Joensuun Omakotiyhdistys

Tiedote 21.11.2018: Joensuun Omakotiyhdistyksen työ tuo satojen eurojen säästön vuokratontin haltijoille

Joensuun kaupunkirakennelautakunta on kokouksessaan 20.11. päättänyt Joensuun vuokratonttien hinnoittelusta. Lautakunnan aiempi päätös johti voimakkaaseen reagointiin Joensuun omakotiyhdistyksen toimesta ja kaupungin hallitus palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. Palautuksen syynä oli tonttien hinnoitteluperusteiden kohtuullistamisen arvioiminen ja sen edellyttämät toimenpiteet.

Jatkossa hinnoittelu perustuu vyöhykkeittäin määriteltyihin myynti- ja vuokrahintoihin. Vaikka tonttivuokriin tulee vuokrasopimuksen yhteydessä korotuksia, ovat ehdot merkittävästi paremmat kuin alkuperäisessä ehdotuksessa. Tonttivuokrapäätöksen keskeisemmät muutokset alkuperäiseen esitykseen ovat:

1)     Vuokratonttien sopimuksia uusittaessa mikään ei muutu vanhaan hinnoitteluun nähden ensimmäisen viiden vuoden aikana. Uusi vuokra on porrastettu ja uusi vuokra tulee täysimääräisenä voimaan vasta uuden sopimuksen kymmenentenä vuonna.

Tämä muutos alkuperäiseen esitykseen tuo vuokrantontin haltijalle mahdollisuuden sopeutua pidemmällä aikavälillä vuokran korotukseen. Lisäksi korotuksen siirtäminen tietää parhaimmillaan tuhansissa eurossa laskettavaa säästöä omakotiasukkaalle.

2)      Uudessa esityksessä hintoja on päivitetty vastaamaan vanhaa hinnoittelua paremmin maan arvoa eri kaupungin alueilla ja tasoittamaan vanhassa hinnoittelussa aiemmin ollutta epäsuhtaa. Vuokrahinnoittelun osalta muutosta vanhan ja uuden hinnoittelun välillä on loivennettu.

Uudet tonttihinnat alueittain löytyvät Joensuun kaupungin nettisivuilta kohdasta hallinto ja sieltä kaupunkirakennelautakunnan pöytäkirja 20.11.2018.

3)      Uudet vuokrahinnat ovat pääsääntöisesti 65 % esitetyistä myyntihinnoista.

Alkuperäisessä esityksessä käytettiin 80 %:a hinnan määräytymistasona. 1000 neliön tontille 55 €:n neliöhinnalla tämä tarkoittaa satojen eurojen vuotuista etua vuokralaiselle.

4)      Rintamaveteraanille ja hänen leskelleen annetaan 30 prosentin alennus vuokraoikeuden siirtoon asti kolmannen vuoden jälkeen sopimuksen uusimisesta.

5)      Jos tontin vuosivuokra on vähintään 400 euroa, niin omakotitonttien tontinvuokrat voidaan maksaa kahtena yhtä suurena eränä vuosittain touko- ja syyskuun aikana.

Joensuun omakotiyhdistys teki paljon töitä, jotta omakotiasukkaiden ääni kuuluu kaupungin päätöksenteossa. Olemme yhdessä onnistuneet ja saavuttaneet asukkaille merkittäviä taloudellisia etuja. Ilman sitkeää toimintaamme monen asukkaan kohdalla uhkana olisi ollut omakotitalosta luopuminen.

Pidetään jatkossakin yhdessä asioistamme huolta ja äänemme kuuluvilla. Näistä saavutuksista kannattaa kertoa muillekin ja pyytää naapuria ja tuttavia jäseneksemme.

Tiedote 9.10.2018: Joensuun Omakotiyhdistykselle erävoitto Joensuun tonttivuokra-asiassa

Joensuun kaupunginhallitus on päättänyt 8.10. pitämässään kokouksessaan yksimielisesti palauttaa kaupunkirakennelautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi kaupungin tonttien hinnoittelun uudistamisen.

Esitetty malli olisi pahimmillaan moninkertaistanut joidenkin vuokratonttien vuosivuokran. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja käytti lautakunnan päätökseen otto-oikeutta ja kaupunginhallituksen uusi käsittely palautti näin asian valmistelun lähtöruutuun.

Joensuun Omakotiyhdistyksen tekemä valtaisa työmäärä asian palauttamiseksi uudelleen valmisteluun tuotti tulosta ja tontin vuokraajilla on lupa odottaa paremmin heidän näkökulmansa huomioon ottavaa valmistelua. Omakotiyhdistys laati kaupunginhallitukselle lausuman tonttivuokra-asiasta ja sen vaikutuksista tontin vuokraajien arkeen. Lisäksi yhdistys toi asiaa aktiivisesti esille julkisuudessa.

Kaupunginhallitus perustelee palauttamista juuri niillä syillä, jotka Joensuun Omakotiyhdistys lausumassaan nosti keskeisimpinä epäkohtina esille. Palauttamisen perusteina ovat hinnoitteluperusteiden kohtuullistamisen arvioiminen ja tämän edellyttämät toimenpiteet. Lisäksi lautakunnan tulee huomioida asiaan liittyvä tiedottaminen tonttien vuokraajille.

Joensuun Omakotiyhdistys seuraa aktiivisesti tontinvuokrista päättämistä jatkossakin ja vaikuttaa siihen, että yhdistyksen osaaminen ja tieto tulee hyödynnetyksi jatkovalmistelussa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Kauko Honkanen, p. 0400 350 118

Tässä olisi linkit  joiden perusteella tiedote 9.10.2018 on annettu, jokainen voi käydä katsomassa mitä tämän esityksen hyväksyminen olisi tarkoittanut omalle kohdalle. Asia on vielä kesken.

Maalaa osoite, kopio ja siirry osoitteeseen, valitse kaupunkirakennelautakunta, kokouslistat, pöytäkirja 11.9.2018 ja sieltä kohta 195 kaupungin luovuttamien tonttien hinnoittelu.

Tässä linkissä kartta
Maalaa osoite, kopio ja siirry osoitteeseen.