Linnaisten Omakotiyhdistys

Linnaisten omakotiyhdistys järjestää vuosittain erilaisia tapahtumia, joilla edistetään asumisviihtyvyyttä ja tuetaan asukkaiden yhteistoimintaa eri muodoissa.

Kaikista tapahtumista tiedotetaan Linnaisten asukkaat – FB-ryhmässä sekä alueen ilmoitustauluilla. Osa tiedotteista toimitetaan alueen asukkaille myös postilaatikkojakeluna.

Voit lähettää omia ehdotuksia, vinkkejä ja kommentteja tai tiedustella lisätietoja tapahtumista sähköpostilla osoitteesta Linnainen@omakotiliitto.fi.

Vuodelle 2024 on suunnitteilla seuraavat tapahtumat:

Toimintasuunnitelma

Vuodelle 2024 valittu hallitus pyrkii toteuttamaan Linnaisten alueen ja sen asukkaiden hyväksi tapahtumia ja toimintaa.

Asemakaava

Asemakaavan 100400 tilannetta seurataan tiiviisti yhteistyössä Pro Linnaistenmetsä ry:n kanssa.

Elojuhla

Syksyllä järjestetään elojuhla yhteistyössä LinNaisten kanssa.

Luontokylä

Luontokylä-hankkeen suunnittelua jatketaan ja pyritään löytämään asiantuntija oppaaksi tänä tai ensi keväänä järjestettävälle linturetkelle.

Lehti

Linnaisten ääni ilmestyy tänä vuonna kerran ennen juhannusta. Asukkaiden kirjoituksia ja mainoksia otetaan vastaan 25. toukokuuta saakka.

Teltat

Juhlatelttojen vuokrakausi pyörähtää käyntiin kesän alussa. Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan toimintaan joka on yhteisöllinen ja hauska tapa tutustua alueen asukkaisiin.

Kysely

Asukaskyselyllä selvitetään asukkaiden toiveita ja kiinnostusta avustaa tapahtumien järjestelyissä.

Kalenteri

Kaikkia asukkaita kannustetaan osallistumaan Linnaisten kalenterin 2025 laatimiseen omilla valokuvillaan teemalla "Linnaisten pihapiirit".

Tonttupolku

Suuren menestyksen saavuttanut tonttupolku uusitaan tänä vuonna ja LinNaiset koordinoi ohjelman entiseen tapaan.

Vuodelle 2021 on suunnitteilla seuraavat tapahtumat:

Linnaisten nimikkoeläimen valinta

Valitaan Linnaisten nimikkoeläin nimikkolintu mustarastaan kaveriksi. Jokainen asukas voi osallistua. Tapahtuma lanseerataan Linnaisten äänessä kesäkuussa.

Linnainen tutuksi luonto- ja kulttuurirastit

Suunnitellaan Linnaisten alueelle luonto- ja kulttuurirasteja teemalla ”Linnainen tutuksi”. Rasteilla on tietoa alueen luontoarvoista ja paikallishistoriasta. Ideoita ja vinkkejä voi toimittaa hallitukselle sähköpostilla linnainen@omakotiliitto.fi tai Facebookin kautta.

Linnaistenmetsän kalenteri

Tehdään yhdessä hieno näköisemme metsäkalenteri vuodelle 2022. Kaikki asukkaat voivat osallistua ottamalla kuvia metsäisestä luonnosta, eläimistä ja ihmisistä metsässä. Tarkoituksena on ikuistaa kalenteriin Linnaisten lähimetsän elämää ennen puiden kaatoa ja raivausta asuntorakentamisen alta. Tarkempaa tietoa kalenterista ja osallistumisesta tulee yhdistyksemme Facebook-sivuille ja kesäkuun Linnaisten ääneen.

Kevään siivoustalkoot omalla porukalla tai itsenäisesti

Keväänsiivouspäivää ei järjestetä yhteisenä tapahtumana. Toivottavasti jokainen asukas huolehtii vähintään oman tonttinsa lähiympäristöstä ja kerää roskat roskikseen ja tölkit palautukseen. HSY-keräysauto alkaa liikennöidä vasta syksyllä. Mahdollisista syystalkoista tiedotetaan Facebook-sivustolla tarkemmin.

Linnaisten ääni

Linnaisten ääni-lehti julkaistaan tänä vuonna kesäkuussa ennen Juhannusta. Viimeinen aineistopäivä on 31.5.2021. Lehteen toivotaan asukkailta kuvia, tarinoita, piirroksia ja muuta kivaa julkaistavaksi. Tarvitaan myös mainoksia paikallisilta yrityksiltä ja toimijoilta upean lehtemme painakustannusten kattamiseksi. Lehti julkaistaan tänä vuonna myös digilehtenä näillä kotisivuilla.

Linnaisten Joulupolku

Joulupolusta on toivottu perinnettä, joten toivottavasti saamme sen taas tänä vuonna   järjestettyä. Joulupolusta tiedotetaan Linnaisten ilmoitustauluilla ja Facebook-sivustolla.

VUODEN 2020 TAPAHTUMAT

Toukokuun Pop-up-ravintolapäivä

* Ravintolapäivän ajatuksena on tutustua toisiimme; luoda ja vahvistaa yhteisollisyytta, pitaa hauskaa, jakaa uusia ruokakokemuksia ja nauttia yhteisista elinymparistoistamme yhdessa. ”Virallinen” Ravintolapaiva tapahtuu nelja kertaa vuodessa: helmikuun, toukokuun, elokuun ja marraskuun kolmas lauantai. http://www.restaurantday.org/fi/info/

Tarkemmasta ajankohdasta ja asukkaiden halukkuudesta osallistua ja järjestää tapahtuma, kysellään ja tidotetaan hallituksen toimesta erikseen.

Linnaisten olympialaiset

* Muutaman tunnin tapahtuma - koko perheen olympialaiset aikuisille ja lapsille Kulkuspuistossa. Tapahtumasta tiedotetaan erikseen mm. ilmoitustauluilla, Kulkuspuistossa ja Linnaisten asukkaat FB-sivuilla. Tapahtuman järjestää toimikunta LinNaiset ja kaikki asiasta kiinnostuneet ja halukkaat asukkaat saavat tilaisuuden osallistua tapahtuman järjestämiseen.

Siivoustalkoot

* Kerätään roskat pois yleisiltä alueilta ja teiden varsilta. Yhdistys tarjoaa Silakujan parkkipaikalla kahvia, teetä ja pientä makeaa. Talkoiden ajankohdasta tiedotetaan postilaatikkojakeluna, ilmoitustauluilla ja linnaisten asukkaat FB-sivuilla.

Asukastilaisuus Suurella suokaivoksella

* Mahdollisesti erillinen asiantuntija kertomaan kaivoksen historiasta tai muu asukas/talkootilaisuus.

Teatteriretki

* Kylän yhteinen teatteriretki lähialueen teatteriin tai musikaaliin. Yhdistys järjestäisi mahdollisesti yhteiskuljetuksen sekä tarjoaisi osallistujille pientä väliaikapurtavaa.Teatteriliput omakustanteisesti.

Lisätietoja asukkaille vuoden 2020 aikana suunnittelun edetessä.

VUODEN 2019 TAPAHTUMAT

4.5.2019 - Liito-orava piknik

Pidetty. Retkelle osallistui 20 innokasta asukasta. Mukana oli liito-oravatutkija Ilpo K. Hanski. Retkelaiset tekivat useita papanahavaintoja järeiden haapojen, koivujen ja kuusien alta. Lahimmat loytyivat Kulkuspuistosta. Yhdistys osti yhden Hanskin kirjoittaman liito-oravakirjan, jota asukkaat voivat lainata.

7.5.2019- Kevätsiivoustalkoot

Pidetty. Perinteisissä kevätsiivoustalkoissa kerättiin roskat pois yleisiltä alueilta ja teiden varsilta. Talkoolaisia muistutettiin lintujen pesimäajasta, jolla pyrittiin turvaamaan alueen linnustolle pesintärauha kevätsiivoustalkoidenkin aikana. Osallistujia oli noin 20 henkilöä. Tarjolla oli kahvia, teetä ja pientä makeaa.

17.11.2019 – Kirkkokahvit metsäteemalla

Pidetty. Hämeenkylän kirkolla järjestettiin kirkkokahvit, jossa teemana oli lähimetsät ja niiden hyvinvointivaikutukset. Kahveille osallistui noin 70 henkiloa. Pappi toi saarnassaan esiin lahimetsien merkityksen ja mm. liito-oravat. Tilaisuutta varten tehtiin 4-värinen nidottu A5-esite. Esitteita oli jaossa. Linnaisten ilmakuvataulut olivat esilla. Yhdistyksen jasenet olivat leiponeet kahvitarjoilua varten kakkuja ja piirakoita, jotka kaikki tekivat kauppansa. Tapahtumasta tiedotettiin ilmoitustauluilla, kirkkolehdessa ja Facebookissa.

23.11.2019 – Joulukuinen metsä = Tonttupolku

Pidetty. Teemana metsaluonto ja metsan elaimet. Tapahtumaan osallistui paljon vakea Linnaisista ja lisaksi joitain lapsia vanhempineen tuli myos Espoon puolelta. Osallistujia kaikkiaan oli arviolta 130 henkea. Tapahtumassa oli hyvaksi havaittu riisipuurotarjoilu, jonka toteutti Kapalamaen kenttakeitin. Lyhdyin valaistun metsapolun paassa oli yhdistyksen oma glogi- ja piparitarjoilupiste. Polun varrelta loytyi tunnistustietoa metsalajeista. Jouluista musiikkia kuului Kulkuspuiston kentalla ja lapset saivat askarrellut osallistumismitalit kaulaansa. Tapahtumailmoitukset olivat ilmoitustauluilla, kentan leikkialueen aidassa ja Facebookissa. Joulupolusta voisi tulla uusi Linnaisten perinne.