Boende är ett grundläggande behov – egnahemsförbundet ser till ditt intresse!

De flesta finländare vill bo i ett eget hus. Egnahemsförbundet vill främja boende i småhus och tillföra fler verkliga alternativ till den finska bostadspolitiken. Förbundet månar om individuellt boende, gemenskap och bekväma bostadsmiljöer.

Förbundets mål är att

• säkerställa att husägarnas boendekostnader och skyldigheter är rimliga och rättvisa.
  • främja underhåll av småhus genom kunskap och information om renovering, större översyner och byggnation.
  • göra människors röster hörda genom att främja civil verksamhet.

Egnahemsförbundet är även verksamt på internationell nivå

Eftersom EU-förordningar bara ger mycket begränsat utrymme för nationell tolkning är det viktigt att hålla sig à jour med kommande förordningar och ändringar. Därför deltar vi aktivt i den tidiga beslutsfattandeprocessen på internationell nivå, och gör finska småhusboendes röster hörda.

EU-förordningar påverkar olika delar av livet mer än någonsin tidigare. Av dessa sektorer är energi, global uppvärmning, bostäder, byggnation och konsumenternas ställning centrala för förbundets verksamhet.

Under det kommande årtiondet väntas kraven på energieffektivitet och utsläppsreglerna bli stramare, och politiken kring global uppvärmning få ökad effekt på boende i småhus. Dessa beslut bygger på Finlands internationella fördrag.

Boendet i allmänhet och uppvärmningskostnaderna i Finland skiljer sig kraftigt från dem i södra Europa, och därför behöver vi sitta med vid bordet när beslut tas, för att föra fram våra synpunkter.

Nordiskt broderskap

Vi håller regelbunden kontakt med våra nordiska brodersorganisationer – de svenska och norska husägarförbunden Villaägarnas Riksförbund och Huseiernes Landsforbund.

Genom att utbyta erfarenheter och arbetssätt får vi nya idéer och perspektiv som gynnar alla parter.

Omakotiliiton-veljesjärjestöt

Villaägarnas Riksförbund och Huseiernas Landsforbund besökte Finland i oktober 2014. Under besöket, som varade i två dagar, fick vi höra om nordiskt boende i enfamiljshus samt om dessa organisationers arbete. Svenskarna och norrmännen lyssnade intresserat när vi berättade om vårt förbunds bok om underhåll av hemmet och vaktmästartjänster – eftersom de själva inte erbjuder den här typen av tjänster än.

Lokala husägar- och fritidshusägarföreningar arbetar med lokal lagstiftning

Det lokala intressefrämjandet är inriktat på lokala myndigheter. Det handlar om bekvämlighet, hälsa och säkerhet i bostadsområden – saker som påverkar både det dagliga boendet i enfamiljshus och bostadsmiljöerna.

Föreningarna fungerar som företrädare inom stadsplanering och zonindelning, och ombes ofta att dela med sig av sina synpunkter på utvecklingsplaner.

Föreningarna kan även lägga fram förslag som främjar småhusbostäder. Kommunala kostnader och avgifter utöver fastighetsskatten har stor påverkan på boendet i småhus.

En del av UIPI

Genom att ingå i större sammanslutningar, som International Union of Property Owners (UIPI), och dra fördel av samarbetet med de nordiska brodersorganisationerna kan vi inhämta avgörande förhandsinformation för att kunna ta initiativ tidigt i processen. Internationellt samarbete är vägen till kunskap och resultat.

Finlands Egnahemsförbund är medlem i UIPI sedan 2014. UIPI logo

UIPI talar för 1,5 miljoner privata husägare och 3,5 miljoner privata hyresvärdar inom 30 individuella medlemsförbund från 28 olika länder (däribland Finland).

UIPI:s uppdrag är att skydda och främja intressen, behov och frågor som rör husägare och hyresvärdar på nationell, europeisk och internationell nivå.

UIPI har sin bas i Bryssel och företräder sina medlemmar med blicken vänd mot EU-institutioner. Det följer utvecklingen på EU-nivå och försöker påverka EU-lagstiftning och EU-politik som påverkar fastigheter, byggnadssektorn, den privata hyressektorn och äganderätt. UIPI arbetar även med att försvara och stödja fastighetssektorn inom ett växande antal internationella forum.

UIPI fokuserar på

1. Fastighetstaxering
  2. Ny lagstiftning som rör boende (energieffektivitet)
  3. Konsumenträttigheter

UIPI har sitt kontor i Bryssel, och ledare för organisationen är Stratos Paradias.

På UIPI:s agenda just nu

1. Samråd kring ramverk om klimatförändringar till 2030

• den nuvarande regelbördan är tillräcklig
    • målen är varken samstämmiga eller kostnadseffektiva