Som medlem för en bättre morgondag

Egnahemsföreningar över hela landet samlar likasinnade boende i småhus som månar om livsstilen i enfamiljshus, en ren och säker livsmiljö och sina samboende.

Föreningarnas grundläggande uppgift är att främja intressen på det lokala planet, men det finns mängder av sidoaktiviteter som anordnas av föreningarna, t.ex. frivilliga städfester, växt- och blombytardagar och intressanta utflykter.

Finlands Egnahemsförbund är paraplyorganisation för lokalföreningarna. Medan lokalföreningarna arbetar lokalt på marknivå, bedriver takorganisationen lobbyverksamhet på nationell och internationell nivå avseende förberedelse och framtagning av lagstiftning och ändringar.

Vi arbetar i kommittéer och arbetsgrupper och erbjuder vår sakkunskap som input för rättsliga initiativ och ändringar.

Gå med genom att skicka namn och adress via e-post till toimisto@omakotiliitto.fi, ringa +358 (0) 9 6803710 eller fylla i vår medlemskapsblankett (på finska)

Upprätthåll goda grannrelationer

Trivseln i småhusområden beror utom på de fysiska omständigheterna också på goda relationer mellan grannarna, sammanhållningen bland dem som bor där och ett uppförande som tar hänsyn till andra.

1. Tänk dig allt emellanåt in i grannens situation och försök föreställa dig vad han skulle önska sig av dig, samt förverkliga de idéer du kommer på.

2. Se till att bullriga maskiner, som gräsklippare, används under de tider som rekommenderats. Det är hänsynsfullt mot grannen att inte använda dylika maskiner kvällstid eller på söndagar..

3. Tänk på att fastän träd och grenar inte skuggar din egen tomt kan de skugga grannens. Då och då kan det vara skäl att fundera om några träd eller grenar borde tas bort.

4. Om du tänker bygga något nära tomtgränsen är det god sed att diskutera med grannen, även om byggnadsförordningarna inte förutsätter det.

5. Ge akt på hur ditt husdjur uppför sig. Om hunden skäller ofta och regelbundet stör den säkert flera grannar. Det finns alltid en orsak till att en hund skäller och som ägare måste du ta reda på varför. Hunden kan t.ex. känna sig ensam i sin koja.

6. Vintertid ska man skotta snön så, att den inte hamnar för nära granntomten. Smältvattnet kan störa grannen och t.o.m. utgöra en risk för hans hus.

7. Om du tänker ordna ett party på gården där det spelas musik och annars går högljutt till är det god sed att meddela grannen på förhand. Tänk också på att musik på en öppen gårdsplan hörs vida omkring.

8. När du planterar buskar eller träd bör du tänka på hur de ser ut om flera år och årtionden. Sikthinder är en bra motivering för att plantera en häck. Se till att häcken inte växer sig alltför hög, så att den är till förfång både för dig och grannen. För höga häckar och träd ger för mycket skugga och skräpar ner på tomterna.

9. Vedeldning orsakar utsläpp av småpartiklar. Goda råd hur man ska bära sig åt finns på miljöministeriets webbsida www.ymparisto.fi, välj På svenska och skriv in sökordet Vedeldning.

10. Vi mänskor är så olika. En del bränner propparna lätt, andra nästan aldrig. Vi måste också godkänna att vi är olika.

Det lönar sig alltid att försöka hålla goda relationer med grannen. Också en bräcklig grannsämja är alla gånger bättre än en stabil fiendskap. Umgänge underlättar förtroende och förståelse mellan grannarna och gör boendemiljön trivsammare.

Genom att vara med i egnahemsföreningens verksamhet verkar du för sammanhållningen i bostadsområdet och gör en insats för trivseln.

Medlemskap och förmåner

• Tidningen Omakoti (på finska) hem till dig fyra gånger per år.
  • Kostnadsfri rådgivning per telefon inom områdena juridik, byggnation, energi och trädgård (endast tillgänglig på finska)
  • Vaktmästartjänster erbjuds av vissa lokala organisationer
  • Rabatt på inträdet till utställningen Oma Koti (2 till priset av 1!)
  • Andra rabatter och förmåner från lokala tjänsteleverantörer och butiker när du visar ditt medlemskort

Medlemsavgiften är normalt ca 30 euro per år, beroende på den lokala organisationen.

Som medlem i Egnahemsförbundet får Du följande rabatter och tjänster:

1. Kostnadsfri rådgivning i juridiska frågor
  2. Kostnadsfri rådgivning i byggnadsfrågor
  3. Kostnadsfri rådgivning i energifrågor
  4. Kostnadsfri rådgivning om gårdsplanen
  5. Tidskriften Omakotilehti fyra gångar per året
  6. Två inträdesbiljetter för samma pris som en på mässan Eget Hem i Helsingfors Mässcentrum. Förmånen gäller inträdesbiljetter till normalpriset.
  7. Rabatter på försäkringar i If Skadeförsäkringsbolaget Ab
  8. Försäkringsskydd genom If:s Organisationsförsäkring när Du deltar i förbundets eller föreningarnas evenemang
  9. Rabatt på kryssningar med Viking Line
  10. Hyrmaterial med rabatter hos CRAMO
  11. Förbundets utbildningstjänster
  12. Rabatter på Vesivek regnvatten system
  13. Erbjudanden distriktsvis på bränslen och energitjänster
  14. De lokala föreningarnas egna medlemsförmåner och rabatter samt förmåniga taxor när Du hyr utrustning.