Koillis-Helsingin Omakotiyhdistys ry

TIETOA YHDISTYKSESTÄ

Puistolan omakotiyhdistys ja Suutarilan omakotiyhdistys yhdistyivät vuoden 2020 alusta ja uudeksi nimeksi valittiin Koillis-Helsingin omakotiyhdistys. Koillis-Helsingin Omakotiyhdistys ry. toimii Koillis-Helsingissä.

TIETOA PUISTOLAN OMAKOTIYHDISTYKSESTÄ

Yhdistys on perustettu vuonna 1947 Puistolan Pienkiinteistöyhdistys r.y. -nimellä.

Puistolan Omakotiyhdistys ry. toimi koillis- Helsingissä Puistolan, Heikinlaakson, Tapulikaupungin ja Ala-Tikkurilan alueilla omakoti- ja pienkiinteistöjen sekä asunto-osakkeenomistajien ja haltijoiden yhdyssiteenä valvoen heidän etujaan ja edistäen paikkakunnan seudullista kehitystä ja asuinympäristön viihtyvyyttä.

Yhdistyksen asioita hoiti vuodeksi valittu hallitus ja puheenjohtaja sekä vähintään neljä ja enintään kymmenen jäsentä ja kaksi varajäsentä.
Yhdistyksen syys- ja kevätkokouksiin kutsuttiin alustajiksi ajankohtaisten asioiden asiantuntijoita mm. kaavoituksesta ja rakentamisesta vastaavia viranomaisia tai muita yhteistyökumppaneita.

Yhdistys järjesti esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia, teki esityksiä ja anomuksia viranomaisille ja muille päättäville elimille sekä edisti jäsentensä kiinteistönomistusta ja hallintaa koskevia asioita sekä asuinympäristöön liittyviä harrastuksia ja toimia.

Omakotitalkkaritoimintaa tuki Helsingin kaupunki ja Helsingin kaupungin Sosiaalivirasto yhdessä Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa. Muu toiminta rahoitettiin pääasiassa jäsenmaksutuloilla.

Toimintansa tukemiseksi yhdistys voi järjestää ja toimeenpanna asianmukaisen luvan saatuaan arpajaisia, myyjäisiä ja rahankeräyksiä. Yhdistyksen tarkoituksena ei ollut voiton tai muun välittömän taloudellisen hyödyn hankkiminen siihen osallisille.

Puistolan omakotiyhdistyksen jäsenmäärä kasvoi voimakkaasti 2000-luvulla

v. 2004 269 jäsentä