Linnaisten Omakotiyhdistys

Omakotiyhdistys tekee paikallista edunvalvontatyötä.

Yhdistys toimii asukkaiden äänitorvena päättäjiin päin, vaikuttamalla asumisen asioihin paikallistasolla. Kyse on asuinalueen viihtyisyyteen, terveellisyyteen ja turvallisuuteen vaikuttamisesta ‒ asioista, jotka liittyvät pientaloasukkaiden arkeen ja asuinympäristöön.

Kaavoitus vaikuttaa voimakkaasti tulevaan maankäyttöön. Yhdistyksen tärkeimpänä tehtävänä on seurata aktiivisesti Vantaan kaavoitusta ja ottaa kantaa kaavaluonnoksiin. Edunvalvonta suuntautuu yleensä Vantaan kaupungin viranomaisiin, suunnittelijoihin ja luottamushenkilöihin päin. Tarkoituksena on osallistua toiminta-alueen asioiden valmisteluun ja pyrkiä vaikuttamaan päätöksentekoon. Yhdistys valvoo omakotitalon ja pienkiinteistönomistajien sekä haltijoiden oikeudellisia, yhteiskunnallisia ja taloudellisia etuja.

Yhdistykset voivat tehdä myös omia aloitteita Vantaan kaupungille ja muille tahoille pientaloasumisen viihtyvyyden edistämiseksi. Oman yhdistyksen puitteissa on mahdollisuus saada pientaloalueen asukkaan ääni paremmin kuuluviin kaikissa niissä asioissa, jotka merkittävällä tavalla vaikuttavat asukkaiden arkeen.

Omakotiliiton sivuilta löytyy esimerkkejä paikallisesta edunvalvonnasta.