Joensuun Omakotiyhdistys

Joensuun Omakotiyhdistys ry

Yhdistys järjestää jäsenille ja heidän puolisoilleen su 21.7.2024 kesäteatterin, mukaan mahtuu 100 ensin ilmoittautunutta, omavastuu on 5 € / henki. Liput on varattu Roukalahden kesäteatteriin, Tutjuntie 88, 83150 Roukalahti kello 13.00 alkavaan Emmauksen tiellä näytökseen. Sitovat ilmoittautumiset 24.6–26.6 klo 16.00–19.00 välisenä aikana numeroon 0400 350 118

Yhdistys ei järjestä yhteiskuljetusta.

Tervetuloa

TIEDOKSI JÄSENISTÖLLE

Joensuun kaupunki järjestää kyselyn asukkaile

Omakotialueet tiivistyvät ja muuttuvat – nyt halutaan kuulla asukkaiden näkemyksiä pihoista

Voiko tiivis omakotialue olla myös vihreä ja viihtyisä? Pientaloasukkaille on käynnissä kansallinen kysely, jolla kartoitetaan pihojen ja puutarhojen käyttötapoja ja sitä, miten paljon tilaa erilaiset toiminnot pihoilla vaativat.

– Pientalojen pihat ovat muuttuneet ja pienentyneet, kun talot ovat entistä suurempia ja niitä rakennetaan entistä tiiviimmin. Samalla ei ole kiinnitetty riittävää huomiota siihen, millaisia tilatarpeita ja käyttötarkoituksia asukkailla on pihoilleen, sanoo projektityöntekijä Miikko Itäpuisto Joensuun kaupungilta.

Joensuu on yhteistyökaupunkina mukana Hämeen ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston Ilmastokestävät pientaloalueet (ILPI) -hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää pihojen suunnittelua huomioimaan asukkaiden näkökulmia nykyistä paremmin sekä yhdistää tulokset kaupunkirakenteen tiivistämisen tavoitteisiin. Kyselyn tuloksia aiotaan hyödyntää myös Joensuun kaupunkisuunnittelussa. ILPI-hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Käynnissä olevaan kyselyyn voivat vastata kaikki omakoti-, paritalo- ja rivitaloasukkaat asunnon omistusmuodosta tai asuinpaikasta riippumatta. Kysely on auki kesäkuun loppuun asti: vastaa kyselyyn

Pientaloissa eli omakoti-, pari- tai rivitaloissa asuu suomalaisissa kaupungeissa noin puolet asuntokunnista ja pientalotontit muodostavat merkittävän osan kaupunkialueiden pinta-alasta.

– Yksittäisten tonttien valinnoilla on kertautuessaan merkittävä vaikutus kaupunginosien ja kokonaisten kaupunkien ilmastokestävyyteen, asukkaiden viihtyvyyden lisäksi. Siksi haluamme huomioida hankkeessa myös pientaloasukkaiden merkittävän roolin, ja osallistaa heitä ajantasaisen tutkimustiedon kasaamiseen, kertoo tutkijayliopettaja, projektipäällikkö Outi Tahvonen Hämeen ammattikorkeakoulusta.

Kyselyyn pääsee vastaam osoitteesta  https://www.joensuu.fi/kyselyt

Toivomme, että mahdollisman moni vastaisi kyselyyn

Yhdistys järjestää

Yhdistyksemme järjestää jäsenistölleen aika ajoin virkistystapahtumia, kuten messu- ja teatterimatkoja. Jää seuraamaan, ilmoittelemme tulevista tapahtumista täällä!

Kaipaamme jäsenistöltämme ehdotuksia ja vinkkejä toimintamme kehittämiseksi.

Vinkit ja ehdotukset tominnaksi voi laittaa s-postilla joensuun.omakotiyhdistys@gmail.com

Tervetuloa mukaan kehittämään toimintaa.

Terveisin Hallitus

Kaavoitus työryhmä tiedottaa

"Omakotiyhdistys on osallistunut viherkerroin työkalun kehittämiseen Joensuussa ja yhdistyksemme julkituomat kehitysideat on otettu käsittelyyn ja mietintään työkalua työstävässä työryhmässä. Viherkerroin työkalu tulee käyttöön 2024 ja 2025 vuoden aikana asteittain samalla kun maankäyttö ja rakennuslaki muuttuvat ja päivittyvät. Tiedotamme tästä sitä mukaa, kun kunta ottaa työkalua käyttöön ja käytännön kokemuksia ja toimintamalleja tulee tietoon."

Joensuun Omakotiyhdistyksen kuntosalivuorot seniorisaleilla vuonna 2024

Seniorisalit ovat Siunsoten tiloja, jotka yhdistys vuokraa käyttöönsä vuosimaksulla. Kuntosalilla on vertaisohjaaja, joka kokoaa ryhmän jäsenistä vuosittain. Matti-talon saliin mahtuu 10 henkilöä ja Koivupihan kuntosalille 6 henkilöä. Kuntosalilaitteet toimivat ilmanpaineella, joten ne ovat seniorikäyttäjille turvalliset. Lisäksi saleilla on muita kuntoiluvälineitä käytössä.

Matti-talon salin ryhmä on täynnä. Saimme vuodelle 2024 kaksi kuntosalivuoroa Koivupihaan. Mikäli olet kiinnostunut tulemaan sinne niin laita sähköpostia ritva.a.martikainen@gmail.com tai soita Ritva Martikainen 040 70 66 219 tai laita tekstiviesti.

Rauhankatu 1 A, Matti-talo, 80100 Joensuu, lauantaina klo 14.00-15.30

Kirkkokatu 13, 80100 Joensuu Koivupihan palvelutalo, tiistaina klo 8.00-9.30 ja torstaina klo 10.30-12.00.