkittäviä. Yhdistykset ovat puolustaneet Espoon ja Vantaan välistä viheryhteyttä ja luontoaluealuekokonaisuutta jo lähes 40 vuotta. Lue täältä.

Haluatko lisätietoa Lounais-Vantaan Helmestä?

Lisätietoja löydät Pähkinärinne-seuran sivulta: http://www.pahkinarinneseura.fi/lounais-vantaan-helmi/ .